جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > در دیدار فعالان صنف فاوا با وزیر ارتباطات مطرح شد: به طور جدی پیگیر رفع فیلتر باشید

در دیدار فعالان صنف فاوا با وزیر ارتباطات مطرح شد: به طور جدی پیگیر رفع فیلتر باشید

​مسأله رفع فیلتر، خواست مردم و کسب‌وکارهاست. این موضوع در دیدار اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با وزیر ارتباطات مطرح شده و هاشمی اعلام کرده که این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند.

مسأله رفع فیلتر، خواست مردم و کسب‌وکارهاست. این موضوع در دیدار اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با وزیر ارتباطات مطرح شده و هاشمی اعلام کرده که این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند.

«ستار هاشمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهاردهم، روز گذشته (۲۵ شهریور) با مدیران ستادی و استانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور دیدار کرد. در این جلسه اعضای هیئت مدیره نظام صنفی استان تهران و اعضای شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای کشور حضور داشتند.

بحث رفع فیلترها، ادامه فعالیت کارگروه اقتصاد دیجیتال و همراهی بخش خصوصی از جمله موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

وزیر ارتباطات پیگیر رفع فیلتر است

«مهدی خدادادی»، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال نصر تهران به «شبکه شرق» گفت فیلترینگ و اختلال اینترنت، یکی از موضوعات خیلی اساسی بود که که با وزیر ارتباطات مطرح و درباره آن گفت‌وگو شد.

فیلتر پلتفرم‌ها علاوه بر مردم، کسب‌وکارها را نیز با چالش روبه رو کرده است. خدادادی در این باره گفت یکی از خواسته‌های همیشگی کسب‌وکارها رفع فیلتر بوده؛ چراکه از کانال‌های اصلی جذب مخاطب و توسعه مشتریان به حساب می‌آیند: «وزیر ارتباطات نیز روی مسأله رفع فیلتر تأکید دارد و اقدامات جدی را در این حوزه دنبال می‌کند، اما ترجیح می‌دهند تا به نتیجه رسیدن آن پیشگویی نکنند و انتظارات جامعه را بالا نبرند.» آنطور که پیداست سیاست وزیر برای رفع فیلتر، پیگیری در سکوت خبری است.

همراهی وزیر با بخش خصوصی

هاشمی در جلسه روز گذشته اعلام کرد به حضور بخش خصوصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باور دارد. خدادادی در این باره به گفت: «مطالبه ما و بخش خصوصی، همیشه ایجاد مشارکت و حضور در لایه تصمیم‌گیری است. دوستان زیادی نیز [در جلسه دیروز] به وزیر این موضوع را یادآوری کردند که بخش خصوصی می‌تواند در زمینه رگولیشن کمک کند.»

به گفته وی، وزیر ارتباطات نیز روی این موضوع تأکید داشته و مثال‌هایی را براساس مطالعاتش درباره سلف رگولیشن (خودتنظیمی) مطرح کرده است. در کشورهای توسعه یافته، چارچوب‌ها تعیین می‌شود و مسأله نظارت به بازیگران اصلی سپرده می‌شود.

موضوعی که به اعتقاد خدادادی، بالغ‌ترین مرحله رگولیشن است، اما باید به تفاوت قانون کشور ما با سایر دنیا نیز توجه کرد: «قانون [کشور] ما عرفی نیست و مدل آن با سایر کشورهای دنیا تفاوت دارد. کشورهایی که به صورت سلف رگولیشن و لیبرالی برخورد می‌کنند، قانونشان عرفی است، اما قانون ما تحریری است.»

او با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات موافق استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در زمینه نظارت بود، گفت هاشمی نگاه همراه و همگامی با بخش خصوصی در زمینه توسعه کسب‌وکار دارد.

پیشنهاد برگزاری جلسات فصلی با فعالان صنفی

یکی از تلخ‌ترین خاطرات فعالان صنفی از وزارت ارتباطات دولت سیزدهم به حاضر نشدن «عیسی زارع‌پور» در تریبون آزاد صنفی بود. سه ماه از فیلتر اینستاگرام، واتس‌اپ و اختلال‌های اینترنت می‌گذشت که این رویداد با هدف رساندن صدای فعالان صنف به گوش مسئولان برگزار شد. با وجود دعوت از وزیر ارتباطات، اما هیچ نماینده‌ای از دولت و این وزارتخانه در این نشست حاضر نشد که با انتقادات تند حاضرین را به دنبال داشت.

به نظر می‌رسد فعلاً رویکرد وزیر ارتباطات دولت چهاردهم، همدلی و همراهی با اعضای صنف است. به گفته خدادادی، هاشمی از برگزاری جلسه با نمایندگان صنفی استقبال و درخواست کرده تا این جلسات به صورت فصلی برگزار، موضوعات تخصصی از اعضا دریافت و سیر حل مشکلات بررسی شود.

