جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > عملیات نجات "نقش کورانگون" در فارس اجرا می‌شود

میراث فرهنگی فارس:

عملیات نجات "نقش کورانگون" در فارس اجرا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اجرای عملیات ساماندهی و نجات بخشی دومین نقش برجسته قدیمی ایران در شهرستان رستم خبر داد.

محمد ثابت‌اقلیدی امروز 24 شهریور گفت: عملیات ساماندهی و نجات بخشی نقش برجسته کورانگون در قالب طرح مشترک معاونت‌های میراث فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه ۳ و نیم میلیارد تومان است، افزود: یک و نیم میلیارد تومان از اعتبارات استانی و دو میلیارد تومان نیز از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به این پروژه اختصاص‌یافته است.

ثابت اقلیدی در ادامه با اشاره به اینکه نقش برجسته کورانگون متعلق به دوره ایلامی است گفت: صخره‌ای که این نقش برجسته بر روی آن اجراشده، تحت تأثیر عوامل محیطی به‌شدت دچار ازهم‌پاشیدگی گردیده و هرلحظه بیم آن می‌رود که با ریزش قطعات جداشده و صخره، نقش برجسته نیز که از آن به‌عنوان دومین نقش برجسته قدیمی ایران یاد می‌شود، فروریزد.

او با بیان اینکه عملیات استحکام‌بخشی از پایین‌ترین قسمت صخره شروع می‌شود و تا زیر نقش برجسته ادامه می‌یابد، ادامه داد: فنس کشی و اجرای پوشش حفاظتی، دو اقدام دیگری است که در این نقش برجسته اجرا خواهد شد.

به گزارش رویدادایران نقش برجسته کورانگون یکی از آثار تاریخی دوره ایلامی در شهرستان رستم است که در سال 1315 به شماره 254 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت‌شده است. نقش برجسته بر فراز یک پرتگاه مشرف‌به رودخانه فهلیان واقع‌شده است.

نقش برجسته کورانگون از ابتدای قرن بیستم توسط پژوهشگران متعددی موردمطالعه و بررسی قرار گرفت و قدمت تاریخی‌اش را به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد یعنی حدود چهار هزار سال قبل می‌رسد.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب