جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > حضور مؤثر فولاد مباركه در كنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی

با سخنرانی مدیر صادرات در پنل تخصصی و مصاحبه معاون خرید و مدیر خرید مواد اولیه با خبرنگاران حاصل شد؛

حضور مؤثر فولاد مباركه در كنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی

معاون خرید، مدیر خرید مواد اولیه، مدیر صادرات فولاد مبارکه و مدیر مجتمع فولاد سبا در جمع خبرنگاران و پنل اختصاصی کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی پیرامون فضای موجود در صنعت فولاد جهان و ایران و راهکارهای بقا در این شرایط سخنانی ایراد کردند که گزیده‌ای از بیانات ایشان پیش روی شما خوانندگان محترم خبرنامه فولاد است.

معاون خرید فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه نقشه راه تولید و توسعه خود را به‌درستی ترسیم کرده است

معاون خرید فولاد مبارکه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی گفت: فولاد مبارکه نقشه راه تولید و توسعه خود را به‌درستی ترسیم کرده و مسیر روشنی را برای طراحی و تولید محصولات جدید در آینده متصور است.

مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید فولاد مبارکه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در حوزه تخصصی صنعت جهانی فولاد و بررسی چالش‌های این صنعت بسیار ارزشمند است و حضور فولادسازان کشورمان در این رویدادهای بین‌المللی جهت تبادل اطلاعات و تجربیات امری ضروری است.

وی افزود: ارائه راهکارهای مختلف برای رفع موانع و چالش‌های صنعت فولاد در چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند کمک زیادی به صنایع فولادی داشته باشد.

معاون خرید فولاد مبارکه به افق پیش روی شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه نقشه راه تولید و توسعه خود را به‌درستی ترسیم کرده و مسیر روشنی را برای طراحی و تولید محصولات جدید در آینده متصور است.

عطایی پور خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در راستای تحقق صنعت سبز نیز گام‌های مثبتی برداشته و برای استفاده انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی داشته است که چندین برابر این سرمایه‌گذاری‌ها قطعاً در آینده‌ای نه‌چندان دور بازگشت خواهد داشت؛ امروز مسئله فروآلیاژها نیز ازجمله مباحثی است که برای فولادسازان دارای اهمیت زیادی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه:

شرکت‌های معدنی کشور به تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه نیز در حاشیه این کنفرانس بین‌المللی گفت: یکی از مشکلات صنعت فولاد ورود شرکت‌های معدنی به عرصه تولید فولاد است؛ شرکت‌هایی که باید تأمین‌کننده نیاز فولادسازان باشند به دلیل سودهای بالای حاصل از فعالیت معدنی، به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند.

سعید عابدی، مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه نیز در حاشیه این کنفرانس اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد کشور، چالش انرژی است که شامل محدودیت در آب، برق و گاز است و فولادسازان در حال حاضر با این چالش مواجه هستند. پس‌ازآن، چالش مواد اولیه، از دیگر معضلات تولیدکنندگان فولاد کشور است چراکه مواد اولیه از دیگر کشورها نیز قابل تأمین است اما انرژی را نمی‌توان به‌آسانی از دیگر کشورها تأمین کرد؛ بنابراین اولین و بزرگ‌ترین چالش صنعت فولاد کشور محدودیت انرژی و زیرساخت‌های لازم است.

تأمین‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد کشور، خود به مصرف‌کننده مواد اولیه تبدیل‌شده‌اند

وی افزود: متأسفانه امروز شاهد ورود شرکت‌های معدنی به زنجیره پایین‌دستی مثل تولید فولاد و آهن اسفنجی باعث شده تا فولادسازان کشور با کمبود مواد اولیه در بازار مواجه شوند، به‌عبارت‌دیگر تأمین‌کنندگان مواد اولیه صنعت فولاد در کشور، خود به مصرف‌کننده مواد اولیه این صنعت تبدیل‌شده‌اند و این امر منجر به کاهش عرضه مواد اولیه به بازار شده است.

