جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > معرفی استارتاپ housing: آنلاین ملک بخر، بفروش و اجاره کن

معرفی استارتاپ housing: آنلاین ملک بخر، بفروش و اجاره کن

بازارهای سنتی با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته دچار تغییر و تحولات بسیاری شدند. یکی از حوزه‌ها بازار املاک و مستغلات بود.

بازارهای سنتی با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته دچار تغییر و تحولات بسیاری شدند. یکی از حوزه‌ها بازار املاک و مستغلات بود. درسال ۲۰۱۲، ۱۲ دانشجوی فارغ‌التحصیل هندی تصمیم می‌گیرند، بازار املاک و مستغلات در هند که پیچیدگی‌های گوناگونی دارد را سر و سامان دهند و نتیجه تلاش آنها، پلتفرم housing.com شد. housing.com یک پلتفرم جست‌وجوی املاک در هند است که برای ساده‌سازی فرآیند خرید، فروش و اجاره املاک با ارائه فهرست‌های تایید شده و استفاده از فناوری و تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها ایجاد شد.

مشکل یافتن خانه در هند

ایده housing.com از مشکل یافتن خانه در هند شکل گرفت. بعضی از بنیانگذاران این استارتاپ در زمان تحصیل خود در موسسه فناوری IIT با مشکل پیداکردن خانه مناسب مواجه شدند. در بررسی میدانی خود به این موضوع برخورد کردند که روش‌‌های سنتی یافتن خانه دست‌وپاگیر و دشوار است. کارگزاران املاک فهرست‌های تاییدنشده‌ای از خانه‌ها دارند و غیرقابل اعتماد هستند. پس آنها تصمیم گرفتند با مهارت و دانش فنی خود به حوزه املاک و مستغلات وارد شوند.

بنیانگذاران این استارتاپ راهول یاداو، آدویتیا شرما،آبشیک آناند، امریت راج، نیراج بانوال،نهیل بوکسی،سانات قوش، راویش نارش، آمریت راج،ریشاب آگراوال، جاسپریت سالوجا، ویباهاو تولیا و ساراب گویال هستند. درابتدای فعالیت، آنها راهول یاداو را به عنوان مدیرعامل انتخاب کردند.

البته برای شروع کار خود، قانع‌کردن فروشندگان و مشاوران املاک برای همکاری با این پلتفرم دشوار بود، اما housing.com توانست با مزیت‌های خود آنها را قانع کند. این استارتاپ به آنها اطمینان داد که به خریداران و اجاره‌کنندگان بسیاری دسترسی پیدا می‌کنند. این موضوع برای فروش یا اجاره سریع و موثر بسیار مهم بود. housing.com همچنین بسته‌های اشتراک مختلفی را ارائه می‌دهد که به فروشندگان و مشاوران اجازه می‌دهد چندین ملک را فهرست کنند و به ابزارها و خدمات بیشماری دسترسی داشته باشند.

این پلتفرم خدمات حرفه‌ای مانند عکاسی و فیلمبرداری تخصصی و تورهای مجازی ارائه می‌دهد، به این شکل مالکان می‌توانند به خوبی ملک خود را عرضه کنند.

فروشندگان می‌توانند برای درک روند و ترندهای بازار و رفتارهای خریداران و استراتژی‌های قیمت‌گذاری از تحلیل داده‌های housing.com استفاده کنند.

Housing.com چگونه کار می‌کند؟

Housing.com استارتاپی است که کاربرانش می‌توانند هم از سایت آن و هم اپلیکیشن استفاده کنند. کاربران می‌توانند براساس معیارهای مختلفی مانند جغرافیا، محدوده قیمت، تعداد اتاق خواب و نوع ملک، خانه موردنظر خود را جست‌وجو کنند. فیلترهای پیشرفته‌تری هم مانند نزدیکی به مدارس یا حمل ونقل عمومی نیز هم‌اکنون فراهم شده است.

این استارتاپ همچنین لیست‌های تاییدشده از خانه‌‌های در دسترس ارائه می‌دهد. به این ترتیب کاربران با اطمینان بیشتر و به دور از فهرست‌های تقلبی می‌توانند خانه خود را انتخاب کنند.

این پلتفرم تورهای مجازی و عکس‌های باکیفیت از املاک را ارائه می‌دهد و به کاربران این امکان داده می‌شود تا بدون نیاز به بازدید حضوری، دید دقیقی از ملک داشته باشند. قراردادهای اجاره و بازرسی خانه از جمله خدمات دیگر این پلتفرم است.

تیم housing.com داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا در مورد روند بازار، قیمت‌گذاری و سایر اطلاعات مربوط به بازار ملک اطلاعات دقیقی به دست آورد. کاربران با استفاده از این تحلیل‌ها می‌توانند در مورد معاملات دارایی خود آگاهانه تصمیم بگیرند.

پس از اینکه کاربری خانه‌ای در پلتفرم housing.com پسندید، می‌تواند به صورت مستقیم با فروشنده یا مشاور املاک ارتباط برقرار کند. اطلاعات تماس آنها در سایت موجود است. اگر کاربر بخواهد ملک را ببیند، می‌تواند در همین پلتفرم برنامه‌ریزی یا با مشاور املاک هماهنگ کند. کاربران می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره ملک، مانند اسناد قانونی، نقشه‌های طبقه و جزئیات محله درخواست کند. وقتی کاربر تصمیم نهایی گرفت تا خانه‌ای را خریداری یا اجاره کند، housing.com ابزارهایی را در اختیار او قرار می‌دهد تا با فروشنده درمورد شرایط و قیمت مذاکره کند. پس از توافق، کاربر می‌تواند معامله را نهایی، اسناد را امضا و فرآیند پرداخت را تکمیل کند.

از این معامله و ارائه خدمات، housing.com می‌تواند به چند روش درآمدزایی کند:

۱.مالکان هزینه‌‌ای را برای فهرست‌کردن ملک خود در پلتفرم پرداخت می‌کنند. دلالان و نمایندگان املاک نیز با پرداخت هزینه‌های دوسالانه یا سالانه قادر خواهند بود، به صورت نامحدود لیست املاک خود را منتشر کنند.

۲.این پلتفرم خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود مستاجران دید بهتری نسبت به ملک پیدا کنند. آنها برای استفاده از این خدمات باید هزینه‌ای بپردازند.

۳. housing.com همچنین از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کند. کارگزاران و مشاوران املاک یا کسب‌وکارهای مرتبط با بازار املاک و مستغلات می‌توانند تبلیغات خود را در این پلتفرم قرار دهند.

چالش‌های housing.com

یکی از جدی‌ترین چالش‌های این استارتاپ، جدل همیشگی راهول یاداو، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران با سرمایه‌گذاران بود. در سال ۲۰۱۵ هم استعفانامه تندی ارائه و از طرز فکر اعضای هیات مدیره انتقاد کرد. هیات مدیره هم استعفای او را پذیرفت. با اینکه راهول بعدها استعفای خود را پس گرفت و عذرخواهی کرد، اما در آن سال این اتفاق ناآرامی‌هایی در شرکت ایجاد کرد. در نهایت هم هیات مدیره تصمیم گرفت دهورا آگاروالا را به عنوان مدیرعامل انتخاب کنند. او یک کارآفرین است که در حوزه‌های مختلفی مانند آموزش، معدن و فین‌تک فعالیت کرده است.

متقاعدکردن کاربران برای استفاده از این پلتفرم سخت بود. تبدیل کردن یک بازار آفلان به آنلاین مشکلاتی داشت و زمان لازم بود تا این استارتاپ بتواند اعتماد ایجاد کند. دراین زمینه هم فعالیت‌هایی انجام داد مانند ایجاد یک پلتفرم کاربرپسند که با ویژگی‌هایی مانند لیست‌های تاییدشده خانه، تورهای مجازی در خانه موردنظر و ارائه اطلاعات دقیق به ایجاد اعتماد کمک کردند یا دراین راه کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی گسترده‌ای برای افزایش آگاهی از برند راه‌اندازی کردند. آنها با کارگزاران املاک و مستغلات همکاری و مشارکت‌هایی را آغاز کردند تا از عرضه ثابت لیست‌‌های تایید شده اطمینان حاصل کنند. این همکاری منجر به ایجاد یک پایگاه داده قوی از خانه‌ها شد. در کنار آن بازار املاک و مستغلات در هند به‌شدت رقابتی است و چندین بازیگر در این حوزه فعالیت می‌کنند. housing.com مجبور بود از طریق نوآوری و فناوری خود را متمایز کند.

مزیت housing.com نسبت به رقبا

در هند استارتاپ‌های دیگری هم در حوزه خرید، فروش و اجاره املاک به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و همه سعی دارند با ارائه خدمات متنوع خود را از دیگران متمایز کنند. استارتاپ «مجیک‌برکس» طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله لیست املاک، وام مسکن و مشاوره حقوقی را ارائه می‌دهد و در مقایسه با housing.com، پایگاه کاربری گسترده‌ای دارد. تمرکز «۹۹ هکتار» روی املاک تجاری است. تمرکز اسکوئر یاردز بر خدمات مشاوره املاک و مستغلات و وام مسکن است و رویکردی شخصی‌تر برای خرید و فروش ملک ارائه می‌دهد و در کشورهای دیگر هم فعالیت می‌کند.

Housing.com هم در مقایسه با رقبایی که نام برده شد،علاوه بر لیست املاک مورد اطمینان و خدمات دیگر، ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند تجزیه و تحلیل داده‌ها و اپلیکیشن کاربرپسند هم به کاربران خود عرضه می‌کند.

سفر جذب سرمایه housing.com

Housing.com در تمام مدت فعالیت خود نیاز به سرمایه داشت و از سرمایه‌گذاران به‌نام هند هم توانست سرمایه‌هایی برای گسترش فعالیت خود جذب کند. در ابتدا برای ایجاد آزمایشگاه علوم داده و گسترش آن به شهرهایی مانند حیدرآباد، بنگلور، پون و گوروگرام به سرمایه نیاز داشت. پس موسسه nexus venture partner در ژوئن ۲۰۱۳، ۲.۵ میلیون دلار به این استارتاپ سرمایه تزریق کرد.

در آوریل ۲۰۱۴، ۱۹ میلیون دلار دیگر از سرمایه‌گذار خطرپذیر Helion venture partner جمع‌آوری کرد. این موضوع به شرکت کمک کرد تا پلتفرم خود را بیشتر توسعه دهد.

بالاخره این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ توسط proptiger خریداری شد. prop tiger یک پلتفرم خرید و فروش ملک در هند است. این ادغام با هدف ایجاد یک شرکت ارائه خدمات املاک و مستغلات جامع به صورت آنلاین و آفلاین صورت گرفت.

هم‌اکنون این پلتفرم بیش از ۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و میزبان بیش از یک میلیون لیست دارایی است. در ۵۰ شهر در سراسر هند هم فعالیت می‌کند.

Housing.com در آینده

تیم housing.com چند برنامه برای ارتقای خدمات و گسترش حضور خود در بازار جهانی دارد. یکی از این برنامه‌ها استفاده از فناوری‌‌های پیشرفته مانند هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود تجربه کاربر است. این پلتفرم قصد دارد دامنه خدمات خود را فراتر از فهرست املاک گسترش دهد. این خدمات شامل کمک‌های حقوقی، وام مسکن و خدمات مدیریت دارایی است.

این استارتاپ به دنبال گسترش فعالیت‌های خود به شهرهای بیشتری در سراسر هند و به‌طور بالقوه حضور در بازارهای بین‌المللی است. به این شکل پایگاه‌های مشتریان جدید پیدا می‌کند و سهم بازار خود را افزایش می‌دهد.این پلتفرم همچنین می‌خواهد زندگی سبز با اهمیت به محیط زیست و تمرکز بر ساختمان‌های سبز را ترویج کند.

این برنامه‌ها بخشی از استراتژی housing.com برای تبدیل‌شدن به یک پلتفرم جامع املاک و مستغلات است که تمام جنبه‌های خرید، فروش و مدیریت ملک را برآورده می‌کند.

 

 

منبع: sharghdaily-944652

برچسب ها
نسخه اصل مطلب