جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > «سریال طوبی» و «سریال فخرالدین»؛ چرا طرفدار دومی هستم؟

«سریال طوبی» و «سریال فخرالدین»؛ چرا طرفدار دومی هستم؟

سریال «طوبی» داستان نسبتا پیچیده و پردامنه‌ای دارد که در دل آن می‌توان رشته‌های داستانی مختلفی را پی گرفت و دنبال کرد. در این میان، شخصیت فخرالدین هم داستان مخصوص خودش را دارد که اتفاقا می‌توان از جهاتی آن را بهترین رشتۀ داستانی این سریال به حساب آورد.

فرادید| علیرضا اسماعیل زاده؛ دربارۀ سریال «طوبی» این روزها حرف و حدیث نسبتا زیاد است؛ از تحسین و انتقاد گرفته تا پرس و جو دربارۀ ساخت فصل دوم و سرنوشت داستان در فصل اول. این خودش نشانه‌ای از دیده شدن این سریال است؛ البته برخی گفته‌اند که این دیده شدن به لطف ساعت پخش مناسب سریال است، اما واقعیت این است که بدون داشتن مایه‌هایی از گیرایی و جاذبه، بهترین ساعات پخش هم نمی‌تواند باعث پرمخاطب شدن یک سریال شود.

به گزارش فرادید؛ «طوبی» به هیچ وجه بی‌نقص نیست و منتقدان به درستی به کاستی‌های مختلف آن اشاره کرده‌اند: از کشدار بودن نسبی داستان گرفته تا برخی ناسازگاری‌های تاریخی و زجرآور شدن بیش از اندازۀ ماجرا در بعضی از قسمت‌ها. اما با همۀ این‌ها این سریال، نسبت به سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون در دستۀ آثار موفق جای می‌گیرد. این سریال «قابل دیدن» است و در مقایسه با تعداد قابل ملاحظۀ سریال‌های کاملا بی‌کشش و بی‌آب و رنگی که در طی این سال‌ها از تلویزیون پخش شده‌اند، همین خودش هنری به حساب می‌آید.

چندوقت پیش مقاله‌ای را ترجمه می‌کردم دربارۀ اینکه در سال‌های اخیر در برخی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های کره‌ای، شخصیت‌های اصلی «میانسال» دارند جای شخصیت‌های اصلی جوان‌تر را می‌گیرند. طبق آنچه در آن مقاله آمده بود، سازندگان سریال‌های کره‌ای با توجه به اقبالی که مخاطبان نسبت به قهرمان‌های میانسال نشان داده‌اند، دارند بیشتر و بیشتر به سمت ساخت سریال‌هایی با محوریت مردان و زنانی می‌روند که در حول و حوش دهۀ چهارم زندگی‌شان هستند. نویسندۀ آن مقاله در توضیح این ماجرا گفته بود که جمعیت کره در سال‌های اخیر رو به پیری رفته و نسبت جمعیت جوان که در دهه‌های قبل بسیار زیاد بود، حالا به نسبت جمعیت میانسال کاهش پیدا کرده است؛ به همین دلیل مخاطبان سریال‌ها نیز علاقمند به موضوعاتی شده‌اند که در میانسالی و برای میانسالان رخ می‌دهند.

این روند جمعیتی دقیقا همان چیزی است که در ایران هم در حال رخ دادن است. کشور ما در دهۀ 1360 اوج رشد جمعیتش را تجربه کرد و حالا آن جمعیت پرشمار متولدان اواخر دهۀ پنجاه و دهۀ شصت، یا از چهل سالگی گذشته‌اند و یا کم کم خود را در آستانۀ آن می‌بینند. بنابراین شاید برای ما هم فصل، فصل قهرمان‌های میانسال باشد.

از قضا، شخصیت «فخرالدین» در سریال «طوبی» مثل یک پنجرۀ جذاب رو به حال و هوای میانسالی است. فخرالدین عاشق می‌شود، ازدواج می‌کند، می‌جنگد، کسب و کارش را اداره می‌کند، به سیاست می‌پردازد و همۀ این کارها را به عنوان یک مرد پختۀ دنیادیده انجام می‌دهد؛ او در همه چیز متین و با تامل و عمیق است؛ دقیقا همان ایده‌آلی که از میانسالی در ذهن داریم.

فخرالدین از آن قهرمان‌هایی نیست که در همه جا و همه چیز پیروز باشد، اما نکته این است که در همۀ کارها و موقعیت‌های او، جنبۀ «درونی» و درگیری‌های ذهنی جلوۀ پررنگ‌تری در مقایسه با جلوه‌ها و رفتارهای بیرونی دارند. فخرالدین بر خلاف قهرمانان جوان، بیش از آنکه خودش را ابراز کند و بیرون بریزد، اتفاقات و فراز و نشیب‌ها را در درون سپری می‌کند و آنچه که بروز می‌دهد همیشه رفتار یا گفتاری نسبتا اندیشیده و معتدل است؛ این چیزی است که فخرالدین را به آدم‌های زندگی واقعی نزدیک‌تر می‌کند؛ و به خصوص به آدم‌هایی که شور و حرارت جوانی را سپری کرده‌اند و حالا نسبت به گذشته وقت بیشتری را در درون دنیای ذهنی خودشان می‌گذرانند.

4

در کنار جایگاه محوری و مناسبی که در فیلمنامۀ سریال به شخصیت فخرالدین داده شده، باید اشاره کنیم که بدون تردید این بازی درخشان امین زندگانی است که به این شخصیت روح و زندگی بخشیده و او را به یک چهرۀ همدلی‌برانگیز و دوست‌داشتنی تبدیل کرده که می‌توانیم احساساتش را درست مثل احساسات خودمان زندگی کنیم. زندگانی موفق شده که با لحن دیالوگ‌ها و طرز نگاه‌هایش، آنچه را در درون شخصیت فخرالدین می‌گذرد با ظرافتی متین به نمایش بگذارد و به بسیاری از صحنه‌های سریال جاذبه‌ای عمیق و گرم ببخشد که برای مجذوب کردن مخاطب و کشاندن بیننده به درون داستان سریال کفایت می‌کنند.

این جاذبه و عمق تنها در ماجرای عاشقانۀ میان فخرالدین و طوبی اتفاق نمی‌افتد بلکه (حتی بیشتر) در ماجرای ازدواج دوم فخرالدین نیز به چشم می‌آید. ارتباط فخرالدین و آنیه گاهی شاید تماشایی‌تر از ارتباط او و طوبی باشد؛ زیرا رابطه با طوبی یک رابطۀ عادی عاشقانه با همسر است اما رابطه با آنیه رشته‌هایی درهم‌پیچیده از محبت و احترام و ترحم در خودش دارد که فضای مطلوبی برای نشان دادن ظریف‌ترین حالات و عواطف انسانی پدید می‌آورند؛ حالاتی که بازیگران و به ویژه امین زندگانی خوب و درست از عهدۀ نشان دادن آن‌ها برآمده‌اند.

خلاصۀ کلام اینکه شاید بشود این سریال را دست‌کم دو سریال دید: یکی «سریال طوبی» با محوریت یک شخصیت زن و با همۀ ابعاد سیاسی و فرهنگی‌اش و دیگری «سریال فخرالدین» که ماجراهای عشق و زندگی یک مرد میانسال را روایت می‌کند. من اگر بخواهم نظر شخصی‌ام را راجع به سریال بگویم می‌گویم که سریال طوبی سریال بدی نیست اما سریال فخرالدین یک سریال بهتر و تماشایی‌تر است.

منبع: faradeed-207063

برچسب ها
نسخه اصل مطلب