جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > ( تصاویر) ۵ جت جنگنده آمریکایی که برای انجام عملیات در طول شب طراحی شده اند

( تصاویر) ۵ جت جنگنده آمریکایی که برای انجام عملیات در طول شب طراحی شده اند

این مقاله برخی از پیشرفته ترین هواپیماهای جنگنده آمریکایی طراحی شده برای ماموریت های شبانه را بررسی می کند.

هواپیماهای جنگنده مدرن برای بدست آوردن برتری هوایی در ماموریت های روزانه و شبانه و در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده اند. آویونیک پیشرفته و سیستم های کابین خلبان، کنترل و آگاهی موقعیتی بهتری را برای خلبان در طول ماموریت های شبانه امکان پذیر می کنند.

این مقاله برخی از پیشرفته ترین هواپیماهای جنگنده آمریکایی طراحی شده برای ماموریت های شبانه را بررسی می کند.

۲- F-35 Lightning II

مجهز به سیستم های دید در شب پیشرفته

    اولین پرواز: دسامبر ۲۰۰۶
  • تعداد فروندهای ساخته شده: بیش از ۱۰,۰۰ فروند
  • سیستم دید در شب منعکس شده روی کلاهخود
  • سیستم نمایشگر دو چشمی با دید کامل در روز و شب
  • سیستم هدفگیری الکترواپتیکال AN/AAQ-40
  • سیستم دیافراگم توزیع شده الکترواپتیکال AN/AAQ-37

جنگنده F-35 Lightning II ساخت لاکهید مارتین خانواده ای از نسل پنجم جنگنده های تک موتوره است که برای عملیات شبانه روزی طراحی شده است. این جنگنده پنهانکار با قابلیت مخفی ماندن از رادارهای دشمن به یک سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاهخود نسل سوم به منظور ایجاد دید بهتر خلبان و آمادگی رزمی مجهز شده است.

با کمک سنسورها و سیستم های ماموریتی پیشرفته، F-35 می تواند ماموریت های دفاع هوایی دشمن را سرکوب کند. Collins Aerospace، تولید کننده فناوری کلاهخود این جنگنده، می گوید:

«رابط کاربری نسل بعدی سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاهخود نسل سوم جنگنده F-35 به خلبانان امکان دسترسی بصری به مقادیر زیادی از اطلاعات پروازی، تاکتیکی و حسگری را برای آگاهی موقعیتی پیشرفته، دقت و ایمنی می دهد».

۴- F/A-18 Hornet

به طور گسترده برای عملیات های شبانه از روی ناوهای هواپیمابر به کار گرفته می شود

    اولین پرواز: نوامبر ۱۹۷۸
  • تعداد فروندهای ساخته شده: ۱,۴۸۰ فروند
  • سیستم هدایت مشترک روی کلاهخود (JHMCS)
  • NVCD QuadEye
  • تکنولوژی هدایت یکپارچه خط نگاه
  • ایجکت ایمن

F/A-18 Hornet ساخت مک دانل داگلاس یک هواپیمای مافوق صوت ناونشین دو موتوره است که برای عملیات چند منظوره در روز و شب طراحی شده است. این هواپیما از سیستم فرمان دهی مشترک روی کلاهخودد برای ماموریت‌های برتری هوایی استفاده می‌کند، جایی که سیستم‌های یکپارچه ویژه مأموریت، امکان شناسایی دشمن را در هر سناریوی جنگی افزایش می‌دهند.

به ادعای شرکت Collins Aerospace،

«JHMCS دارای یک سیستم ردیابی مغناطیسی بسیار دقیق است که آگاهی کامل از موقعیت را در سراسر میدان دید کابین به خلبان ارائه می دهد. JHMCS در حال تولید با ظرفیت کامل است و بر روی F-15، F-16 و F/A-18 عملیاتی شده است».

33

۵- Grumman A-6 Intruder

هواپیمای رزم شبانه در تمام شرایط آب و هوایی که در جریان جنگ ویتنام و طوفان صحرا به کار گرفته شد

    اولین پرواز: آوریل ۱۹۶۰
  • تعداد فروندهای ساخته شده: ۶۹۳ فروند
  • سیستم آویونیک یکپارچه
  • شاخص نمایشگر افقی (VDI)
  • تجهیزات بررسی خودکار بنیادین (BACE)

A-6 Intruder یک هواپیمای تهاجمی دو موتوره برای همه شرایط آب و هوایی است که توسط Grumman Aerospace در اواخر دهه ۱۹۵۰ طراحی و ساخته شد. A-6 که قبلا توسط سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده به کار گرفته می شد، دارای پیکربندی منحصر به فرد صندلی خلبان در کنار هم است. این هواپیما به یک نشانگر نمایش عمودی (VDI) مجهز شده بود که نمایشی مصنوعی از محیط، از جمله اطلاعات مربوط به هدایت و فرمان دهی را برای خلبانان فراهم می‌کرد.

سیستم شاخص نمایشگر افقی امکان ناوبری رو به پایین و آمادگی حمله را برای خلبانان در طول ماموریت های شبانه روزی و در تمام شرایط آب و هوایی فعال می کند. اولین سیستم در نوع خود به نام Line BACE برای شناسایی نقص ها و انجام تجزیه و تحلیل و تعمیر و نگهداری استفاده می شد. این سیستم ها ساعات تعمیر و نگهداری را کاهش داده و هزینه عملیاتی هواپیما را به حداقل می رساند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-205944

برچسب ها
نسخه اصل مطلب