جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > مسجد آقاباباخان شیراز مرمت می‌شود/ قلعه شاه‌نشین اوز ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فارس:

مسجد آقاباباخان شیراز مرمت می‌شود/ قلعه شاه‌نشین اوز ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: پرونده مرمت بنای تاریخی مسجد "آقاباباخان" شیراز گشوده شده است.

محمد ثابت‌اقلیدی اعتبار پیش‌بینی شده برای احیای مسجد آقاباباخان را یک میلیارد و 150 میلیون تومان اعلام و اضافه کرد: احیاء حوض سنگی صحن، تعمیر و مرمت بخش‌های آجری رواق و ورودی‌های شمال و شمال غربی، رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌های فلزی و تهیه، ساخت و نصب درب‌های چوبی در محل‌های موردنیاز، انجام خواهد شد.

به گزارش رویدادایران به نقل از میراث فرهنگی فارس، ثابت‌اقلیدی گفت: مسجد آقابابا‌خان با توجه به نوع معماري و تزئينات بيروني که تلفيقي از آجر و کاشي با طرح‌هاي هندسي و گره چینی است و همچنين بر مبناي شواهدي که در متون قديمي عنوان‌شده به دوره زندیه تعلق دارد.

ثابت‌اقلیدی گفت: این بنای تاریخی مذهبی که در محله اسحاق بيگ شیراز واقع‌شده در سال 1379 با شماره 3423 در فهرست آثار ملي به‌ ثبت رسيد. هنر کاشی‌کاری‌، آجرکاری‌ رواق‌ها و کاشی‌ هفت‌رنگ‌ به‌کاررفته در محراب، جلوه کم‌نظیری به این مسجد داده است.

ثبت ملی" قلعه شاه‌نشین" شهرستان اوز

این مقام مسئول همچنین از ثبت ملی قلعه شاه‌نشین به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان اوز خبر داد و گفت: این بنا در ارتفاعات شمالی روستای فیشور و مناطقی که به کوه گچ شهرت دارد احداث شده است.

ثابت‌اقلیدی با بیان اینکه استقرار این محوطه مربوط به اوایل تا میانه قرون اسلامی است، در خصوص نام‌گذاری این قله گفت: وجه‌تسمیه آن بنابر اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده به دلیل صعب‌العبور و غیرقابل‌دسترس بودن و همچنین وسعت و بزرگی آن نسبت به قلاع دیگر منطقه بوده است.

او همچنین اضافه کرد: قلعه شاه‌نشین به‌عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی فرهنگی درگذشته دارای کاربری نظامی، دفاعی و استقراری بوده که درگذر زمان متروک و تخریب‌شده و در حال حاضر فاقد هرگونه کاربری است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین به آماده‌سازی بیش از 50 پرونده آثار تاریخی و فرهنگی این استان برای ثبت در فهرست ملی اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 3200 اثر تاریخی و فرهنگی فارس ثبت ملی شده است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب