جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تخریب به جای بازسازی

تخریب به جای بازسازی

اعضای حزب جامعه زنان در اعتراض به تخریب خانه طالقانی دست به تجمع در مقابل این خانه زدند. به گزارش «شرق»، خانه طالقانی اکنون به مخروبه‌ای تبدیل شده است. کتاب‌های ارزشمند آیت‌الله طالقانی در بازار کتاب و کتاب‌فروشی‌های دست‌دوم‌فروشی مشاهده شده‌اند.

صبا رضایی: اعضای حزب جامعه زنان در اعتراض به تخریب خانه طالقانی دست به تجمع در مقابل این خانه زدند. به گزارش «شرق»، خانه طالقانی اکنون به مخروبه‌ای تبدیل شده است. کتاب‌های ارزشمند آیت‌الله طالقانی در بازار کتاب و کتاب‌فروشی‌های دست‌دوم‌فروشی مشاهده شده‌اند. شهرداری پس از خریداری خانه طالقانی به خانواده تعهد داد که از خانه مراقبت کرده و کتاب‌ها را در کتابخانه این خانه برای امانت به مردم نگهداری کند. در اعتراض به این شرایط، اعضای حزب جامعه زنان در مقابل خانه طالقانی تجمع کردند. خانه در حال تخریب است، بسیاری از کتاب‌ها ناپدید شده‌اند و به نظر می‌رسد مخفیانه تلاش می‌شود تا خانه فوق در گذر زمان به فراموشی سپرده شود. پیمانکار بازسازی خانه حتی حاضر نیست نامش را بگوید. بسیاری از وسایل خانه را داخل یک وانت گذاشته‌اند. پیمانکار تنها می‌گوید که هیچ‌کاره است و هر کاری را که شهرداری به او دستور دهد، انجام می‌دهد. اجازه ورود به خانه حتی به دختر مرحوم طالقانی نیز داده نمی‌شود.

خانه باید ثبت ملی شود

دبیرکل حزب جامعه زنان درباره این اتفاق و سرقت کتاب‌های پدرش به خبرنگار «شرق» گفت: می‌خواهیم خانه پدرم که مکانی فرهنگی است، ثبت ملی شود. طاهره طالقانی فرزند آیت‌الله سیدمحمود طالقانی دراین‌باره گفت: این خانه باید موزه و کتابخانه پدر می‌شد اما تبدیل به مخروبه شده و کتاب‌ها به غارت رفته است. خواهان این هستیم که شهردار پاسخ‌گو باشد. دو ماه قبل این خانه به بهانه بازسازی بسته شد و کتاب‌ها به اسم بازسازی جابه‌جا شدند اما سر از کتاب‌فروشی‌های قم درآوردند. او افزود: اکنون اینجا جمع شده‌ایم تا اعتراض کنیم و اگر شهرداری توانایی نگهداری از این خانه را ندارد آن‌ را به خانواده بسپرد. طالقانی بر این باور است که شهرداری به اسم بازسازی در حقیقت قصد تخریب این خانه را داشته است. او گفت: وسایل داخل خانه را نیز برده‌اند. اکنون نیز به ما اجازه نمی‌دهند وارد خانه شویم. از رسانه‌ها خواهانیم صدای ما را به گوش مسئولان برسانند. آقای صالحی‌امیری، وزیر میراث فرهنگی نیز در این مورد اعتراض کرده و به‌زودی قرار است با ما جلسه‌ای داشته باشد. او با تأکید بر اینکه خواهان پاسخ‌گویی شهرداری است، بیان کرد: چرا خانواده در جریان بازسازی و جابه‌جایی کتاب‌ها و وسایل نبوده است. طالقانی تأکید کرد: آنچه می‌خواهیم این است که خانه پدرم که حال مکانی فرهنگی است، ثبت میراث فرهنگی شود. شنیدم که آقای صالحی‌امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفته بودند که ماجرا را پیگیری خواهند کرد. ایشان قرار است هفته بعد با خانواده ما نیز در این رابطه دیداری داشته باشند.

