جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > اجازه فعالیت معدنی در حریم تخت‌جمشید را نمی‌دهیم/بازبینی مجوزهای صادره

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

اجازه فعالیت معدنی در حریم تخت‌جمشید را نمی‌دهیم/بازبینی مجوزهای صادره

به دنبال طرح اخباری مبنی بر انجام فعالیت‌های معدنی در کوه رحمت و مجاور محوطه جهانی تخت‌جمشید، توسط شهرداری مرودشت، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تاکید کرد که اجازه هیچگونه فعالیت معدنی در حریم این اثر باستانی مهم و دیگر آثار تاریخی ثبت شده در آن استان داده نخواهد شد.

محمد ثابت‌اقلیدی دوشنبه 9 مهر در جمع خبرنگاران از دادستان عمومی و انقلاب مرودشت در خصوص صدور حکم توقف فعالیت کارخانه سنگ‌شکن و معدن شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت قدردانی و اضافه کرد: فعالیت این معدن در حریم تخت جمشید و کوه رحمت بوده و با توجه به حساسیت‌های موجود و ضوابط میراث فرهنگی تمامی مجوزهای صادره در خصوص فعالیت این معدن بازبینی می‌شود.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه کوه رحمت در عرصه و حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و دارای سه حریم مشخص است، گفت: این معدن که متعلق به شهرداری مرودشت است در حریم درجه دو تخت جمشید فعال شده و فعالیت اش باید متوقف شود.

بنابر این گزارش در حال حاضربا دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرودشت، فعالیت کارخانه سنگ شکن و معدن شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت به علت تمدید نشدن پروانه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

به گزارش رویداد ایران، باستان‌شناس‌ها و فعالان میراث فرهنگی معتقدند معدنکاوی در کوه رحمت علاوه بر آن که منظر تاریخی این اثر را از بین می‌برد، به از بین رفتن محوطه‌های باستانی در دامنه آن نیز می‌انجامد و چون این اثر در حریم درجه دو تخت جمشید قرار گرفته، فعالیت معدنکاوی حتی درختکاری و ساخت و ساز نیز در آن ممنوع و تابع ضوابط خاص است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب