جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) پرندۀ عجیب 120 میلیون‌ساله با دندان‌هایی از جنس دندان دایناسور

(تصاویر) پرندۀ عجیب 120 میلیون‌ساله با دندان‌هایی از جنس دندان دایناسور

در یک مطالعه روی بقایای فسیل‌شده‌ی یک پرنده ماقبل تاریخ، جزئیات شگفت‌انگیز جدیدی در مورد رفتار و نحوۀ تغذیۀ آن کشف شده است.

فرادید| گونه لانگیپتریکس چائوینگنسیس (Longipteryx chaoyangensis) که حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش می‌زیسته، یکی از قدیمی‌ترین پرندگان شناخته‌شده و یکی از عجیب‌ترین آن‌هاست، چون ردیفی از دندان‌های بسیار قوی در انتهای منقار بسیار بلند خود داشته است. 

به گزارش فرادید؛ جینگمای اوکانِر، نویسنده ارشد مطالعه‌ای که به تازگی به توصیف ویژگی‌های این پرنده پرداخته، می‌گوید: «لانگیپتریکس یکی از پرندگان فسیلی محبوب من است، چون بسیار عجیب است؛ با جمجمه‌ای بلند و دندان‌هایی تیز در نوک منقارش.»

آثار سه دانۀ گیاهی در معدۀ فسیل‌شدۀ پرنده

اوکانر گفته: «توضیحات ما از دو نمونه جدید لانگیپتریکس بالاخره نشان داد این پرنده عجیب چه می‌خورده که تفاوت قابل‌توجهی با فرضیه‌های قبلی دارد. لانگیپتریکس اساساً ساختارهای زایشی میوه‌مانند بازدانگان (گیاهان غیر گلدار) را می‌خورده». اوکانر به این نکته نیز اشاره کرده که این پرندگان تا ۱۲۰ میلیون سال پیش برای تکامل بازدانگان مهم بوده‌اند. 

درختان ماقبل تاریخ که ظاهراً لانگیپتریکس از آن‌ها تغذیه میکرده، بازدانگانی یا خویشاوندان مخروطیان و جینکوهای امروزی بودند. زمان حیات این پرنده در حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش، گیاهان گلدار تازه شروع به شکوفایی کرده بودند. 

لانگیپتریکس در آب و هوای معتدل در شمال شرقی چین فعلی زندگی می‌زیسته است. در نتیجه، محققان حدس می‌زنند این پرنده احتمالاً در تمام طول سال غذای میوه‌مانند نمی‌خورده و احتمالاً رژیم غذایی خود را با مصرف چیزهایی مانند حشرات مخلوط می‌کرده است. 

یافته‌های جدید پرسش‌های جدیدی را درباره چگونگی استفاده پرنده از منقار بلند و نوک‌تیز و دندان‌های قوی خود ایجاد کرده است. نویسندگان اکنون حدس می‌زنند این ویژگی کاربردی شبیه سلاح داشته که لانگیپتریکس هنگام مبارزه با دیگران بر سر جفت یا قلمرو از آن استفاده می‌کرده است. این ویژگی مشابه برخی گونه‌های مدرن است. 

مینای ضخیم دندان این پرنده بسیار قوی است، به قدری که به نظر می‌رسد به عنوان سلاح کاربرد داشته است. یکی از رایج‌ترین قسمت‌های اسکلت که پرندگان برای نمایش‌های تهاجمی از آن استفاده می‌کنند، منقار است. 

هیچ پرنده‌ای مدرنی دندان ندارد، اما مرغ‌های مگس‌خوار کوچکی که دارای برآمدگی‌های شاخی نزدیک نوک منقار هستند، شبیه آنچه در لانگیپتریکس می‌بینید، به عنوان سلاح برای مبارزه با یکدیگر کاربرد دارند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-206452

برچسب ها
نسخه اصل مطلب