جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > سند مالکیت محوطه تاریخی مَلیان شهرستان بیضا صادر شد

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

سند مالکیت محوطه تاریخی مَلیان شهرستان بیضا صادر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از صادر شدن سند تک‌برگی مربوط به بخشی از محوطه تاریخی مَلیان در شهرستان بیضا به نام این اداره کل خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی گفت: صدور سند مالکیت برای محوطه تاریخی ملیان اقدامی ارزشمند و بزرگ است که حفاظت و صیانت از این محوطه را آسان‌تر می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: بزرگ‌ترین مزیت کار تثبیت مالکیت میراث فرهنگی بر بناها، مشخص شدن حریم آن‌هاست که با صدور این اسناد، اقدامات حفاظتی و مرمتی بناها، تسهیل خواهد شد.

ثابت اقلیدی گفت: این محوطه تاریخی به باور بسیاری از صاحب‌نظران و باستان‌شناسان همان شهرانشان (از معدود شهرهاي باقی‌مانده از دوران عيلاميان) است و به همین دلیل سند تک‌برگی این محوطه بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: این سند مالکیت با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک استان فارس برای تثبیت و صدور اسناد اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان صادرشده است و با این اقدام امیدواریم بتوانیم در آینده برای عرصه‌های دیگر مجموعه‌های ملی و جهانی استان اقدام حقوقی مناسبی انجام شود.

محوطه باستاني مليان با وسعتي نزديک به 200 هکتار از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محوطه‌های پيش از هخامنشي در ايران است. مليان به خط مستقيم در حدود 50 کيلومتري شمال – شمال غربي شيراز و 48 کيلومتري غرب – شمال غربي تخت جمشيد در دشت بيضا قرار دارد. در کاوش‌هايي که طي سال‌ها در اين محوطه انجام‌شده کارشناسان توانسته‌اند آثار معماري، آجر کتيبه دار و اشياي باستاني زيادي را کشف و شناسايي کنند. کارشناسان در جريان کاوش و حفاري‌هاي باستان‌شناسی در بخش‌های مختلف شهر باستاني انشان توانسته‌اند بقاياي معماری‌های مختلفي را از دوران آغاز ايلامي (سه هزارتا دو هزار و ۸۰۰ پيش از ميلاد)، ايلامي قديم (دو هزار و ۲۰۰ تا يک هزار و ۶۰۰ پيش از ميلاد) و ايلامي ميانه (يک هزار و پانصد تا يک هزار و ۱۰۰ پيش از ميلاد) را شناسايي کنند.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب