جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ون‌های خاک‌گرفته پایتخت

ون‌های خاک‌گرفته پایتخت

: در روزهایی که تهرانی‌ها گرفتار ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی هستند و کمبود اتوبوس و تاکسی در ساعات پیک مسافر، انتخابی جز استفاده از خودروی شخصی باقی نمی‌گذارد، مشخص شد که بیش از دویست ون صفر شهرداری در پارکینگ خاک می‌خورد. 630 ونی که شهرداری تهران در یکی از مراسم‌های امید و افتخار از آن رونمایی کرد اما فقط 252 ون به شهرداری تحویل داده شد و بخشی از این ون‌ها هم در پارکینگ خاک خوردند یا نتوانستند به اندازه ظرفیت واقعی خدمات‌رسانی کنند‌

شرق: در روزهایی که تهرانی‌ها گرفتار ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی هستند و کمبود اتوبوس و تاکسی در ساعات پیک مسافر، انتخابی جز استفاده از خودروی شخصی باقی نمی‌گذارد، مشخص شد که بیش از دویست ون صفر شهرداری در پارکینگ خاک می‌خورد. 630 ونی که شهرداری تهران در یکی از مراسم‌های امید و افتخار از آن رونمایی کرد اما فقط 252 ون به شهرداری تحویل داده شد و بخشی از این ون‌ها هم در پارکینگ خاک خوردند یا نتوانستند به اندازه ظرفیت واقعی خدمات‌رسانی کنند‌. روز گذشته باز در صحن شورای شهر تهران گفته شد در این اتفاق ردی از داماد شهردار تهران دیده می‌شود‌. حبیب کاشانی به اختصار گفت‌ باز هم پای ح-ح در میان است و کنایه زد که نمی‌خواهیم پا روی دم کسی بگذاریم اما بفرمایند کجا دمشان نیست که پای ما روی دمشان نرود‌.

در این جلسه جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با ارائه گزارشی از وضعیت ون‌های تحویلی از وزارت کشور با بیان اینکه از روز اول شورای شهر درباره حمل‌ونقل دغدغه داشته و یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های ما چاره‌اندیشی درباره حوزه حمل‌ونقل بود و امروز درباره یکی از موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌کنم، گفت: پیش از آنکه بخواهم گزارش دهم، در دو نوبت این موضوع را به شهرداری تهران منعکس کردم و یک مرتبه نیز آقای کاشانی دراین‌باره تذکر داده‌اند و یک‌مرتبه نیز با مدیران شهرداری صحبت کردم تا اطلاعاتی بدهند یا این گزارش اصلاح شود یا از موضوع صرف نظر کنیم. حتی واحدهای دست‌اندرکار در این موضوع نیز از ارائه گزارش‌ها خودداری کردند و به شکل‌های عجیب‌وغریب توانستیم این اطلاعات را کسب کنیم‌.

او با بیان اینکه درباره واگذاری ون‌ها باید بگویم که وزارت کشور برای پنج‌هزار ون با شرکت خودرو دیزل قرارداد بسته بود تا به شهرداری‌های کل کشور واگذار شوند، گفت: قرار بود بخشی از این ون‌ها در اولین گام‌ها به شهرداری داده شود و بر‌اساس آنچه‌ وزارت کشور تصمیم گرفت، قرار شد ۷۰ درصد مبلغ ون‌ها به عنوان کمک وزارت کشور و دولت تلقی شود و ۳۰ درصد را شهرداری‌ها پرداخت کنند. سهم شهرداری تهران نیز ۶۳۰ دستگاه اعلام شد که بر همین اساس تصمیم بر این شد تا در زمان مقرر پول مربوط به 630 واگن را پرداخت کنند و در صورت‌جلسه تأکید شد که این پول باید پرداخت شود و ناوگان تحویلی به بخش خصوصی واگذار و مبالغ پرداختی مجددا به خزانه واگذار شود.

تشکری‌هاشمی با تأکید بر اینکه بر همین اساس شهرداری تهران در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ آیین رونمایی از تاکسی ون‌ها را برگزار کرد، گفت: بر همین اساس شهرداری تهران به ازای هر دستگاه یک‌میلیارد‌و ۲۰ هزار تومان پرداخت کرد که سهم ۳۰‌درصدی ۱۹۲ میلیارد‌و ۷۸۰ هزار تومان می‌شده است. اما 630 دستگاه‌ محقق نشد و یک‌مرتبه ۱۹۲ دستگاه و یک‌مرتبه 60 دستگاه داده شد و هرگز ۶۳۰ دستگاه واگن محقق نشد. سهم شهرداری تهران بابت ۳۰ درصد ۷۷ میلیارد‌و ۱۱۲ میلیون تومان می‌شد اما شهرداری تهران مبلغ ۲۷۶ میلیارد تومان واریز کرد که اولین اشکال این بود که چرا با وجود آنکه بیش از ۲۵۰ دستگاه بیشتر تحویل نگرفته شده است و از زمان توافق وزارت کشور بیش از دو سال گذشته است، اما نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد پرداخت شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر حتی ۶۳۰ دستگاه نیز واگذار می‌شد، حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان مازاد پرداختی داده شده است و مشخص نیست که چرا این مبالغ پرداخت شده‌اند. او ادامه داد: درباره نحوه استفاده از این ون‌ها باید گفت با وجود آنکه شش ماه از ورود ون‌ها گذشت، در تذکری به شهردار تهران اعلام کردم که از این ون‌ها به‌درستی استفاده نمی‌شود و شهردار تهران نیز پاسخ داد که با توجه به مکاتباتی که انجام شده، تاکنون برنامه زمان‌بندی تحویل و دستورالعمل بهره‌برداری از ناوگان به عنوان یکی از الزامات علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری، به شهرداری تهران ابلاغ نشده است.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: تأخیر در ورود خودروها خارج از اختیار شهرداری تهران است و لازم است بخشی از وجوه تعیین‌تکلیف شود. همچنین گفته شده که با توجه به این پیگیری‌ها، تحویل ۹۵ دستگاه در دست انجام است و ۱۷۹ دستگاه انجام پذیرفته و ۱۰۰ دستگاه آماده تحویل است و سایر ون‌ها نیز در شماره‌گذاری دچار برخی مشکلات هستند.

او با بیان اینکه مجددا پس از پنج ماه اشکالاتی که دراین‌باره وجود داشت به شهرداری تهران منعکس شد و دومین تذکر نیز دراین‌باره داده شد و با اشاره به ابهامات موجود گفت: مازاد پرداختی‌ها یکی از مشکلات و ابهامات است که تعیین‌تکلیف نشده است. همچنین باید گفته شود چرا فقط ۲۵۲ دستگاه تحویل داده شده و مابقی پرداخت نشده و چرا با وجود پرداخت‌ها هنوز پس از دو سال هیچ تعیین‌تکلیفی درباره تحویل بندها نشده است.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه نحوه واگذاری و عدم واگذاری مسئولیت تاکسی‌های ون به سازمان تاکسیرانی و انتقال این نقش به اداره کل فاوا برخلاف ضوابط ابلاغی وزارت کشور بود، گفت: در زمان تحویل ۴۰ دستگاه دارای مشکلات فنی بوده است که با گذشت تقریبا دو سال از زمان تحویل همچنان مشکلات فنی خودروها رفع نشده است.

او با اشاره به تخلفاتی که در این ناوگان انجام شده است گفت: شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت که هنوز هیچ سابقه‌ای درباره این شرکت به دست نیاورده‌ایم و هیچ ردی از این شرکت در ثبت شرکت‌ها پیدا نکرده‌ایم و نمی‌دانیم که آیا این شرکت ثبت شده است، در حوزه اینترنت اشیا و پلتفرم‌های حمل‌ونقلی و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی کار می‌کند و کاملا این شرکت در حوزه آی‌تی است و در حوزه حمل‌ونقل فعالیتی ندارد.

به گفته تشکری، در سایت این شرکت نیز گفته شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت در زمینه راه‌اندازی و توسعه انواع سیستم‌ها و سرویس‌های نرم‌افزاری فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه در گام اول ۳۰ دستگاه ون تحویل این شرکت شده و در گام دوم ۵۰ دستگاه خودرو تحویل داده شد، گفت: نه روابطی بین این شرکت و سازمان تاکسیرانی وجود دارد، نه قراردادی تدوین شده است. ما تلاش بسیاری کردیم تا از مدیران شهرداری اطلاعات این شرکت را دریافت کنیم و تاکنون هیچ اطلاعاتی به ما داده نشد. ما دیگر باید واژگان خود را از گله عوض بکنیم؛ چراکه شهرداری تهران هیچ اطلاعات و سندی به ما نمی‌دهد و ما از طریق مختلف خودمان این اطلاعات را به دست آوردیم. بررسی‌ها نشان داد که این ون‌ها به صورت میانگین روزانه ۱.۵۳ سرویس انجام می‌دهند و در سایت به صورت عجیب‌وغریبی روی نرخ‌های کرایه شورای شهر خط زده شده است و با یک نرخ پایین‌تر مسافران را جابه‌جا می‌کند.

