جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > آیا حزب‌الله از شرایط شوک خارج شده است؟

آیا حزب‌الله از شرایط شوک خارج شده است؟

زمین‌گیر شدن ارتش اسرائیل در مترهای اولیه خاک لبنان و انتشار تصاویری از هدف قرار گرفتن تانک‌های اسرائیلی در طول مرز لبنان با فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که حزب‌الله توانسته از شوک ترور دبیر کل خود خارج شود.

سید عماد حسینی- زمین‌گیر شدن ارتش اسرائیل در مترهای اولیه خاک لبنان و انتشار تصاویری از هدف قرار گرفتن تانک‌های اسرائیلی در طول مرز لبنان با فلسطین اشغالی نشان می‌دهد که حزب‌الله توانسته از شوک ترور دبیر کل خود خارج شود.

با وجود آنکه برخی از تحلیلگران تلاش می‌کنند تا شکست اسرائیل در پیشروی به داخل خاک لبنان را بیانگر برنامه‌های از پیش طراحی‌شده حزب‌الله برای این سناریو و توانمندی سلول‌های پدافندی مستقل این حزب در این منطقه بدانند، اما بر کسی پوشیده نیست که صرف عدم فروپاشی ساختار پدافندی حزب‌الله در شرایط ترور مستمر فرماندههان ارشد تا دبیر کلش و نیز حملات هوایی بسیار شدید علیه مناطق مرزی خود را بیانگر توانمندی‌هایش در حفظ انسجام جنگی خود دانست.

این در حالی است که اکثر کارشناسان اتفاق نظر دارند که عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران با موشک‌های هایپرسونیک علیه اسرائیل و ناتوانی اسرائیل در رهگیری آنها هم به شدت روحیه رزمندگان لبنانی را بالا برده است.

افزایش پلکانی شدت موشک‌باران‌ها و افزایش عمق آن نیز نشان داد که اسرائیل به رغم تمامی ترفندهایش نتوانسته چیزی فراتر از آنچه که در جنگ ۳۳ روزه داشته ـ برتری هوایی و ظرفیت‌های بالای اطلاعاتی ـ ارائه کرده و همچنان روی زمین و در میدان، جایی که پیروزی در آن رقم می‌خورد، دست برتر را در جنگ برای خود نداشته باشد.

گرچه باید اعتراف کرد که ضربات واردشده به ساختار حزب‌الله، آن هم در مدتی کوتاه، بسیاری را همچنان در شرایط شوک نگه داشته است، اما شاکله نظامی حزب‌الله نشان داده است که از چنین شرایطی ـ اگر بوده ـ خارج شده و این بار باید در روزهای آینده منتظر شوک‌های واردشده به ساختار اسرائیل باشیم!

 

منبع: etemadonline-678498

برچسب ها
نسخه اصل مطلب