جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > زمین به زودی یک ماه جدید خواهد داشت!

زمین به زودی یک ماه جدید خواهد داشت!

کره زمین به زودی قرار است به مدت ۲ ماه یک ماه کوچک جدید داشته باشد!

فرارو- جرم آسمانی که به زمین نزدیک می‌شود بسیار کوچک است و همه قبول ندارند که در واقع یک ماه باشد.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، وقتی اجرام آسمانی به زمین نزدیک می‌شوند، دو امکان وجود دارد: بدون برخورد از کنار زمین عبور می‌کنند یا با زمین برخورد کرده که در این صورت تأثیرشان در آسمان یا بر روی پوسته زخیم کره زمین قابل مشاهده خواهد بود. با این حال یک احتمال نادر دیگر نیز وجود دارد: اجرام آسمانی به دلیل نیرو گرانش زمین وارد یک مدار خاص می‌شوند و درست مانند ماه به دور زمین می‌چرخند. این احتمال نادر زودگذر نیز هست. نیرو گرانش زمین در مقابل سایر سیاره‌ها ضعیف‌تر است و معمولاً تنها برای زمان کوتاهی اجرام آسمانی را به خود جذب می‌کند.

یک جرم آسمانی که اخیراً با تلسکوپ‌های زمینی ناسا شناسایی شده است، با وجود احتمال بسیار کم قرار است برای مدت کوتاهی به ماه دوم کره زمین تبدیل شود! این جرم آسمانی پی تی ۵، ۲۰۲۴ نام دارد و با توجه به گزارشات انجمن نجوم آمریکا ۱۰ متر طول دارد. اخترشناسان محاسبه کرده‌اند این ماه جدید از تاریخ ۸ مهر تا ۵ آذر ۱۴۰۳ مهمان کره زمین باشد.

فدریکا اسپاتو، محقق دینامیک اجرام آسمانی در مرکز اخترفیزیک هاروارد، درباره این جرم آسمانی گفت: «خیلی جالب است؛ مشاهدات پی تی ۵، ۲۰۲۴ دانش دانشمندان را در مورد نوع اجرام آسمانی که در نزدیکی زمین پرواز می‌کنند و از جمله سیارک‌هایی که گهگاه با زمین برخورد می‌کنند را تقویت می‌کند.»

اجرام آسمانی که نتوانند از گرانش زمین بگریزند و در نهایت برای مدتی به دور این سیاره بچرخند، ماه‌های کوچک نامیده می‌شوند. از آنجایی که این اجرام بسیار کوچک و سریع هستند، تشخیص و شناسایی رسمی آن‌ها بسیار دشوار است. گاهی اوقات نیز معلوم می‌شود آن‌ها اجرام مصنوعی هستند: فضاپیمای نقشه‌برداری آژانس فضایی اروپا زمانی با یک سیارک اشتباه گرفته شد. بخش‌های باقی‌مانده از موشک‌ها نیز چنین اشتباهی را بوجود آورده است.

رائول د لا فوئنته مارکوس، ستاره شناس دانشگاه کامپلوتنس مادرید، می‌گوید: «هر بار که جسمی با مداری تا این اندازه نزدیک به زمین کشف می‌شود، این احتمال وجود دارد که ما فقط زباله‌های فضایی را به اشتباه شناسایی کرده‌ایم. با این حال مشاهدات ما از پی تی ۵، ۲۰۲۴ نشان می‌دهد این جرم آسمانی بدون شک طبیعی است.»

این ماه کوچک در ۱۷ مرداد با استفاده از آخرین سیستم هشدار زمینی ناسا به نام آتلس کشف شد. بر اساس پیش‌بینی‌های ستاره‌شناسان، این جرم آسمانی در آستانه یک گردش دو ماهه در اطراف سیاره زمین است. منشأ پی تی ۵ ۲۰۲۴، داستانی عجیب و غریب دارد. پل چوداس، مدیر مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین در ناسا درباره منشأ این ماه کوچک توضیح داد: «حرکت گذشته این جرم آسمانی نشان می‌دهد که احتمالاً یک تکه جدا شده از ماه باشد که در اثر برخورد جسم آُسمانی دیگری با ماه از سطح آن جدا شده است. به عبارت دیگر، ماه کوچک جدید زمین می‌تواند قطعه‌ای مینیاتوری از ماه واقعی باشد.»

با این وجود که این ماه کوچک احتمالاً قطعه‌ای از ماه اصلی کره زمین باشد، این جرم آسمانی ممکن است از نظر فنی به عنوان یک ماه کوچک به حساب نیاید. یک جرم آسمانی برای اینکه به عنوان یک ماه کوچک شناخته شود باید حتماً یک دور کامل به دور آن سیاره بچرخد؛ این در حالی است که پی تی ۵، ۲۰۲۴ یک مدار نعلی شکل خواهد داشت. لنس بنر، محقق اصلی برنامه تحقیقاتی این ماه کوچک، گفت: «مطمئناً این جرم آسمانی در پاییز امسال یک چرخش کامل در منظومه زمین-ماه نخواهد داشت، بنابراین مطمئن نیستم که بتوانیم آن را به عنوان یک ماه کوچک طبقه بندی کنم.»

این ماه‌های کوچک تنها یک اتفاق نادر و هیجان انگیز برای ستاره شناسان و مردم کره زمین نیستند. در واقع بسیاری از این اجرام آسمانی حاوی فلزات گرانبهایی هستند. شرکت‌های مختلفی امیدوارند بتوانند روزی منابع این اجرام آسمانی برای استفاده بر روی کره زمین استخراج کنند.

دکتر اسپاتو گفت: «هر بار که درباره استخراج اجرام آسمانی صحبت می‌شود در واقع بحث درباره ماه‌های کوچک است. ماه‌های کوچک سنگ‌های فضایی غنی از فلزات هستند که به دور زمین می‌چرخد. با پیشرفت فناوری و فضاپیما‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم به زودی امکان استخراج از آن‌ها برای انسان‌ها فراهم شود.»

محققان دفاع سیاره‌ای نیز شیفته اجرامی مانند پی تی ۵، ۲۰۲۴ هستند. این محققان عمدتاً بر روی یافتن اجرام نزدیک به زمین با عرض ۱۴۰ متری متمرکز هستند؛ ینی اجرامی که قادر به نابودی یک شهر هستند. تا به امروز، حدود ۱۱۰۰۰ سیارک از این قبیل شناسایی شده است. اما میلیون‌ها سنگ نزدیک به زمین با اندازه‌های کوچک‌تر وجود دارند که همچنان برای زمین به عنوان یک تهدید شناخته می‌شوند و موقعیت دقیق آن‌ها برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده است. برخورد چنین اجرام آسمانی کوچکی با زمین نیز می‌تواند برای مناطق پرجمعیت خطرناک و خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

دکتر اسپتو گفت: «کشف پی تی ۲، ۲۰۲۴ یادآور این حقیقت است که یک مسیر بسیار شلوغ در اطراف زمین وجود دارد. دانستن این نکته که مسیر این اجرام به کدام سمت است و چگونه حرکت می‌کنند برای ایمنی انسان‌ها در هر کجای کره زمین بسیار حیاتی است.».

منبع: fararu-775399

برچسب ها
نسخه اصل مطلب