جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) چرا فاخته تنبل‌ترین پرنده جهان شد؟

(تصاویر) چرا فاخته تنبل‌ترین پرنده جهان شد؟

فاخته پرنده عجیبی است که رفتار‌ها و ویژگی‌های خاصی دارد که بسیاری از مردم آن‌ها را نمی‌دانند. به عنوان مثال فاخته یک زندگی انگلی دارد به این شکل که تخم‌هایش را در لانه پرنده دیگری می‌گذارد و آن‌ها بچه‌هایش را بزرگ می‌کنند.

اصل چرخه زندگی حیوانات این است که آن‌ها به دنیا می‌آیند، بالغ می‌شوند و سپس فرزندان خود را پرورش می‌دهند. نکته، اما اینجاست که برخی از تنبل‌ترین حیوانات در واقع حیوانات دیگری دارند، یا حتی گونه‌های دیگر، که فرزندان خودشان را برای آن‌ها پرورش می‌دهند.

این بدان معنی است که پرندگان فاخته به جای ساختن لانه و بزرگ کردن فرزندان خود تا زمانی که خودشان آماده حرکت شوند، در واقع تخم‌های خود را در لانه پرنده دیگری می‌گذارند.

حدود ۵۶ گونه از گونه‌های فاخته دنیای قدیم و سه گونه فاخته جهان جدید (قرقاول، طاووسی و راه راه) انگل مولد هستند به این معنی که تخم‌های خود را در لانه پرندگان دیگر می‌گذارند و استعاره «تخم فاخته» را به وجود می‌آورند. 

جوجه‌کشی انگلی حتی در کوکوسان‌های بزرگ‌تر نیز دیده شده، جایی که تخم‌های آن‌ها در لانه‌های کلاغ‌های معمولی و مرغ‌های مقلد شمالی دیده می‌شد. پوسته تخم‌های فاخته‌های انگلی معمولاً ضخیم‌تر و قوی‌تر از تخم‌های میزبان آن‌ها است. 

در برخی از فاخته‌های لانه‌ساز، لایه ضخیم، بیرونی و گچی به استثنای برخی موارد روی تخم‌های اکثر گونه‌های انگلی وجود ندارد. پوسته تخم‌های فاخته‌های انگلی دنیای قدیم دارای یک لایه بیرونی ضخیم است که با فاخته‌های لانه‌ساز متفاوت است. 

«مادر» بی خبر این جوجه فاخته‌های جوان را طوری بزرگ می‌کند که گویی بچه خودش هستند و مادر واقعی را از هر مسئولیتی رها می‌کند. 

منبع: راز بقا

منبع: faradeed-209462

برچسب ها
نسخه اصل مطلب