جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست

نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: معتقد هستیم که حمایت طرف‌های مشخص غربی، آمریکا و برخی طرف‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی عامل تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه است و اگر دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه هستند باید به این حمایت‌های غیرقابل قبول و غیرقابل دفاع پایان دهند. رویکرد اصولی ما در دنیا و مجامع بین‌المللی برای تقویت روند گفتگو به منظور تحکیم صلح و ثبات در منطقه و رفع زمینه‌های ناامنی و بی‌ثباتی ادامه پیدا خواهد کرد.

فرارو– نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز برگزار شد. با توجه به بمباران ضاحیه و به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه در این عملیات ارتش اسرائیل، محور اصلی سوالات خبرنگاران از ناصر کنعانی به این مساله اختصاص داشت.

به گزارش فرارو، کنعانی پیش از شروع پاسخ به سوالات خبرنگاران، ضمن تسلیت شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان در حالی که چفیه‌ای به گردن داشت، گفت: «سید حسن نصرالله شهید شد، اما مکتب او زنده است و مرام و مکتب او زنده خواهد ماند. ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد. رژیم غاصب صهیونیستی از این‌گونه جنایات طرفی نخواهد بست و شکست ترمیم‌ناپذیر خود را با توسل به این جنایات هرگز ترمیم نخواهد کرد.آمریکا نیز از این‌همه جرم و جنایت هیچ دستاوردی را به دست نخواهد آورد و شکست‌های طولانی خود را در منطقه جبران نخواهد کرد. به روح سردار شهید نیلفروشان که در مسیر آزادی قدس شریف در جریان حمله تروریستی صهیونیست‌ها به شهادت رسید درود می‌فرستم. امید داریم خون پاک شهیدان ما هرگز هدر نخواهد رفت.» 

سخن از ثبات و حمایت از عامل بی‌ثباتی در تضاد هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فرارو مبنی در این خصوص که «با توجه به وقایع اخیر در ضاحیه و ترور سیدحسن نصرالله و سردار نیلفروشان، سیاست خارجی تنش‌زدا که از طرف رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بر آن تاکید شد، به چه سمتی خواهد رفت؟» اظهار داشت: مقابله با عوامل بی‌ثباتی در منطقه و تلاش برای متوقف کردن ماشین جنایت جنگی رژیم صهیونیستی، از سوی جمهوری اسلامی تداخلی با تداوم تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای گفتگو‌های سازنده با طرف‌های مختلف در دنیا و به طور مشخص با طرف‌هایی که مایل باشند با ایران برای رفع مشکلات و اختلافات سوءتفاهمات بر اساس احترام متقابل گفتگو کنند، ندارد.»

وی افزود: «ما به حمایت از ملت‌های منطقه، دولت‌ها و جریان مقاومت در مقابل تجاوزگری رژیم غاصب صهیونیستی پایبند هستیم. معتقد هستیم که حمایت طرف‌های مشخص غربی، آمریکا و برخی طرف‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی عامل تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه است و اگر دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه هستند باید به این حمایت‌های غیرقابل قبول و غیرقابل دفاع پایان دهند. گفتگو در خصوص صلح و امنیت با حمایت از عامل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه در دو مسیر کاملاً متضاد قرار دارند.»

کنعانی ادامه داد: «ما به حمایت از ملت مظلوم فلسطین، ملت و دولت لبنان ادامه خواهیم داد؛ «در عین حال رویکرد اصولی ما در دنیا و مجامع بین‌المللی برای تقویت روند گفتگو به منظور تحکیم صلح و ثبات در منطقه و رفع زمینه‌های ناامنی و بی‌ثباتی ادامه پیدا خواهد کرد. معتقد هستیم که رژیم غاصب صهیونیستی مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است. مواضع و دیدگاه‌هایمان را در این رابطه از جمله در دیدار‌ها و ملاقات‌ها به مناسبت‌های مختلف بیان می‌کنیم. مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصت خوبی بود که آقای رئیس‌جمهور پزشکیان و و آقای عراقچی مواضع جمهوری اسلامی را در نشست‌های مختلف مجمع عمومی، در شورای امنیت و در دیدار‌های دوجانبه بیان کردند.» 

