جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ۱۰ فیلم هیجان‌ انگیز درباره رازها و معماها

۱۰ فیلم هیجان‌ انگیز درباره رازها و معماها

تا به حال فکر کرده‌اید کدام فیلم‌های معمایی از بقیه متمایز هستند؟ این لیست با۱۰ فیلم هیجان‌انگیز درباره رازها و معماها شما را به سفری در میان برخی از جذاب‌ترین و پرتعلیق‌ترین داستان‌هایی می‌برد که تا به حال به نمایش درآمده است.
بهترین راز‌ها و معماها در آثار سینمایی چگونه ساخته می‌شوند؟ چه کسی یک راز خوب را دوست ندارد؟ فیلم‌های معمایی از کارآگاه‌های سبک نوآر گرفته تا چرخش‌های داستانی شگفت‌انگیز، روشی منحصربه‌فرد برای نگه داشتن ما در لبه صندلی‌هایمان دارند. فرقی نمی‌کند طرفدار فیلم‌های کلاسیک پلیسی یا هیجان‌انگیز روان‌شناختی مدرن باشید، همیشه چیزی غیرقابل انکار در تلاش برای جمع‌آوری سرنخ‌ها قبل از رونمایی بزرگ پایانی وجود دارد.

تا به حال فکر کرده‌اید کدام فیلم‌های معمایی از بقیه متمایز هستند؟ این لیست  با۱۰ فیلم هیجان‌انگیز درباره رازها و معماها شما را به سفری در میان برخی از جذاب‌ترین و پرتعلیق‌ترین داستان‌هایی می‌برد که تا به حال به نمایش درآمده است.

پس برای شیرجه رفتن به دنیایی آماده شوید که در آن هیچ چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست و هر جزئیات کوچک گوشه قاب نیز مهم است.

 

Donnie Darko

هفت دانشجو پلیس در حال گذراندن دوره آموزشی در مدرسه امور جنایی FBI هستند. رهبر آنها اسرار و معماهای پر رمز و رازی را در یک محیط مصنوعی با دقت طراحی شده قرار می‌دهد که چند صحنه جنایت را شبیه سازی می‌کند و یک معمای روانی پیچیده را ارائه می‌دهد. اما امتحان نهایی برای این ماموران آینده یک جستجو در جزیره‌ای دورافتاده است، جایی که آنها باید صحنه جنایت را پیدا کنند و قاتل را دنبال کنند. اما هیچ کس انتظار ندارد که جنایتکار یک شخص واقعی باشد و واقعاً به دنبال شکار آن‌ها باشد.

این جزیره شبیه یک محیط غوطه‌ور در رمز و راز با دقت طراحی شده یا فضای یک بازی ماجراجویی رایانه‌ای است. تابلوهای قدیمی، کافه‌ها و پمپ بنزین‌های خالی، بدون روح در اطراف، و مانکن‌های لباس‌پوشی که نماینده ساکنان محلی هستند، همه چیز را ترسناک‌تر کرده است. در این بین قهرمانان در یک عمارت بزرگ به سبک آرت دکو مستقر می‌شوند؛ چیزی شبیه به موزه، یا رصدخانه، یا زندان.

طرح داستان «شکارچی ذهن» البته مدیون رمان پلیسی آگاتا کریستی «ده سرخپوست کوچک» است. اما طراحی صحنه و مفهوم فیلم از «هفت» کلاسیک دیوید فینچر پیروی می‌کند: این یعنی هر صحنه جنایی متفاوت تنظیم می‌شود و هر مرگی با صحنه قبلی متفاوت است.

The Da Vinci Code

یک پلیس زن آملیا دوناگی (آنجلینا جولی) به شدت در تعقیب یک قاتل زنجیره‌ای است که علامت ویژه‌اش یک تکه استخوان کوچک است که از هر یک از قربانیانش استخراج شده است. آملیا که نمی‌تواند سرنخ‌های مرموزی را که قاتل در صحنه جنایت به جا می‌گذارد، رمزگشایی کند، از متخصص جرم شناسی قانونی، لینکلن رایم (دنزل واشنگتن) برای حل این معما کمک می‌خواهد. اما در ادامه این جفت سرنخ‌های متفاوتی را با هم ترکیب می‌کنند، به این امید که یاد بگیرند قربانی بعدی کیست.

به طور کلی این معمای هولناک و سریع، یک متخصص پزشکی قانونی فلج و یک کارآگاه جوان را دنبال می‌کند که سرنخ‌های به جا مانده از یک قاتل زنجیره‌ای حیله گر و سادیستی را کشف می‌کنند. این دو همانطور که برای نجات قربانیان با زمان رقابت می‌کنند، توطئه عمیق تری را کشف می‌کنند که هر دوی آنها را تهدید می‌کند. این فیلم با سرعت بی‌امان، طرح پیچیده، و فضای متشنج‌کننده خود، اثری هیجان‌انگیزی را برای عاشقان آثار معمایی ارائه می‌کند.

The Pelican Brief

پیش از آن که بخوابم (Before I Go to Sleep) فیلمی رمزآلود و مهیج به کارگردانی و نویسندگی روان جافه است؛ کریستین لوکاس (نیکول کیدمن) شخصیت اصلی این فیلم از مشکلی که برای حافظه اش پیش آمده رنج می‌برد. هر روز صبح از خواب بیدار می‌شود و هیچ چیزی به خاطر نمی‌آورد و هر بار تلاش می‌کند وقایع زندگی خودش را به یاد آورد.

او همسری دارد که برایش اهمیت قائل است و به او کمک می‌کند خودش را به یاد بیاورد. اما کریستین در پی توصیه پزشکش شروع به ضبط ویدئوهایی از خود می‌کند که به بازگشت حافظه‌اش کمک کند و به لطف همین روش جزئیات وحشتناکی از گذشته‌اش را به یاد می‌آورد که نه تنها باعث وحشت خودش می‌شود، بلکه طبیعت واقعی بعضی افراد دورش را نیز افشا می‌کند.

فیلم «پیش از آن که بخوابم» به راز حافظه انسان اختصاص دارد که همانطور که می‌دانیم بسیار گزینشی است. این فیلم همچنین مرز اسرارآمیز و نفوذپذیر بین امر خیالی و واقعی را بررسی می‌کند و دیگر این‌که چگونه اولی دومی را می‌سازد. داستان کریستین نشان می‌دهد که زندگی جدید یک قهرمان را می‌توان از ابتدا اختراع و مونتاژ کرد - به صورت دستی و با استفاده از وسایل بسیار ساده. اما این زندگی جدید چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد؟!

Predestination

اگر سفر در زمان امکان پذیر باشد، می‌توان گذشته را تغییر داد (حداقل در فیلم‌ها). اما آیا ارزشش را دارد؟ خانم خانه دار لیندا (ساندرا بولاک) خبر مرگ شوهرش را دریافت می‌کند. روز بعد وقتی از خواب بیدار می‌شود، به آشپزخانه می‌رود و او را در حال نوشیدن قهوه صبحگاهی می‌بیند. این چه معمای است یا بهتر است بگویم راز این ماجرا چیست: یک اشتباه پلیسی، یک خواب بد یا یک توهم؟!

«اخطار قبلی» یک فیلم اسرار آمیز است، یک فیلم معمایی. این یک داستان ساده از بدبختی خانوادگی است، اما به روشی عجیب و غریب روایت می‌شود. به لطف نحوه ارائه، Premonition طعمی هیجان انگیز دارد. فیلم خودش را از هم جدا می‌کند و این فرصت را می‌دهد که دوباره آن را به درستی کنار هم قرار دهید. در واقع فیلم به شخصیت اصلی که یک تکه کاغذ و یک قلم نمدی برمی‌دارد، نشانه‌ای از اینکه چه اتفاقی و چه زمانی باید بیفتد می‌دهد و قهرمان داستان همه چیز را بر پایه آن مرتب می‌کند؛ همانطور که شایسته یک زن خانه دار مدبر است.

The Skeleton Key

یک دختر 16 ساله به نام آنا در یک روستایی در دامنه آلپ ناپدید شده است. آنا لو تربیت مذهبی سختی داشته و مادر، پدر، خواهر و برادرها و گربه هایش را دوست داشته و برای آن‌ها دستبندهای مهره‌ای می‌ساخته؛ او حتی به سختی از خانه بیرون می‌رفته! پس با چنین خصوصیاتی آیا واقعاً یک دیوانه در یک روستای آرام وجود دارد؟ بازرس ووگل پرونده را در دست می‌گیرد که روش‌های اصلی‌اش در استفاده از بلوف عمومی، افسانه سازی، دخالت رسانه‌ها و انواع صحنه سازی، به سرعت به کشف یک معمای قتل منجر می‌شود. با این حال، تحقیقات واقعی تنها پس از این آغاز خواهد شد.

درست مانند تویین پیکس، یکی از بهترین فیلم‌های معمایی، جنگل‌های این فیلم نیز مملو از خطر هستند. اما اگر «توین پیکس» عرفانی و مسحورکننده است، «دختری در مه» فیلمی ترسناک و کنایه آمیز است. سازندگان آن ژانرهای پلیسی و هیجانی را باهم ترکیب کرده و در عین حال لحنی اجتماعی از جامعه مدرن به آن اضافه کردند. اما راز اصلی که طرح داستان بر آن استوار است، این سؤال است که قبلاً در بسیاری از فیلم‌های این فهرست بیان شده است: آیا واقعیت منبعی برای داستان‌های هنری است یا برعکس، داستان واقعیت را می‌سازد؟ آیا هنر از زندگی تقلید می‌کند یا زندگی از هنر؟!

کلام پایانی

راز اصلی سینما در داستان سرایی گیرا آن است. هیچ دستور العمل اثبات شده‌ای برای یک داستان جذاب وجود ندارد، اما رازهای متنوع و سوالات بی پاسخ اغلب به کمک فیلمسازان می‌آید. اکنون با چنین نگاهی ما 10 فیلم درباره رازها و معماهای اسرار آمیز را در فهرست بالا معرفی و مرور کردیم که نمی‌توانید خود را از حل آنها دور کنید.

منبع: ویجیاتو

منبع: faradeed-209550

برچسب ها
نسخه اصل مطلب