صادرات حدود ۳۰ درصدی محصولات فولادی اعم از اسلب، بلوم، بیلت و میلگرد علاوه بر تأمین نیاز داخل

عابدی تصریح کرد: بازار جهانی فولاد در حال حاضر ظرفیت عرضه بیشتر را ندارد، کما اینکه به دلیل عرضه بیش از تقاضا، این بازار با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شده است. امروز حدود ۳۰ درصد از محصولات صنعت فولاد کشور به خارج صادر می‌شود.

عرضه بیش‌ازحد فولاد و اتمام منابع کشور، خطری برای نسل‌های آینده

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه به موضوع بازارسازی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده فولاد که اخیراً در شرف بهره‌برداری هستند نیز باعث می‌شوند که در حوزه محصولات فولادی عرضه بیشتری در کشور داشته باشیم و اگر بخواهند به صادرات فکر کنند به دلیل تحریم‌ها قطعاً با مشکل بیشتری مواجه خواهند بود و بازارسازی نه‌تنها برای آن‌ها، بلکه برای همه بازیگران زنجیره فولاد حتی فولاد مبارکه بسیار سخت‌تر خواهد شد.

شرکت‌های معدنی کشور به تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند

وی به ورود شرکت‌های معدنی به تولید فولاد پرداخت و افزود: مصرف روزافزون مواد اولیه برای تولید فولاد کشور، موجب از دست رفتن سریع‌تر این منابع است و کالایی که می‌توانیم برای نسل‌های آینده ذخیره داشته باشیم را مصرف و به ثمن بخس به دیگر کشورها عرضه می‌کنیم. عدم توسعه شرکت‌های معدنی در زنجیره خود، یکی دیگر از مشکلات ناشی از ورود آن‌ها به صنعت پایین‌دست است، به‌عبارت‌دیگر شرکت‌های معدنی تأمین‌کننده نیاز فولادسازان به دلیل سودهای بالای حاصل از فعالیت معدنی، به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و تولید فولاد روی آورده‌اند و از رسالت اصلی خود بازمانده‌اند.

توسعه، اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن در کشور به‌اندازه کافی انجام‌نشده است

عابدی به حوزه اکتشاف و استخراج سنگ معدن پرداخت و گفت: یکی دیگر از تبعات ورود شرکت‌های معدنی به حوزه تولید فولاد این است که حوزه اکتشاف و استخراج در کشور آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده و این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آینده صنعت فولاد کشور خواهد بود چراکه تولیدکنندگان فولاد منابع جدیدی برای استفاده نخواهند داشت.

نبود زیرساخت حمل‌ونقل، موجب افزایش هزینه‌های تولیدشده است

وی در خاتمه افزود: با توجه به عدم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی، یکی از معضلات فعلی و آتی صنعت فولاد، عدم امکان حمل به میزان موردنیاز و همچنین افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مواد اولیه خواهد بود. از طرفی متأسفانه امروز سهم بسیار زیادی از قیمت تمام‌شده مواد اولیه و محصولات فولادی، هزینه‌های حمل‌ونقل است که به دلیل استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای، آلودگی هوا را نیز به همراه خواهد داشت.

مدیر صادرات فولاد مبارکه در پنل تخصصی کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی:

فولاد مبارکه یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان اسلب در جهان و برترین عرضه‌کننده محصولات تخت فولادی در ایران است

مدیر صادرات فولاد مبارکه هم در پنل تخصصی کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی گفت: فولاد مبارکه یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان اسلب در جهان و برترین عرضه‌کننده محصولات تخت فولادی در ایران است.