ایران نیروی نیابتی ندارد

کنعانی در پاسخ به سوالی خبرنگار ZDF آلمان مبنی بر این که فشارهایی از سوی نیروهای نیابتی ایران برای پاسخ دادن به ترورهای اخیر وجود دارد، با تاکید بر اینکه «ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد»، گفت: «ما از گروه‌های مقاومت ضد صهیونیست که در راستای کمک به آرمان فلسطین و تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین عمل می‌کنند، حمایت می‌کنیم  و به این رویکرد خود پایبند هستیم.»

نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا ایران قصد دارد نیروی داوطلب نظامی برای جنگ به لبنان اعزام کند، اظها کرد: «ما معتقدیم که ملت‌ها و کشورهای منطقه از جمله لبنان از توانایی و  اقتدار لازم برای مقابله با تجاوزگری‌ها برخوردار هستند و نیازی به اعزام نیروهای کمکی و داوطلب از سوی ایران نیست و هیچ درخواستی نیز از هیچ طرفی نداشتیم و اطمینان داریم که آنها نیازی به کمک‌های انسانی از این دست ندارند.  آنچه که مشخص است این است که مردم فلسطین و لبنان در یک جنگ نابرابر قرار دارند و ما شاهد حمایت‌های آمریکا و برخی از کشورهای غربی از رژیم متجاوز صهیونیستی در انجام جنایت‌هایش هستیم.»

در حمایت از امنیت ملی و متحدان تردید نخواهیم کرد

کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد کمک‌های آمریکا به اسرائیل  برای ادامه جنایت‌ در منطقه، خاطرنشان کرد: «اهدای بمب‌های یک تنی به رژیم صهیونیستی برای استفاده‌های ضدبشری علیه اماکن مسکونی و آوارگان ساکن در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی، مدارس محل سکونت آوارگان و علیه منطقه پرجمعیت و متراکم از ساکنان مدنی و شهروندان در ضاحیه جنوبی بیروت چه نسبتی با شعار حقوق بشر و دفاع از آن دارد؟ آنها چه پاسخی برای افکار عمومی دنیا دارند؟»

وی ادامه داد: «آنها که با شعار دفاع از یک شهروند در یک کشوری همه امکانات سیاسی، رسانه‌ای و ابزارهای اقتصادی خود را برای اعمال فشار بر آن کشور در راستای مطامع سیاسی خود به کار می‌گیرند، برای کشتار ۴۲ هزار انسان بی‌گناه که بیش از ۱۵ هزار زنان و کودکان در جغرافیای فلسطین هستند چه پاسخی دارند؟»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ایران به مسئولیت‌های خود عمل کرده و خواهد کرد. برای دفاع از ملت فلسطین منتظر کسی باقی نمی‌مانیم و از ابتدای پیروزی انقلاب این گونه عمل کرده و هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم. قطعاً ایران برای حمایت از امنیت ملی و متحدان خود ذره‌ای تردید نخواهد کرد و اقتدار لازم را در این زمینه دارد و در عمل بارها و بارها این موضوع را  اثبات کرده است.»

تلاش برای آزادی شهروند زندانی در عراق ادامه دارد

کنعانی درباره وضعیت «محمدرضا نوری» شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق توسط آمریکایی‌ها گفت: «ایران تلاش‌های سنگین و گسترده‌ای را برای تحقق آزادی محمدرضا نوری انجام داده و موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آوردیم و در سفر رئیس‌جمهور این موضوع محل اهتمام جدی بوده و مقامات عراق اعلام آمادگی کردند در مسیر همکاری‌های دوجانبه برای تحقق آزادی آن کمک کنند.»

وی گفت: «تلاش‌ها تا تحقق آزادی این شهروند ایرانی ادامه خواهد یافت.» 

منبع: fararu-780851

برچسب ها
نسخه اصل مطلب