از آنجایی که هیچ اطلاعاتی به ما داده نمی‌شد ما مجبور شدیم به صورت میدانی خودمان سوار ون‌ها شویم و مشاهده شد که تمامی مسیرها به‌جز یکی دو مسیر ۱۲ ظرفیت خالی دارند، اما به دلیل نقص در انتخاب شیوه‌ها و زمان‌بندی‌ها و سایر موضوعات، اصلا از این سرویس‌ها استقبال نمی‌شود.

او با تأکید بر اینکه شش ماه بعد نیز خودروها به شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند واگذار شده است، گفت: این شرکت تا حدودی شرکت تابعه شهروند است و سال‌ها این شرکت به صورت غیر‌فعال بوده و هیچ نوع فعالیتی نداشته است و به این شرکت گفته‌اند ون‌ها را تحویل بگیر و برای تاکسیرانی کار کن! جالب است در این قرارداد گفته شده شرکت‌های دیگر از شرکت پارس الکترونیک شهروند خودرو را دریافت کنند و هنوز هم نمی‌دانیم که این خودروها به چه شرکتی داده شده‌اند. در‌حالی‌که طبق دستورالعمل وزارت کشور بهره‌برداری از تاکسی‌ها باید توسط شرکت‌های تابعه سازمان تاکسیرانی انجام می‌شده و نامه انجام این کار را معاون برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی امضا کرده است و حتی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز این کار را انجام نداده است. دقت داشته باشید که زمینه فعالیت شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند باز هم آی‌تی بوده و هیچ ارتباطی به حمل‌ونقل نداشته است.

او با پخش فیلمی از محل نگهداری ون‌ها در محل سامانه معلولان در طرشت تأکید کرد: کشف کردیم محل این شرکت در پایانه طرشت متعلق به معلولان بوده و مشاهده کردیم تعداد انبوهی از ون‌ها زیر غبار و آفتاب باقی مانده‌اند و تصاویر نشان می‌دهد‌ زمان زیادی است که این خودروها تکان نخورده‌اند و جالب است که دارای پلاک‌اند اما زیر آفتاب هستند؛ در‌حالی‌که می‌توانستند به مردم خدمت ارائه دهند اما می‌بینیم که زیر آفتاب مانده‌اند و در‌حال نابود‌شدن هستند.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در واکنش به این گزارش، با بیان اینکه ماهیت و اجزای گزارش کاملا منطبق با واقعیت و مورد تأیید ماست، گفت: معضلات و مشکلاتی که در این گزارش آمده کاملا مشهود است و متأسفانه علت اصلی آن عدم الصاق مسئولیت حمل‌ونقل و بهره‌برداری از خودروهای ون به سازمان تاکسیرانی است.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم در واکنش به این گزارش گفت: با شنیدن این گزارش درد ما تازه شد و امیدواریم به‌زودی راه چاره‌ای برای رفع معضلاتی که گریبان حمل‌ونقل شهر را گرفته اندیشیده شود.

او در توضیحی درباره شرکت الکترونیک پارس شهروند که متولی بهره‌برداری ون‌های تاکسی است بیان کرد: این مجموعه جزء شرکت‌هایی است که در سال 1389 در همین صحن شورا رأی به انحلال آن صادر شد. دوستان شهرداری آن‌قدر به خودشان زحمت ندادند که از اداره امور مجامع و شرکت‌های شهرداری، سابقه این برند را استخراج کنند تا به یک شرکت منحل‌نشده مأموریت حمل‌ونقل واگذار نکنند. اخیرا شهردار تهران در پاسخی به سؤال یکی از اعضا‌ در موضوع اعطای مسکن به مدیران شهرداری، استنادهای قانونی در توضیحات خود را عطف به مصوبه شورای اول بیان کرده بود که همان استناد هم در دیوان عدالت اداری ابطال شده بود. چطور در‌این‌باره اطلاعات درستی احصا‌ نشده است؟ دوستان و مدیران شهردار تهران هر‌چیزی را که می‌خواهند به امضای آقای زاکانی برسانند‌، به او رحم کنند که چه‌چیزی را برای امضا به دست او می‌دهند! شهردار تهران به دلیل تعدد مشغله‌ها فرصت استعلام یا کار کارشناسی ندارد. مدیرانی که در شهرداری هستند بروند و سوابق را بررسی کنند.

 

منبع: sharghdaily-945135

برچسب ها
نسخه اصل مطلب