جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ۲۰ حقیقت جالب در مورد فیلم «بیتل‌جوس» که احتمالا نمی‌دانید

۲۰ حقیقت جالب در مورد فیلم «بیتل‌جوس» که احتمالا نمی‌دانید

با ساخت قسمت دوم این فیلم، صحبت کردن در مورد قسمت اول این فیلم خالی از لطف نیست و این ۲۰ نکته در مورد «بیتل‌جوس»، حقایقی را در مورد روند ساخت و پخش این فیلم برملا می‌‌کند که احتمالا تا حالا نمی‌دانستید.

معروف‌ترین روح خبیث دنیای تیم برتون کیست؟ فقط یک نام به ذهن می‌رسد؛ نامی که نباید سه بار بگویید. نوشتن در مورد «بیتل‌جوس» بدون گفتن اسم «بیتل‌جوس» سخت خواهد بود؛ اما به بهانه‌ی ساخت قسمت دوم این فیلم با نام «بیتل‌جوس بیتل‌جوس» ارزش ریسک کردن را دارد تا در مورد این کمدی ترسناک موفق صحبت کنیم که سبک و سیاق فیلم ساختن جدیدی را برای کارگردان‌های وحشت آینده باز کرد و تیم برتون را به جهانیان شناسانید.

این فیلم بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های تیم برتون است و قسمت دوم آن نیز تعریف و تمجید زیادی از منتقدان دریافت کرده است. با ساخت قسمت دوم این فیلم، صحبت کردن در مورد قسمت اول این فیلم خالی از لطف نیست و این ۲۰ نکته در مورد «بیتل‌جوس»، حقایقی را در مورد روند ساخت و پخش این فیلم برملا می‌‌کند که احتمالا تا حالا نمی‌دانستید.

۲۰- تیم برتون هنگامی که پیشنهاد «بیتل‌جوس» را گرفت، در حال کار بر روی فیلم «بتمن» بود

تیم برتون هر روز با هزاران پیشنهاد از انواع فیلم‌نامه‌هایی که کوچک‌ترین علاقه‌ای به آن‌ها نداشت روبرو می‌شد. سپس، فیلمنامه مایکل مک‌داول به دست برتون رسید . مک داول در نهایت اعتبار ایده‌پردازی فیلم را با لری ویلسون و اعتبار نویسندگی فیلمنامه را با وارن اسکارن در تیتراژ فیلم شریک شد. نکته اینجاست که این اولین باری نبود که برتون و مک داول با هم کار می‌کردند. مک‌داول اپیزودی از سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» را به نام «کوزه» نوشته بود که در نهایت تیم برتون آن اپیزود را کارگردانی کرده بود و دوباره به اتفاق، این دو نفر به مشارکت برای ساخت یک فیلم پرداخته بودند.

۱۸- فیلمنامه مک داول کاملا با اثر نهایی متفاوت بود

ویلسون که ایده فیلم در نهایت به نام او شد، به عنوان کارگردان در یونیورسال زیر نظر والتر هیل کار می‌کرد که فیلمنامه «بیتل‌جوس» را دید. ویلسون فیلمنامه را جمعه به تهیه‌کننده‌ی اجرایی داد و روز دوشنبه به دفتر اجرایی فراخوانده شد. او تصور می‌کرد که قرار است جلسه مثبتی باشد. در عوض، مدیر اجرایی به او گفت: “داری با زندگی حرفه‌ای خودت چیکار می‌کنی؟” او کاملاً در مورد فیلمنامه گیج شده بود. سپس ویلسون با تمام قوا برای فروش فیلمنامه و امکان‌پذیر شدن ساخت آن کمک کرد که درنهایت موفق هم شد.

۱۶- مایکل کیتون اولین انتخاب برای نقش «بیتل‌جوس» نبود

سام کینیسون در رقابت برای به دست آوردن نقش بود و دادلی مور نیز همینطور. سپس، شخصی به تیم برتون بازیگر کمدی جدید با نام مایکل کیتون را پیشنهاد داد. برتون مسلماً با کار کیتون آشنا نبود اما پس از تماشای نقش‌آفرینی‌های او به سرعت به یکی از حامیان پرشور او تبدیل شد. فراموش نکنیم که برتون مدت‌ها با استودیو بحث کرد تا اجازه بدهند مایکل کیتون را به عنوان بتمن انتخاب کنند؛ تصمیمی که هر دوی آن‌ها را به نام‌های مهم صنعت هالیوود تبدیل کرد.

۱۴- دختر‌های زیادی در حال رقابت برای نقش لیدیا بودند

آنجلیکا هیوستون در ابتدا برای نقش دلیا دیتز، مادر لیدیا انتخاب شد. با توجه به اینکه او در نهایت نقش مورتیشیا آدامز را در فیلم سینمایی «خانواده آدامز» بازی کرد، نشانه این بود که او بسیار برای این نقش مناسب بوده است. با این حال، هیوستون دقیقا پیش از فیلمبرداری به دلیل بیماری مجبور به ترک فیلم شد. او با کاترین اوهارا جایگزین شد که توانست یک نقش‌آفرینی عالی را ارائه بدهد.

