جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > فسیل «اژدهای چینی» 5 متری با قدمت 240 میلیون سال در چین کشف شد

فسیل «اژدهای چینی» 5 متری با قدمت 240 میلیون سال در چین کشف شد

دانشمندان به کشف هیجان‌انگیزی دست یافتند: فسیل کامل یک خزنده آبزی که شبیه یک اژدهای چینی است و ویژگی‌های مارمانند دارد.

فرادید| درست در سالی که طبق تقویم چینی سال اژدها نامیده می‌شود، دانشمندان چینی به کشف هیجان‌انگیزی دست یافتند: فسیل کامل یک خزنده آبزی که به دلیل ویژگی‌های مارمانند و گردن کشیده‌اش کاملا شبیه تصویر سنتی چینی از یک «اژدها» است.

به گزارش فرادید؛ قدمت این فسیل که متعلق به داینوسِفالوسورِس اوری‌یِنتالیس است به 240 میلیون سال پیش، یعنی دوره تریاسیک می‌رسد و در استان گوئیژو در جنوب چین کشف شده است.

اگرچه این خزنده ابتدا سال 2003 شناسایی شد، اما کشف این فسیل با طول حدود 5 متر، دید کامل‌تری از این موجود ارائه می‌دهد و به دانشمندان امکان می‌دهد تا آن را برای نخستین بار به طور کامل به تصویر بکشند.

فسیل کشف‌شدۀ

تیم تحقیقاتی این خزنده عجیب را در موسسه دیرین‌شناسی مهره‌داران و دیرین‌انسان‌شناسی پکن بررسی کردند. آن‌ها اندام‌های باله‌‌ای و ماهی حفظ‌شده در معده را مشاهده کردند که نشان می‌دهد این خزنده به خوبی با محیط‌های اقیانوسی سازگار بوده است.

چوون توضیح داده: «ما از نمونه‌های تازه کشف‌شده در آکادمی علوم چین استفاده کردیم تا به دانش موجود از این حیوان اضافه کنیم. میان تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که در تریاسیک استان گوئیژو به دست آورده‌ایم، دایناسفالوسوروس احتمالاً چشمگیر‌ترین آنها است.»

استفان اسپیکمن، محقق فوق‌دکتری در موزه تاریخ طبیعی ایالتی اشتوتگارت، ابراز امیدواری کرد که تحقیقات بیشتر، اطلاعات ما از تکامل این گروه از حیوانات را به ویژه در مورد عملکرد گردن بسیار بلند آنها، بیشتر خواهد کرد.

گردن این جانور 32 مهره مجزا دارد که از طول بدن و دم فراتر می‌رود. مطالعات نشان داده که گردن احتمالا نقش مهمی در تغذیه این خزنده آبزی داشته است.

منبع: faradeed-211113

برچسب ها
نسخه اصل مطلب