جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > توضیحات مهم مقام عالی رتبه روس درباره همکاری نظامی-فنی با ایران

توضیحات مهم مقام عالی رتبه روس درباره همکاری نظامی-فنی با ایران

«همکاری‌های فنی- نظامی بین کشور‌های ما به گونه‌ای انجام می‌شود که هیچ‌گونه عنصری خلاف با قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نداشته باشد و به هیچ وجه قوانین ملی کشورمان را نقص نکند و این همکاری تاثیری هم بر توازن منطقه‌ای در خاورمیانه ندارد».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: همکاری‌های نظامی-فنی مسکو و تهران ناقض قوانین بین‌المللی نیست و تاثیری بر توازن منطقه‌ای ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف در واکنش به تحریم‌های غرب علیه ایران اظهار داشت: «همکاری‌های فنی- نظامی بین کشورهای ما به گونه‌ای انجام می‌شود که هیچ‌گونه عنصری خلاف با قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نداشته باشد و به هیچ وجه قوانین ملی کشورمان را نقص نکند و این همکاری تاثیری هم بر توازن منطقه‌ای در خاورمیانه ندارد».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: اگر آمریکایی‌ها همچنان موضوع برخی منابع از ایران به روسیه را مطرح می‌کنند، این مشکل خودشان است. توضیحات کاملی مبنی برعدم وجود چنین همکاری‌هایی بارها ارائه شده است.

علاوه بر این، ریابکوف خاطرنشان کرد که «ادعاهای بدخواهانه‌» تنها چیزی است که از واشنگتن درباره سیاست و همکاری روسیه با سایر کشورها شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، ما این [ادعاها] را فراتر از قضاوت عقلانی می‌دانیم و بدون شک در راستای منافع خودمان و اهداف دوجانبه سودمند و برابر با همه کشورهایی که مانند ما به این کار علاقه نشان می‌دهند، از جمله جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهیم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم سیاست تشدید تحریم‌های ضد ایرانی و دوگانه دیپلماسی و فشار، ۲۰ فرد، نهاد و کشتی شامل ۱۰ فرد، ۶ نهاد و ۴ کشتی در ایران و روسیه را به بهانه ادعای ارسال موشک از سوی تهران به مسکو برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین تحریم کرد.

همچنین انگلیس، به همراه فرانسه و آلمان پیشتر با صدور بیانیه‌ای مشترک، ادعاها درباره همکاری نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرده و مدعی شدند: «ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.»

این درحالی است که مقام‌های ایران و روسیه بارها ادعای همکاری نظامی در ارتباط با جنگ اوکراین را رد و آن را بی‌اساس توصیف کرده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در این باره گفت: همانگونه که بارها تاکید شد، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

منبع: fararu-774362

برچسب ها
نسخه اصل مطلب