جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > عشابرفارس ضامن امنیت غذایی کشور هستند

رئیس سازمان امورعشابر:

عشابرفارس ضامن امنیت غذایی کشور هستند

رئیس سازمان امور عشایر گفت: استان فارس به عنوان قطب عشایری نقش بسزایی در امنیت غذایی و ملی در کشور دارد

شایان نادری به مناسبت گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر در جمع عشایر استان فارس گفت: عشایر با یک و یک دهم درصد جمعیت کشور نقش اساسی در امنیت غذایی و ملی کشور دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اگر جغرافیایی کشور را نگاهی بیندازیم متوجه می شویم  اولین مرزدار و مرزبان ما عشایر بودند.

نادری با توجه به نقش و اقدامات برجسته جامعه عشایر خاطر نشان کرد: در حوزه امنیت غذایی ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور و حدود ۴۰۰ هزار تن شیر تولیدی توسط قشر زحمتکش عشایر تامین می شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین عشایر در کشور ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات زراعی، ۴۶۰ هزار تن محصولات باغی و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور تولید و تامین می کنند.

نادری با بیان اینکه اگر یک قیاس در بحث خدمات جامعه شهری با روستایی و عشایری داشته باشیم بیان کرد: با کمترین امکانات بیشترین خدمات و بازده توسط جامعه عشایر و روستایی فراهم می شود.

شایانی در این مراسم همچنین با اشاره به مشکلات جامعه عشایری بیان کرد: درصدد هستیم تا مشکلات این قشر زحمتکش از جامعه  را رفع کنیم.

مدرکل اکرعشایر فارس نیز در این مراسم، عشایر را یک بانک ژنی از داشته های فرهنگی، اجتماعی و دامی دانست و گفت: عشایر کوچکنده دارای اقتصاد تولیدی است و بالاترین نرخ اشتغال را دارد و با در نظر گرفتن این نکته که عشایر کوچکنده یک تولید کننده است نه مددجو و امدادخواه

عبدالحمید کریمی گفت: این عشایر نیازمند استقرار نظام پشتیبانی تولید هستند و وظیفه ما حمایت و پشتیبانی از تولید آنها است‌ و باتوجه به اینکه عشایر اولین جامعه تأثیرپذیر از تغییرات اقلیمی هستند، اضافه کرد: به همین دلیل باید در بحث مدیریت بحران  توجه ویژه به آنها شود.

مدیر کل امور عشایر در استان فارس خاطرنشان کرد: حرکت جوهره عشایر کوچنده است به همین دلیل ارائه خدمات به صورت ایستاده و عرضه محور است و نیازمند ضرورت متناسب سازی خدمات دستگاه‌های اجرایی با وضعیت کوچندگی جامعه عشایر است.

او گفت: عشایر فارس سالانه ۲۶۰ هزار تن انواع تولیدات کشاورزی و باغی، ۲۰ هزار تن گوشت قرمز با در اختیار داشتن حدود ۳ میلیون راس دام سبک و ۵۷ هزار متر مربع صنایع دستی سالانه تولید می کند و با توجه به تعداد جمعتی که دارند، ارزش افزوده آن بسیار بالا و ارزشمند است.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: جامعه عشایری استان فارس با ۳ هزار شهید بیشترین سهم شهدای عشایر در کشور را به خود اختصاص داده است و نقش خود را در پایداری نظام مقدس اسلامی ایران به خوبی ایفا کرده است.

مدیر کل امور عشایر استان فارس از افزایش اعتبارات استانی در سال مالی ۱۴۰۲ خبرداد و گفت: این رقم به ۷۲ میلیارد تومان افزایش داشته است و همچنین جذب اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۲ به مبلغ حدود ۸۶میلیارد تومان و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به مبلغ حدود ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

کریمی اظهار داشت: برای عملیاتی شدن و برقراری سهم جامعه عشایر از محل اعتبارات یک درصد فروش معادن به منظور جبران خسارت به مناطق عشایری موجود و مسئولیت اجتماعی در حاشیه طرح های معدنی و صنعتی در شورای اداری عشایری استان مصوب و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

مدیر کل عشایر استان فارس با اشاره به اعتبارات تسهیلاتی برای جامعه عشایر مطرح کرد: پرداخت  740 میلیارد ریال تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز در سال مالی ۱۴۰۲، پرداخت نهایی 551 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی تبصره 18 در این زمینه برای عشایر فارس دانست.

کریمی به سیاستهای سازمانی در جهت استقرار میزهای چهارگانه تنوع بخشی اشاره کرد و گفت: در این زمینه میزهای چهارگانه گیاهان دارویی، گردشگری، صنایع دستی و زنجیره تولید گوشت قرمز از راهکارهای تنوع بخشی به معیشت، تولید و درآمد خانوار و فرزندان عشایر نام برد و افزود: ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به ۵۸ پروژه صنایع دستی و گردشگری در راستای تنوع بخشی به اشتغال تولید و درآمد عشایر فارس پرداخت شده است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب