جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > «ارو ایلوواتار» خدای سرزمین میانه در آثار تالکین کیست؟

«ارو ایلوواتار» خدای سرزمین میانه در آثار تالکین کیست؟

با پیشرفت سریال حلقه‌های قدرت (The Rings of Power) و کاوش عمیق‌تر در اسرار دنیای اسطوره‌ای جی. آر. آر. تالکین، شخصیتی وجود دارد که هنوز در سرزمین میانه حضور پیدا نکرده است.

با پیشرفت سریال حلقه‌های قدرت (The Rings of Power) و کاوش عمیق‌تر در اسرار دنیای اسطوره‌ای جی. آر. آر. تالکین، شخصیتی وجود دارد که هنوز در سرزمین میانه حضور پیدا نکرده است.

شاید نام او را در این سریال نشنیده باشید، اما هر پژوهشی در آثار گسترده تالکین، نشانی از موجودی والاتر به نام «ارو ایلوواتار» دارد.

اگرچه در کتاب «هابیت» یا «ارباب حلقه‌ها» اشاره مستقیمی به او نشده، اما در ضمیمه کتاب «بازگشت پادشاه» که به سقوط نومه‌نور می‌پردازد، از ارو ایلوواتار با عنوان «یگانه» یاد شده است.

با توجه به نقش ارو ایلوواتار در تاریخ ائا (که نام اصلی جهان تالکین است)، او شخصیتی رازآلود است که ارزش بررسی دارد؛ به‌ویژه اینکه ممکن است به زودی وارد ماجرای حلقه‌های قدرت شود.

ارو ایلوواتار، خالق یگانه در داستان‌های تالکین

نام «ارو» در زبان کوئنیای تالکین به معنی «یگانه» و «ایلوواتار» به معنای «پدر همه» است. اولین فصل کتاب «سیلماریلیون» به نام «آینولینداله» (به معنای موسیقی آینور)، داستان خلق آینور‌ها، ارواح جاودانه شبیه به فرشتگان را که شامل والار‌ها و مایار‌ها هستند، روایت می‌کند.

مورگوت یک والار بود که بعد‌ها به سرنوشتی مانند شیطان دچار شد و سائورون در ابتدا یک مایار بود و حتی جادوگران ایستاری مانند گندالف نیز مایار بودند.

ایلوواتار از طریق موسیقی دستوراتش را منتقل می‌کرد و آینور‌ها افکار خلاقانه او را بسط می‌دادند، اما در نهایت این ایلوواتار بود که همه چیز را به وجود آورد.

31_11zon

البته آینور‌ها در همه کار‌های ایلوواتار نقش نداشتند. این خود ایلوواتار بود که قوانین طبیعی را وضع و مفاهیم خیر و شر را تعریف کرد. همچنین وقتی او فرزندانش یعنی الف‌ها و انسان‌ها را آفرید، این کار را بدون کمک دیگران انجام داد.

حتی زمانی که آئوله، آهنگر والار، دورف‌ها را ساخت، این ایلوواتار بود که به آن‌ها زندگی بخشید و آن‌ها را به عنوان فرزندان خود پذیرفت. بنابراین هیچ موجود دیگری در ائا نمی‌تواند مانند ایلوواتار به موجودات دیگر زندگی ببخشد.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-205689

برچسب ها
نسخه اصل مطلب