جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) مردمان گذشته، آینده را چگونه تصور می‌کردند؟

(تصاویر) مردمان گذشته، آینده را چگونه تصور می‌کردند؟

ما داریم رویایی را زندگی می‌کنیم که گذشتگانمان حتی خوابش را نمی‌دیدند. خیال‌پردازترین مردم قرن پیش، آینده را چگونه تصور می‌کردند؟

چگونه می‌توانید بدون اینکه دیوانه به‌نظر برسید به مردم دهه ۱۹۰۰ توضیح دهید که رباتی با ترسیم نقشه‌ی خانه‌ی شما بدون هیچ دخالتی می‌تواند زمین و فرش را جارو بکشد؟

برای مردم قرن گذشته، فناوری امروز ما شبیه جادو به‌نظر می‌رسد؛ اما این بدان معنا نیست که آن‌ها دمورد اینکه آینده چگونه خواهد بود، خیال‌پردازی نمی‌کردند. بسیاری از مخترعان و هنرمندان پیش‌بینی‌های خودشان از فناوری آینده را به‌تصویر کشیده‌اند. بیایید به این نقاشی‌ها نگاه کنیم و سپس درمورد وسعت دید آن‌ها نظر بدهیم.

کف‌شوی برقی (اسکرابر برقی) - ۱۸۹۹ | جاروبرقی تنها دو سال پس از ساخت این تصویر اختراع شد.

ایده‌ی ربات جاروبرقی که اکنون در میلیون‌ها خانه به واقعیت تبدیل شده است ظاهراً فراتر از تصورات اواخر قرن نوزدهم بود.

تلفن با عکس - ۱۹۱۸

ورود فناوری تماس تصویری بیش‌از یک قرن پیش، پیش‌بینی شده بود. مجله Electrical Experimenter در سال ۱۹۱۸ نوشت: «مخترعان زیادی تلاش کرده‌اند دستگاه یا ماشینی را اختراع کنند که به‌وسیله‌ی آن یک نفر بتواند دیگری را در حین صحبت با تلفن ببیند.» به گفته‌ نویسنده‌ی مجله، چنین وسیله‌ای که طبیعتا باید «تلفوت» (telephot) نام بگیرد، دیر یا زود اختراع می‌شود، زیرا «همه دوست دارند چنین ابزاری داشته باشند.»

چرخ نابودی

در طول جنگ جهانی اول، مجلات اختصاصی فناوری مملو از ایده‌هایی بود که امید می‌رفت بتواند به درگیری طولانی پایان دهد. یکی از این اختراعات، ناوشکن ژیرو-الکتریکی بود. مجله Electrical Experimenter گزارش داد: «این هیولای ۴۵ فوتی توسط یک چرخ ژیروسکوپ بزرگ هدایت می‌شود. ناوشکن با سرعت ۴۰ تا ۶۰ مایل در ساعت حرکت می‌کند و به‌دلیل قطر زیادش به‌راحتی از روی سنگرها و سایر موانع غلت می‌خورد.»

کنترل آب و هوا - ۱۹۵۴

تصویر دراماتیک بالا نشان می‌دهد که مردم آینده چگونه می‌توانند آب و هوا را کنترل کنند. این مقاله، هواپیمایی را توصیف می‌کند که برای پراکنده کردن ابری که خطر تشکیل یک گردباد را دارد، اعزام می‌شود. مجله گزارش می‌دهد: «در عصر بمب هیدروژنی و پرواز مافوق صوت، این امکان وجود دارد که علم نه‌تنها راه‌هایی برای از بین بردن گردبادها و طوفان‌ها بیابد، بلکه بر اوضاع آب‌وهوا به‌قدری تأثیر بگذارد که تصورات را متحیر کند.»

72_11zon

برنامه‌ریزی غذا با کامپیوتر - ۱۹۶۷

در سال ۱۹۶۷، Philco-Ford، سازنده‌ی کالاهای الکتریکی، فیلم کوتاهی به‌نام 1999AD تولید کرد و نشان داد که چگونه محصولات آیند‌ه‌اش ممکن است خانه‌های معمولی را متحول کنند. خانواده‌ی داخل فیلم صاحب یک ماشین عصر فضایی، یک تلویزیون بزرگ دیوار پرکن و یک کامپیوتر خانگی بزرگ هستند که به خانواده (به‌طور خاص مادر) کمک می‌کند تا وعده‌های غذایی خود را برنامه‌ریزی کند. در فیلم می‌بینیم که پدر خانواده از رایانه برای بررسی صورت‌حساب لباس‌هایی که آنلاین خریده است، استفاده می‌کند.

منبع: زومجی

منبع: faradeed-205728

برچسب ها
نسخه اصل مطلب