۱۲- برتون برای ظاهر کلی فیلم تصمیم خاصی گرفت

مک داول فیلمنامه خود را «بیتل جویس» نامید و برتون این عنوان را برای فیلم بسیار دوست داشت؛ اما برادران وارنر حاضر به قبول کردن این اسم نشدند. پیشنهاد آن‌ها نام «ارواح خانگی» بود؛ یک جایگزین توصیفی که به شدت تکراری بود و اصلا به یاد نمی‌ماند. برتون، در حالتی که به شدت از دست استودیو کلافه شده بود به شوخی و تمسخر عنوانی که با خراب کردن خود از شدت ترسیدن بازی با کلمات دم‌دستی می‌کرد را پیشنهاد داد تا حماقت استودیو را به آن‌ها بفهماند و وقتی استودیو واقعاً آن عنوان را برای فیلم نهایی در نظر گرفت، وحشت کرد و برای نگه داشتن اسم فیلم به عنوان «بیتل‌جوس» با استودیو وارد بحث شد.

۱۰- ظاهر بیتل‌جوس توسط تیم برتون طراحی نشده بود

برتون در مورد صحنه‌ی فیلم که در آن بازیگران در مهمانی شام تسخیر شده و با آهنگ هری بلافونته در مورد یک قایق موزی می‌رقصند خیلی مطمئن نبود. او فکر نمی‌کرد صحنه آن‌قدرها هم خنده‌دار باشد و احتمال می‌داد که مخاطبان آن را دوست نداشته باشند. این موضوع در نهایت کاملا بر خلاف تصوراتش شد؛ زیرا آن لحظه یکی از مشهورترین و دوست داشتنی‌ترین سکانس‌های فیلم است. در مراسم تشیع جنازه گلن شادیکس، که نقش اوتو را در فیلم بازی کرده بود، حتی موسیقی این صحنه را به عنوان یادبود از افتخارات این بازیگر پخش کردند.

۸- خود بیتل‌جوس حضور کمی در فیلم دارد

پس از پخش آزمایشی فیلم برای تماشاگران، بسیاری فیلم را دوست داشتند ولی از پایان دردناک شخصیت «بیتل‌جوس» و حضور کم او طول داستان ناراضی بودند؛ بنابراین برتون تصمیم گرفت تا صحنه‌ی اتاق انتظار زندگی پس از مرگ را پس از پایان فیلمبرداری و تدوین، به فیلم اضافه کند. همان صحنه‌ای که سر او با یک ماده‌ی جادویی کوچک می‌شود. آن‌ها تا زمانی که فیلم در مرحله پس از تولید بود، این صحنه را ننوشتند یا فیلمبرداری نکرده بودند.

۶- دو نفر موقع فیلمبرداری فیلم عاشق یکدیگر شدند

برتون نشان داد که فیلم اول او «ماجراجویی بزرگ پی وی» به صورت تصادفی موفق نبوده است. «بیتل‌جوس» با بودجه ۱۵ میلیون دلاری ساخته شد و فروش داخلی آن ۷۳.۷ میلیون دلار بود. این میزان از فروش فیلم را به دهمین فیلم پرفروش سال ۱۹۸۸ تبدیل کرد و قرارداد ساخت «بتمن» را نیز برای تیم برتون قطعی کرد.

۴- «بیتل‌جوس» برنده‌ی اسکار شد

 

بچه های دهه‌ی ۹۰ میلادی در قالبی کودکانه‌تر با شخصیت «بیجل‌جوس» آشنا شدند. پس از موفقیت فیلم، یک کارتون با محوریت این روح خبیث تولید شد که در سال ۱۹۸۹ شروع به کار کرد و تا سال ۱۹۹۱ چهار فصل از آن پخش شد. برتون تهیه کننده اجرایی سریال بود. کارتون قطعا با فیلم متفاوت بود. خانواده میتدلنز اصلاً در داستان نیستند و لیدیا و «بیتل‌جوس» با هم دوست هستند. این موضوع به طور قابل توجهی متفاوت از فیلم است.

۲- فیلم به صورت تئاتر موزیکال نیز اجرا شد

به محض ورود به سال ۱۹۹۰ میلادی، برتون برنامه‌هایی برای دنباله «بیتل‌جوس» داشت . او حتی نویسنده‌ی معروف، جاناتان جیمز را برای نوشتن فیلمنامه ای برای فیلمی به نام «بیتل جویس هاوایی می‌رود» استخدام کرد؛ اما این ایده هرگز اجرایی نشد. در سال ۲۰۱۱، ست گریم اسمیت استخدام شد تا فیلمنامه جدیدی برای دنباله این فیلم بنویسد که در زمان حال و با یک لیدیای بزرگسال روایت می شود. این ایده برای مدتی دوباره کنار گذاشته شد؛ اما ده سال بعد در سال ۲۰۲۲، اعلام شد که دنباله آن در حال ساخته شدن است. قسمت دوم این فیلم در سال ۲۰۲۴ اکران شده و در گیشه به جایگاه قابل‌توجهی رسیده است که نشان می‌دهد مردم هنوز از تماشای این روح خبیث لذت می‌برند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-205614

برچسب ها
نسخه اصل مطلب