به گزارش خبرنگار فولاد، علیرضا منصوری اظهار کرد: ظرفیت تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۳ به میزان ۴۹ میلیون تن بوده که تولید واقعی به ۳۱ میلیون تن رسید و فولاد مبارکه سهم ۳۳.۲ درصدی در تولید فولاد خام ایران را دارد.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان اسلب در جهان و برترین عرضه‌کننده محصولات تخت فولادی در ایران است؛ محصولات تولیدی در گروه فولاد مبارکه مطابق نیاز مشتریان به‌صورت گسترده و طبق دقیق‌ترین استانداردها تولید خواهد شد.

مدیر مجتمع فولاد سبا در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی:

برنامه‌ریزی مجتمع فولاد سبا برای صادرات محصولات و گریدهای ویژه

قاسم خوشدل‌پور، مدیر مجتمع فولاد سبا نیز در حاشیه کنفرانس بین‌المللی فولاد و مواد اولیه دبی مجتمع فولاد سبا یکی از تولیدکنندگان گریدهای جدید فولادی در کشور است که در حوزه تولید کلاف و ورق‌های گرم در بازار داخلی و بین‌المللی، علاوه بر برنامه‌ریزی‌های جاری که عمده نیازمندی داخلی را تأمین می‌کند، از چند ماه اخیر، برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات خود را نیز آغاز کرده است.

وی با بیان این‌که حضور در بازار داخل، نیازمند یک نوع برنامه‌ریزی تولید و سبد محصولات داخلی است، گفت: حضور در بازارهای بین‌المللی و صادرات محصولات نیز نیازمند نوع متفاوتی از برنامه‌ریزی است چراکه گریدها و فولادهای موردنیاز مشتریان در سطح بین‌المللی متفاوت است. برای تحقق این هدف دوگانه، پایداری و ارتقا کیفیت، ایجاد انگیزه در مشتریان و انعکاس نقطه‌نظرات آن‌ها نسبت به کیفیت محصولات، مجتمع فولاد سبا شروع به برنامه‌ریزی‌های دوره‌ای متفاوت کرده تا بیشترین ارتقا و پایداری کمی و کیفی تولید را داشته باشد.

مدیر مجتمع فولاد سبا گفت: این مجتمع درصدد آن است تا گامی استوار در حوزه بین‌الملل و صادرات برداشته و نقش خود را در گروه فولاد مبارکه برای تحقق اهداف بلندمدت و خلق آینده‌ای بهتر به‌خوبی ایفا کند، به‌گونه‌ای که طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، سه گرید فولادی جدید را تولید کرده که آخرین آن گریدی موسوم به 42CrMo40 است.

تولید گریدهای Stainless Steel، الکتریکی و فولادهای پرآلیاژ تا انتهای سال جاری

وی در ادامه از تولید گریدهای Stainless Steel، الکتریکی و فولادهای پرآلیاژ تا انتهای سال جاری در این مجتمع خبر داد و افزود: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید انواع مختلف گریدهای Stainless Steel و پرآلیاژها تا انتهای سال جاری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که نویدبخش افزایش سبد محصول مجتمع فولاد سبا در حوزه ورق‌های فولادی گرم است؛ امیدوارم بتوانیم این محصولات جدید را از مرحله آزمایشی نیز عبور داده و به تولید انبوه برسانیم و در آینده با تکمیل فرایندهای تولید، نیاز کامل مشتریان داخل کشور را پوشش دهیم.

تأمین منابع ارزی از طریق صادرات محصولات

به گفته خوشدل پور، مجتمع فولاد سبا درصدد است تا بازار محصولات ویژه فولادی در داخل کشور را در دست گرفته و آن را گسترش دهد و پاسخگوی نیازهای بیشتر جامعه صنعتی کشور باشیم و در حال حاضر این امکان وجود دارد که پروژه‌های مجتمع فولاد سبا با تکنولوژی نوین و هزینه تبدیل اقتصادی پایین، به‌روز نگه داشته شود تا بتوانیم ضمن تأمین بازار داخل و گسترش انواع محصولات، با افزایش صادرات فولادهای ویژه بیش‌ازپیش منابع ارزی موردنیاز شرکت را تأمین کنیم.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب