جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰؛ از The Descent تا Martyrs

ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰؛ از The Descent تا Martyrs

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰ آشنا کنیم. لازم به ذکر است که شاید این فیلم ها لزوماً فیلم های بی نقصی نباشند، اما از نظر ایجاد ترس، جامپ اسکرها، تصاویر آزاردهنده و فضای ناخوشایند چیزهای زیادی برای ارائه کردند.

دهه ۲۰۰۰ دوره شکنجه‌های جنسی و خونریزی فراوان، و همچنین شاهکارهایی در زیرژانر ویدیو پیدا شده، بازسازی آثار ژاپنی، فیلم های باکیفیت کم‌هزینه، و فرنچایزهای بزرگ در ژانر وحشت بود. فیلم‌های زامبی محور، داستان‌های ارواح، همراه با داستان‌هایی که جنبه‌های تاریک اینترنت و فناوری را بررسی می‌کردند، در این دهه محبوب بودند.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین فیلم های ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰ آشنا کنیم. لازم به ذکر است که شاید این فیلم ها لزوماً فیلم های بی نقصی نباشند، اما از نظر ایجاد ترس، جامپ اسکرها، تصاویر آزاردهنده و فضای ناخوشایند چیزهای زیادی برای ارائه کردند.

بهترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰

    ۱۰- The Others (2001)
  • ۹- Orphan (2009)
  • ۸- The Ring (2002)
  • ۷- The Descent (2005)
  • ۶- Paranormal Activity (2007)
  • ۵- The Orphanag (2007)
  • ۴- The Grudge (2004)
  • ۳- REC (2007)
  • ۲- Martyrs (2008)
  • ۱- Saw (2004)

۹- Orphan (2009)

«فکر نمی‌کنم مامان خیلی منو دوست داشته باشه». این فیلم ترسناک روان‌شناختی روی زن و شوهری به نام‌های کیت (ورا فارمیگا) و جان (پیتر سارشگارد) متمرکز است که پس از مرگ کودک متولد نشده شان، دختری نه ساله به نام استر (ایزابل فورمن) را به فرزندی قبول می‌کنند. استر در ابتدا شیرین و باهوش به نظر می رسد، اما با رخ دادن رویدادهای خشونت آمیز مکرر، کیت آرام آرام به این باور می رسد که این دختر آنطور که به نظر می رسد، نیست. در شرایطی که گذشته تاریک استر و ماهیت واقعی او فاش می شود، تنش به اوج خود می رسد.

فیلم ترسناک  یتیم  از قوی‌ترین برداشت ها از مفهوم «کودک شیطانی»است، تا حد زیادی به دلیل بازی واقع گرایانه و به شدت ترسناکِ فورمن، که در آن زمان فقط ۱۲ سال داشت، نقش آِفرینی که شخصیت دیمین در فیلم مشابه The Omen در مقابل آن بسیار مهربان جلوه می کند. فیلمنامه نیز هوشمندانه است، در شرایطی که استر از تاکتیک‌های روان‌شناختی بیشتر از خشونت برای تضعیف رابطه‌ی کیت و جان استفاده می‌کند و زخم هایی که از قبل وجود داشت را تحریک می نماید. رویکرد حیله‌گرانه استر او را واقع‌گرایانه تر (و بسیار ترسناک‌تر) از «کودک شیطانی» فیلم اورجینالِ The Bad Seed می کند که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد.

۷- The Descent (2005)

“این پایین یه چیزی هست.” فیلم ترسناک  نزول  یک فیلم کلاستروفوبیک درباره گروهی از زنان غارنورد است که یک سفر زیرزمینی آن ها به کابوسی بی پایان تبدیل می شود. آنها در یک سیستم غاری ناشناخته به دام می افتند و بدتر از آن، متوجه می شوند که آنجا تنها نیستند. در تونل ها موجودات ترسناک و گوشتخواری حضور دارند که در تاریکی شروع به شکار آنها می کنند.

The Descent عناصر اسلشر، موجودات ترسناک، و عناصر ترسناک روانشناختی را در فضای بدیع غار با هم ترکیب می کند. در واقع، غارهای ترسناک فیلم به اندازه هیولاهایی که در درون آنها زندگی می کنند، دشمن و تهدیدآمیز هستند. کارگردان، نیل مارشال، کار بسیار خوبی در پیدا کردن مکان روایت داستان به منظور ایجاد حداکثر تنش انجام می‌دهد و فضایی تهدیدآمیز، خفقان‌آور و مهم‌تر از همه ناامیدکننده ایجاد می‌کند.

طراحی موجودات غارنشین نیز به شدت ترسناک است و هیولاهای داستان شبیه غارنشینانی هستند که با خفاش ها ترکیب شده و به دندان هایی شبیه دندان کوسه مجهز هستند. به عنوان یک فیلم ترسناک بی نقص با بودجه اندک، The Descent بسیار برتر از فیلم های دیگر در حد و اندازه خود ظاهر شده و از زمان انتشار توسط چندین نشریه به عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰ رده بندی شده است.

۵- The Orphanage (2007)

“تاریکی در حال تشکیل یک دایره در اطراف شما است و به شما نزدیک می شود.” این فیلم ترسناک اسپانیایی، داستان لورا (بلن روئدا) را دنبال می‌کند که به یتیم‌خانه‌ای باز می‌گردد که در آن بزرگ شده و اکنون رها شده است، در حالی که انتظار می رود این یتیم خانه به عنوان خانه ای برای کودکان ناتوان بازگشایی شود. مدت کوتاهی پس از این نقل مکان، پسرش سیمون (راجر پرینسپ) شروع به برقراری ارتباط با دوستان نامرئی می کند و زمانی که به طور مرموزی ناپدید می شود، لورا مجبور می شود با اسرار تاریک یتیم خانه روبرو شود.

یتیم خانه  به لطف هسته عاطفی قوی خود، ترکیب عناصر سنتی داستان ارواح با درام انسانی قدرتمند، که الهامی از برخی از فیلم های گیلرمو دل تورو، یکی از تهیه کنندگان فیلم است، فیلمی متمایز در ژانر وحشت است. کارگردان فیلم، جی ای بایونا (که بعداً کارگردانی دو قسمت اول سریال  حلقه‌های قدرت  را بر عهده گرفت) رویکردی پرجزییات تر و کنترل شده تر دارد و معمولاً به جای به تصویر کشیدن دقیق، در لفافه به چیزها اشاره می‌کند. تمرکز او بر روی تعلیق و درام است تا جامپ اسکر، دستور کاری که در اینجا به خوبی کار می‌کند و لحظات واقعاً وحشتناکی را بدون هیچ‌گونه افراط و تفریط ایجاد می نماید، موضوعی که باعث می شود یتیم‌خانه یکی از قوی‌ترین و باکیفیت ترین فیلم های ترسناک دهه ۲۰۰۰ باشد.

۳- REC (2007)

“به دوربین دست نزن! ما باید به همه بگوییم اینجا چه خبر است!” اگرچه فعالیت ماوراء الطبیعه محبوب‌ترین فیلم ترسناک زیرژانر ویدیو پیدا شده در دهه ۲۰۰۰ بود، بهتر از آن فیلم، این جواهر اسپانیایی درباره یک گزارشگر تلویزیونی (مانوئلا ولاسکو) و فیلمبردارش (پابلو روسو) بود که یک شیفت شب در یک ایستگاه آتش‌نشانی محلی را مستند می‌کردند. چیزی که به عنوان یک تماس معمولی برای رفتن به یک ساختمان آپارتمانی شروع می شود، به سرعت به یک کابوس تبدیل می شود، وقتی تیم متوجه می شود که یک ویروس کشنده در بین ساکنان در حال شیوع است که آنها را به موجوداتی خشن و زامبی مانند تبدیل می کند.

فرمت روایت مستقیم و محیط محدود فیلم، تجربه ای پرتنش و غرق کننده ایجاد می کند و بینندگان را در دل هرج و مرج داستان فرو می برد. REC در زمان روایت محدود ۷۵ دقیقه‌ای خود، با نرخ بالایی از سکانس های ترسناک در هر دقیقه، کار فوق العاده ای برای وحشت زده کردن مخاطب انحام می دهد. موفقیت این فیلم به سرعت منجر به یک بازسازی متوسط ​​آمریکایی با عنوان  قرنطینه  شد، اما قدرت نسخه اورجینال همچنان پابرجاست. از آن زمان نشریاتی مانند Bloody Disgusting و Time Out آن را در زمره بهترین فیلم های ترسناک تاریخ قرار داده اند.

۱- Saw (2004)

«اگر ببازی این اتفاقی است که رخ می دهد». وقتی صحبت از ترسناک ترین فیلم های دهه ۲۰۰۰ به میان می آید، به سختی می توان فیلمی را پیدا کرد که بالاتر از  اره  قرار گیرد. این فیلم پیشگام و موفقیت بزرگ (که یک فرنچایز بسیار بزرگ را کلید زد) به عنوان نماد کل این دهه شناخته می شود.

فیلم داستان ساده ای دارد: دو مرد، آدام (لی وانل) و دکتر لارنس گوردون (کری الوز)، با پاهای زنجیر شده در یک حمام خرابه از خواب بیدار می شوند و هیچ خاطره ای از نحوه انتقال به آنجا ندارند. آنها به سرعت متوجه می شوند که توسط یک قاتل سادیست به دام افتاده اند و مجبور به انجام یک بازی مرگبار می شوند که برای آزمایش اراده آنها برای زنده ماندن طراحی شده است.

Saw اصلاً بی عیب و نقص نیست، اما جسورانه و پرتنش است، با کارگردانی دارای اعتماد به نفس از جیمز وان در اولین فیلم بلندش. فضا و دکور ترسناک فیلم به سرعت نمادین شدند، اما ساختار روایت نیز به طرز شگفت‌انگیزی پیچیده و دقیق است، و کار دوربین خلاقانه و شیطانی است که بارها بیننده را گمراه می کند.

با وجود برخی نقاط ضعف، Saw به سرعت خود را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سیمنا تثبیت کرد و دنباله ها و اسپین آف های بسیاری را در پی داشت به طوری که ساختار ژانر وحشت در دهه ۲۰۰۰ را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-209526

برچسب ها
نسخه اصل مطلب