این عضو هیئت مدیره نصر تهران معتقد است با پیشنهاد برگزاری جلسات فصلی، نوید بخش این است که وزیر ارتباطات با کمک بخش خصوصی و کنشگران صنفی برای پیشبرد اهداف موافق است. البته که این موضوع را باید در عمل و ادامه مسیر دوباره ارزیابی کرد.

تلاش برای ادامه فعالیت کارگروه اقتصاد دیجیتال 

خدادادی با اشاره به اینکه علاوه بر نقدها باید از اتفاقات خوب نیز تعریف کرد، راه‌اندازی کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت سیزدهم را اتفاقی خوب دانست که موجب شد تا مصوبات این حوزه سریع‌تر به نتیجه برسد. در جلسه روز گذشته نیز روی بازآفرینی کارگروه اقتصاد دیجیتال به عنوان بازوی دولت بحث و قرار شد این کارگروه به فعالیتش ادامه دهد: «وزیر درخواست تمدید فعالیت کارگروه را به هیئت دولت داده است و منتظر اظهار نظر هستند. البته یک سری اصلاحات باید در آن انجام و اختیارات وزارت ارتباطات بیشتر شود.»

از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه روز گذشته، کمک بخش خصوصی برای تعیین سهم واقعی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی (GDP) است. او در این باره گفت این سهم باید به 10 درصد برسد، اما به اعتقاد وزیر ارتباطات رقم فعلی دقیق مشخص نیست و تعیین وضعیت موجود برای طی فرایندهای راهبردی و اتخاذ استراتژی مهم است.

به گفته خدادادی در این جلسه همچنین روی سهم استانها در بازار فناوری اطلاعات، تأکید زیادی شد.

یوتیوب و گوگل‌پلی در اولویت رفع فیلتر؟

«حسین اسلامی»، عضو هیئت مدیره نصر تهران در پاسخ به سوال «شبکه شرق» که مهم‌ترین خواست صنف در جلسه با وزیر ارتباطات چه بود، گفت: «مهمترین درخواست رفع اختلال‌ها و محدودیت‌هایی است که به خصوص در این چند سال اخیر بیشتر شده است.»

به اعتقاد او رفع محدودیت یوتیوب و گوگل‌پلی می‌تواند سرآغاز برداشتن این محدودیت‌ها باشد.

اسلامی در ادامه موضوعاتی که در جلسه با وزیر ارتباطات مطرح کرده را بر شمرد و گفت برای اصلاح آیین‌نامه نظام صنفی رایانه‌ای از هاشمی کمک خواسته‌اند؛ چراکه این موضوع جزو اختیارات هیئت دولت و نیازمند حمایت وزیر است.

موضوع دوم بحث تشکیل مجدد کارگروه اقتصاد دیجیتال با اختیارات 138 و 127 قانون اساسی و البته چیدمان درست‌تر بود که اسلامی ابراز امیدواری کرد با قدرت و جسارتی که در این دوره وزارت ارتباطات به خرج می‌دهد، تصمیمات اساسی برای رفع موانع پیش رو فعالین فاوا و اقتصاد دیجیتال گرفته شود.

او همچنین بحث تحول دیجیتال را در این جلسه مطرح کرده است. تحولی که باید در تمام دستگاه‌های اجرایی انجام شود و طبق تبصره ماده 107 قانون برنامه هفتم، نظام صنفی رایانه‌ای متعهد است که پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهد: «ما در این رابطه اعلام آمادگی کردیم.»

فرصت مناسب برای رفع موانع فعالان اقتصاد دیجیتال

اسلامی با بیان اینکه هاشمی توانست رکورد رأی اعتماد بین وزرای فاوا در دوره‌های گذشته را بشکند، گفت: «هاشمی مورد تأیید حداکثری مجلس قرار گرفت و همین حس و حال نیز در بخش خصوصی وجود دارد.»

او با اشاره به سابقه رفتار خوب هاشمی با صنف فاوا، ابراز امیدواری کرد تا از سرمایه اجتماعی موجود استفاده و در مدتی کوتاه شاهد رفع موانع فعالان اقتصاد دیجیتال باشیم، موضوعی که اگر رخ ندهد به اعتقاد اسلامی موجب هدررفت یک فرصت اساسی می‌شود.

اسلامی در پاسخ به این سؤال که رویکرد کلی وزیر نسبت به مسائل صنف و چالش‌های موجود چیست، گفت: «رویکرد کلی وزیر، شنوایی حداکثری بود. از نکات و قول‌های مساعدی که داده شده تا اعتماد به بخش خصوصی برایمان حائز اهمیت بود. برای رفع موانع قول مساعد دادند و گفتند تلاش خواهند کرد.»

او تکرار این جلسات صنفی را از دیگر وعده‌های هاشمی عنوان کرد و گفت: «خواهشمندیم با حضور ایشان و سایر معاونان [وزارت ارتباطات]، این جلسات با نمایندگان صنفی بخش خصوصی تکرار و در خصوص موضوعات مختلف جمع بندی و اقدام شود.»

 

منبع: sharghdaily-943020

برچسب ها
نسخه اصل مطلب