پاتوق معتادان

به گفته یکی از همسایگان این خانه که پاتوق معتادان بوده، توسط همسایگان جوش شده است. به گفته یکی از همسایگان این خانه تا سال 1401 کتابخانه‌ای فعال بوده و تعداد زیادی هم عضو داشته است. او گفت: از زمانی که این خانه به اسم بازسازی تعطیل شد، تخریب هم آغاز شد. بنا بر گفته این شاهد، پیمانکار قبلی به دلیل عدم حساب‌وکتاب شهرداری و دریافت دستمزد در را بسته و رفته است. مدتی بعد در باز می‌شود و معتادان به داخل رفته و در را قفل می‌کرده‌اند. سپس همسایه‌ها معتادان را بیرون کرده و در را جوش می‌کنند. طاهره طالقانی با اجازه پیمانکار که در را به روی تجمع‌کنندگان بسته بود، به داخل خانه رفت و از مراحل بازسازی دیدن کرد. او پس از بازدید گفت: آشغال‌ها را فعلا از حیاط جمع‌آوری کرده‌اند. کف را کنده‌اند و دیوارها هم باید ضخیم‌تر شوند که کارهای آن در حال انجام است. آن‌طور که به من گفته‌اند کارها باید تا سه، چهار ماه آینده انجام شود.

تجمعات حزب جامعه زنان

خانم طاهری، یکی دیگر از اعضای حزب جامعه زنان، به خبرنگار «شرق» گفت: امروز برای اعتراض به تخریب خانه طالقانی آمده‌ایم اما این نخستین باری نیست که برای تخریب یک اثر ملی تجمع می‌کنیم. بارها و بارها برای تخریبات زیست‌محیطی و پارک‌ها دست به تجمع زده‌ایم. برای پارک ملی، طالقانی، چیتگر و تمامی پارک‌هایی که در حال تخریب‌اند اعتراض کرده‌ایم. مسئله ما محیط زیست و بافت شهری است. چندین بار تجمع کرده و به شهرداری نامه ارسال کرده‌ایم. قرار است خواسته‌هایمان را عملی کنند. به شهرداری و نهادها نیز اعلام کرده‌ایم که ماهی یک بار خواهیم آمد، تجمع کرده و پلاکارد به دست خواهیم گرفت. او افزود: مسئله ما مسئله ملی است. تنفس برای شهروندان دشوار شده است. درختان نباید قطع شوند، دور پارک‌ها نباید حصار کشیده شود. ما در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنیم. هم حزب داریم، هم مؤسسه و هم تعاونی. از نظر قانونی منعی نداریم، مسئله ما این است که باید به محیط زیست بها داده شود و پارک‌ها تخریب نشوند. در نزدیکی پارک گیاه‌شناسی ساختمان‌سازی می‌شد و ما پیگیری کردیم که ادامه پیدا نکند.

ضرورت مرمت فوری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان تهران از مرمت اضطراری خانه آیت‌الله طالقانی و تهیه پرونده ثبتی این اثر فرهنگی برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد. پرهام جان‌فشان درخصوص مرمت خانه آیت‌الله طالقانی اظهار کرد: با پیگیری و مکاتبه‌ای که با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام دادیم، بر حفاظت و مرمت خانه آیت‌الله طالقانی تأکید شد. او افزود: خوشبختانه مرمت اضطراری این بنای ارزشمند فرهنگی توسط این سازمان با نظارت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی انجام می‌شود. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان تهران بیان کرد: با توجه به ویژگی‌های معماری و شأن ملی خانه آیت‌الله طالقانی با دستور مقام عالی وزارت پرونده ثبتی این اثر تهیه و ثبت ملی آن در دستور کار قرار دارد. خانه آیت‌الله طالقانی در محدوده پیچ‌ شمیران، خیابان نورمحمدی، کوچه طالقانی و در اختیار شهرداری تهران قرار دارد. شهرداری در دهه ٧٠ خانه آیت‌الله طالقانی را خرید و سپس کتابخانه آن را راه‌اندازی کرد و از سال ۱۴۰۱ تصمیم به مرمت این خانه گرفت. به گفته برخی کارشناسان، بخشی از سقف خانه آیت‌الله طالقانی با اولین‌ بارش باران پاییزی فروریخته است که مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان تهران هم برای حفاظت از این خانه تاریخی سه خطی برای شهرداری نامه نوشت و تأکید کرد که این خانه را مرمت و حفاظت کنید. علاوه بر تخریب بخش‌هایی از خانه طالقانی، شهردار منطقه ١٢ می‌گوید هنوز این خانه از سوی میراث‌ فرهنگی ثبت ملی نشده است.

 

منبع: sharghdaily-945331

برچسب ها
نسخه اصل مطلب