جستجو
رویداد ایران > چندرسانه ای > ویدئو > (ویدئو) دستاورد تاریخی؛ تیم فوتسال افغانستان الهام‌بخش جوانان افغان شد

(ویدئو) دستاورد تاریخی؛ تیم فوتسال افغانستان الهام‌بخش جوانان افغان شد

برای بسیاری از جوانان افغان، درخشش تیم ملی فوتسال این کشور در جام جهانی یک انگیزه و رؤیای بزرگ ایجاد کرده است.

 
تیم ملی فوتسال افغانستان با رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی به «دست آوردی تاریخی» رسید؛ چطور چنین دستاورد الهام‌بخش جوانان افغان شد؟

 به گزارش فرارو، مصطفی با الهام گرفتن از ظهور فوق العاده تیم ملی فوتسال افغانستان، هر صبح زود بیدار می‌شود تا در یک مجموعه ورزشی شلوغ در مرکز شهر کابل تمرین کند. این بازیکن ۲۱ ساله از اینکه تیم افغانستان برای اولین بار در تاریخ جام جهانی فوتسال، در ازبکستان بازی می‌کند، افتخار می‌کند. 

این جوان افغانستانی که آرزو دارد روزی بتواند به نمایندگی کشورش در جام جهانی بازی‌ کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما بسیار احساس خوشحالی می‌کنیم. به ما کمک می‌کند رؤیایی داشته باشیم و درک کنیم که هیچ چیز در زندگی ما غیرممکن نیست و اگر برای چیزی تلاش کنیم می‌توانیم روزی به آن برسیم.

تیم افغانستان در این ماه با تیم‌های مطرحی مانند آرژانتین، پاراگوئه و اوکراین رقابت کرد. در مرحله گروهی، افغانستان ۶ بر ۴ انگولا را شکست داد، باخت سختی را به آرژانتین قهرمان سال ۲۰۱۶ با نتیجه ۲ بر ۱ واگذار کرد و ۴ بر ۱ مقابل اوکراین شکست خورد. با این حال، همچنان جایگاه خود را در مرحله حذفی یا مرحله یک هشتم نهایی این رویداد بزرگ ورزشی کسب کرده است.

چهارشنبه شب افغانستان با نتیجه ۱ بر ۳ مقابل پاراگوئه شکست خورد؛ علیرغم این باخت، مردان سفید و قرمز پوش افغانستان در تاشکند با تشویق صد‌ها هوادار پر شور افغان در ورزشگاه مواجه شدند. 

این مسابقه نیز به صورت زنده در یک کانال تلویزیونی محلی افغانستان نیز پخش شد.

رقابت در جام جهانی ممکن است برای تیم ملی افغانستان به پایان رسیده باشد، اما برای جوانان افغان مانند مصطفی، صعود مداوم تیم افغانستان یک انگیزه قوی بوده است. 

مصطفی گفت: وقتی می‌بینی تیمت با پرچم و سرود ملی به اوج می‌رسد، انگیزه می‌دهد که سازماندهی و نظم بهتری داشته باشی و اهدافت را دنبال کنی.

از آنجایی که حکومت طالبان توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، ورزشکاران ملی افغانستان که در مسابقات بین المللی شرکت می‌کنند، پرچم سه رنگ دولت سابق را حمل می‌کنند؛ پرچمی که توسط طالبان ممنوع شده است. 

همزمان آنها رقابت را با سرود ملی قبلی افغانستان آغاز می‌کنند که آن نیز از سوی طالبان منع شده است؛ طالبان موسیقی را غیراسلامی خوانده و پخش آن را ممنوع کرده و آن را غیراسلامی می‌داند.

محبوب سعیدی، مربی تیم مصطفی در کابل می‌گوید: شرکت در جام جهانی یک دستاورد تاریخی است. حضور در مرحله یک هشتم نهایی یک افتخار برای همه ماست. به گفته وی، این تیم در ورزشگاهی در کابل تمرین می‌کند که زیرساخت‌های مناسبی ندارد. 

در افغانستان که در حال حاضر با یکی از بدترین بحران‌های بشری در جهان دست و پنجه‌نرم می‌کند. سرمایه گذاری‌ها روی ورزش بسیار اندک است.

عبدالاحد رستم زاده، مدیر مجموعه ورزشی طلوع کابل گفت: در شرایط کنونی، صعود تیم ملی فوتسال افغانستان به جمع ۱۶ تیم برتر، یک دستاورد فوق العاده بزرگ است.

وی افزود: ما در افغانستان استعداد‌های بزرگی داریم، اما فاقد امکانات و ساختمان‌های ورزشی هستیم، بنابراین با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

این جوان ۳۷ ساله به خبرگزاری فرانسه افزود: جوانان نمی‌توانند هزینه‌های عضویت در تیم را بپردازند، اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از آنها حمایت کنیم.

اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان نیز از وضع بهتری برخوردار نیستند و مجبور هستند برای تامین مخارج مورد نیاز خود در کنار ورزش، حرفه‌های دیگری را نیز پیش ببرند. برخی از آنها حتی برای کار کردن مجبور به مهاجرت به کشور‌های همسایه شده اند.

این تیم زیر هدایت مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی‌اش، قبل از پرواز به تاشکند برای شرکت در جام جهانی، یک اردوی آماده سازی را در شهر مشهد در شمال شرق ایران داشت.

مصطفی گفت: آن‌ها باید برای تامین معیشت مورد انتظار خانواده هایشان تلاش کنند، آنها نمی‌توانند تمرکز زیادی روی بلند بردن مهارت‌های فوتسال داشته باشند.

تاکنون بازی‌های ورزشکاران افغان در رشته‌هایی مانند کریکت، فوتسال و هنر‌های رزمی، در ماه‌های اخیر لحظات نادری از شادی را در این کشور غم زده فراهم می‌کند.

منبع: fararu-781059

برچسب ها
نسخه اصل مطلب