جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > فشار بر ایران به بهانه موشک بالستیک و ۷ اکتبر

فشار بر ایران به بهانه موشک بالستیک و ۷ اکتبر

اتهام ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، طی چند ماه اخیر بار‌ها از سوی مقامات کشور‌های غربی تکرار شده است. در آخرین اقدام، در شهریورماه هواپیمایی ملی ایران (هما) از سوی اروپا و آمریکا و تحریم شد.

فرارو- چندی پیش خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام اروپایی مدعی شد که سیدعباس عراقچی در دیدار با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مساله ارسال موشک به روسیه را تائید و ذکر کرده است که آنها بالستیک نیستند. ادعای این خبرنگار آمریکایی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد چرا که کشور‌های غربی و برخی رسانه‌ها با استفاده از اتهام ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه، در تلاش هستند تا فشار بر تهران را بیشتر کنند. پس از این ادعا، نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز مدعی شدند به اسنادی دست پیدا کردند که ایران از عملیات ۷ اکتبر باخبر بوده است. ادعایی که با تکذیب و واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل روبرو شد و نسبت به ارسال موشک به روسیه و مداخله در جنگ اوکراین پاسخ داد. عراقچی نوشت: «در ملاقات با جوزف بورل و انریکه مورا در نیویورک، موارد زیر را بیان کردم:

١. همکاری‌های نظامی ایران و روسیه جدید نیست و سابقه‌ای دارد که به قبل از بحران اوکراین برمی‌گردد.

٢. برخی اروپایی‌ها به رژیم اسرائیل انواع سلاح‌های پیشرفته را ارائه داده و مشتاقانه در عملیات نظامی علیه ایران شرکت کردند.

٣. سیاست فشار حداکثری ایالات متحده همچنان برقرار است و بنگاه‌های اقتصادی در اروپا به طور کامل از دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پیروی می‌کند.

من به وضوح و دوباره بر آنچه گفته‌ام تأکید می‌کنم: ما موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم. اگر اروپا نیاز به بهانه‌ای برای کوتاه آمدن در مقابل باج‌خواهی اسرائیل دارد، بهتر است داستان دیگری پیدا کند.» 

بهانه برای فشار بر ایران

اتهام ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، طی چند ماه اخیر بار‌ها از سوی مقامات کشور‌های غربی تکرار شده است. در آخرین اقدام، در شهریورماه هواپیمایی ملی ایران (هما) از سوی اروپا و آمریکا و تحریم شد. مقامات اتحادیه اروپا نیز دو روز قبل اعلام کردند که بسته تحریمی جدیدی علیه ایران برای ارسال موشک‌های بالستیک و پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعمال خواهد کرد.

مقامات بلندپایه کشورمان بار‌ها به صورت رسمی اتهامات یک طرفه کشور‌های غربی به ایران را تکذیب و اعلام کردند که کشورمان بخشی از این درگیری نیست. ناصر کنعانی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به سوالی درباره طرح اتهامات گفت: «همانگونه که بار‌ها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفتگو‌های دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین همچنان ثابت و بدون تغییر باقی مانده و تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشور‌های غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است. همکاری‌های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.»

تحلیلگران بر این باورند که طرف‌های غربی با استفاده از این ادعاها تلاش می‌کنند فشار بر ایران را بیشتر کنند. ادعاهایی که اسنادی در تائید آن‌ها منتشر نمی‌کنند. 

منبع: fararu-785787

برچسب ها
نسخه اصل مطلب