جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > مدودف: مذاکرات هسته‌ای با آمریکا به مثابه گفت‌وگو با هیتلر است

مدودف: مذاکرات هسته‌ای با آمریکا به مثابه گفت‌وگو با هیتلر است

رئیس‌جمهور سابق روسیه و نایب‌رئیس شورای امنیت این کشور، «ایده» مذاکره با آمریکا بر سر «ثبات» هسته‌ای را به سخره گرفت و این مسئله را به مذاکره با رهبر نازی تشبیه کرد.

رئیس‌جمهور سابق روسیه و نایب‌رئیس شورای امنیت این کشور، «ایده» مذاکره با آمریکا بر سر «ثبات» هسته‌ای را به سخره گرفت و این مسئله را به مذاکره با رهبر نازی تشبیه کرد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و نایب رئیس شورای امنیت این کشور شامگاه دوشنبه گفت: «با توجه به اینکه واشنگتن اساساً در حال جنگ با مسکو است، ایده بحث درباره ثبات هسته‌ای با آمریکا مضحک است.
 
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که جهان باید به پیشرفت در جهت خلع سلاح هسته‌ای کامل ادامه دهد.
 
وی تاکید کرد: «ایالات متحده آماده مذاکره با روسیه، چین و کره شمالی بدون پیش شرط برای کاهش تهدید هسته‌ای است. بایدن همچنین مدعی شد که هیچ دلیلی برای جلوگیری از پیشرفت در کاهش زرادخانه های هسته‌ای وجود ندارد.»
 
طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی» مدودف این پیشنهاد را رد کرد و اظهار داشت که بایدن به دلیل تمایل برای «کمک به شاگرد بی مغز خود (کامالا هریس، معاون بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور)، این بیانیه» را «بلغور» کرده است.
 
به گفته رئیس جمهور سابق روسیه، این پیشنهاد «نمونه دیگری از... وقاحت ایالات متحده است.»
 
او افزود: به این فکر کنید «ایالات متحده یک جنگ تقریباً تمام عیار و قطعاً نه ترکیبی علیه ما (روسیه) به راه انداخته و به دنبال شکست استراتژیک کشورمان است... مذاکره برای کاهش تسلیحات هسته‌ای با آمریکا مفیدتر از مذاکره برای آتش‌بس با آدولف رهبر نازی‌ها نخواهد بود.»
 
از طرفی، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز اخیرا شک خود را درباره هرگونه مذاکرات هسته‌ای ابراز و خاطرنشان کرد که «بدون مرتبط ساختن آن با سایر جنبه های امنیتی، با توجه به اینکه جنگی غیرمستقیم و نیابتی علیه روسیه با دخالت مستقیم و غیرمستقیم قدرت‌های هسته‌ای همچون انگلیس، آمریکا و فرانسه در حال انجام است، هرگونه گفت‌وگو درباره این موضوع مطلقاً غیرممکن است.»
 
«کنستانتین کوساچف» سناتور ارشد روسی همچنین پیشنهاد کرد که پیشنهادات بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا شبیه به لفاظی‌های کمپین انتخاباتی بدرقه به نظر می رسد.
 
وی با اشاره به این واقعیت که بایدن اظهارات خود را در حین تبریک به موسسه ژاپنی «نیهون هیدانکیو»، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ بیان کرد، گفت: «اظهارات غیرعقلانی او و تمایل بایدن برای کسب نظر مثبت اذهان عمومی در موضوع جایزه نوبل را به سختی باید به عنوان یک دعوت جدی برای مذاکره تلقی کرد.»
 
موسسه ژاپنی نیهان هیدانکیو، که یک جنبش مردمی بازماندگان بمب اتمی از هیروشیما و ناکازاکی، که به هیباکوشا نیز معروف است، جایزه صلح را به خاطر تلاش‌هایش برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای و نشان دادن از طریق شهادت شاهدان که هرگز نباید دوباره از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد، دریافت کرد.
 
خواست بایدن برای مذاکرات هسته‌ای درحالی است که روسیه و ایالات متحده بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای در جهان را دارند. این ۲ کشور بیش از ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای سراسر جهان را در اختیار دارند.
 
افزایش تنش‌ها بین ۲ کشور، به‌ویژه بر سر اوکراین، توافق عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و کنترل تسلیحات هسته‌ای را به هم ریخته است. پیمان استارت جدید که در سال ۲۰۱۰ توسط «باراک اوباما» و مدودف، رئیس جمهور سابق ایالات متحده و روسیه امضا شد و تعداد کلاهک‌های هسته ای مستقر را محدود می کند، آخرین حفاظ باقی مانده برای سلاح های اتمی است.
 
از طرفی، دولت کنونی ایالات متحده به رهبری بایدن و «کامالا هریس» معاون وی، بارها تمایل خود را برای تمدید معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک روسیه و ایالات متحده (استارت جدید) که به طور رسمی در فوریه ۲۰۲۶ منقضی می‌شود، اعلام کرده است.
 
در پایان سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید در شورای امنیت ملی آمریکا به اسپوتنیک گفته بود که این کشور آماده از سرگیری مذاکرات با روسیه درباره یک توافق جدید است و منتظر تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در این باره می‌ماند.
 
این نوع دیپلماسی، هم‌زمان با کمک‌های نظامی مداوم به کی‌یف و تمایل به تحمیل شکست استراتژیک به فدراسیون روسیه مطرح شده است.
 
علاوه بر این، ایالات متحده همچنان به تقویت حضور نظامی خود در اروپا ادامه می‌دهد و موشک‌های دوربرد را به این منطقه می‌رساند که در حال انتقال به نیروهای مسلح اوکراین است و همچنین قصد دارد سامانه‌های جدید دوربرد از جمله سلاح‌های مافوق صوت را در آلمان مستقر کند.

منبع: etemadonline-679187

برچسب ها
نسخه اصل مطلب