جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ویژگی سوش‌های جدید کرونا

ویژگی سوش‌های جدید کرونا

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه تغییرات اکولوژیک در فصل سرد سال حاصل می‌شود، اظهار کرد: به واسطه تغییرات اکولوژیک فصل سرد سال، تغییرات متناسب برای سوش‌های سرمادوست فراهم‌ می‌شود و این سوش‌ها می‌توانند از فرصت استفاده‌ کنند و سبب افزایش بیماری‌های تنفسی ‌شوند

ایسنا: علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه تغییرات اکولوژیک در فصل سرد سال حاصل می‌شود، اظهار کرد: به واسطه تغییرات اکولوژیک فصل سرد سال، تغییرات متناسب برای سوش‌های سرمادوست فراهم‌ می‌شود و این سوش‌ها می‌توانند از فرصت استفاده‌ کنند و سبب افزایش بیماری‌های تنفسی ‌شوند. به‌طور معمول و ‌سنواتی، در موسم پاییز و زمستان با بیماری‌های تنفسی، به‌ویژه بیماری‌های ویروسی که شایع‌ترین نوع بیماری‌های تنفسی هستند، مواجه‌ می‌شویم.

وی درباره چرایی افزایش بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال توضیح‌ داد: «تغییرات اکولوژیک سازگار با طبیعت بیولوژیک ویروس‌های مربوطه فصلی» و «حضور بیشتر انسان‌ها در فضای مسقف و افزایش ارتباطات فیزیکی» شرایط را برای ویروس‌ها مهیا می‌کند.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا به‌طور سنتی دو پیک در عرصه جهانی دارد، گفت: ایران از این پیک‌ها دور نیست. به‌طور معمول، پیک اول آنفلوانزا از اواسط مهرماه آغاز می‌شود و ‌تا اواخر آبان ادامه‌ دارد. اگرچه زمان پیک نخست آنفلوانزا از اواسط مهر تا اواخر آبان است، اما شاید فراز و فرودهای تقویمی در برخی کشورها داشته‌ باشد. ویروس‌ها، بیشترین عامل ابتلا به بیماری‌های تنفسی هستند و به‌ویژه در گروه‌های سنی کودکان و سالمندان شیوع بیشتری دارند.

وی ادامه داد: همچنین پیک دوم آنفلوانزای فصلی از اواسط دی‌ماه آغاز می‌شود. «سین‌سیشیال ویروس‌ها» بسیار شایع هستند و به‌طور معمول حجم بالاتری از اختلالات تنفسی را فراهم‌ می‌کنند. همچنین هم‌پوشانی ویروس‌ خانواده اومیکرون با ویروس آنفلوانزا و سایر ویروس‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود. تعداد افراد با تست مثبت کرونا و بیماران نیازمند به بستری به دلیل ابتلا به کرونا به‌تازگی در سطح جهان افزایش یافته‌ است. هرچند میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا مانند امواج قبلی و سال‌های گذشته نیست، اما نرخ ابتلا به بیماری بیشتر است. به نظر می‌رسد سوش‌های جدید کروناویروس از قدرت «ایمنی‌گریزی» و «حد انتقال» بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر، سوش KP۳، سویه غالب جهانی است و دو «جهش» نسبت سوش‌های گذشته دارد. دو جهش ژنی، فرصت بیشتری را برای انتقال در اختیار سوش KP۳ قرار می‌دهد و ایمنی‌گریزی بیشتری دارد.


 

منبع: sharghdaily-944219

برچسب ها
نسخه اصل مطلب