جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > توضیحات دانشگاه علوم پزشکی درباره کمبود انسولین

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی درباره کمبود انسولین

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: موضوع دیگر اینکه انسولین نوومیکس که تأمین آن‌ها با چالش‌هایی همراه است در حال حاضر بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو کشور در داروخانه‌های شبانه‌روزی عرضه می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: موضوع دیگر اینکه انسولین نوومیکس که تأمین آن‌ها با چالش‌هایی همراه است در حال حاضر بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو کشور در داروخانه‌های شبانه‌روزی عرضه می‌شوند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم صالحی فر درباره نگرانی بیماران دیابتی از کمبود انسولین اظهار کرد: انواع مختلفی از انسولین‌ها با نام‌های تجاری مختلف در بازار دارویی ما وجود دارند که درمورد برخی از آن‌ها با کمبود‌های مقطعی مواجه هستیم و در مورد برخی از انسولین‌ها مشکل خاصی وجود ندارد.

صالحی فر با بیان اینکه تأمین داروی انسولین در حال پیگیری است، افزود: بر اساس برنامه سازمان غذا و دارو متناسب با سهمیه دارویی استان، انسولین وارد استان می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه انسولینی که کاملاً نایاب باشد، نداریم، تصریح کرد: با کمبود‌های مقطعی انسولین مواجه هستیم که در برخی از انسولین‌ها نظیر نوومیکس این کمبود بیشتر به چشم آمده است.

صالحی‌فر در خصوص انسولین نوومیکس، تصریح کرد: شرکت دارویی Novo Nordisk باتوجه‌به عرضه داروی جدید دگلودگ (با نام تجارتی رایزودگ) تولیدداروی Novomix را در اغلب کشور‌های دنیا از جمله ایران ترکیه و کره جنوبی کاهش داده تا الگوی تجویز و مصرف دارو به سمت داروی دگلودگ که داروی جدیدتری محسوب می‌شود تغییر یابد.

وی اضافه کرد: از طرفی باوجود تأمین داروی رایزودگ به علت عدم پوشش بیمه‌ای و هزینه بالاتری که برای بیماران داشت در ابتدا استقبال کمتری از دارو شده بود که با پیگیری انجام شده در حال حاضر بیمه سلامت این انسولین را تحت پوشش قرار داده و انتظار می‌رود که بیمه تأمین اجتماعی نیز دارو را تحت پوشش قرار دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: اخیراً داروی Aspartmix که مشابه نوومیکس است در داخل کشور تولید شده و امید می‌رود که بتواند به مدیریت بهتر کمبود‌های مقطعی نوومیکس کمک کند.

صالحی فر به توزیع ۵۴ هزار و ۳۱۰ قلم انسولین نوومیکس طی سه‌ماهه اول در مازندران اشاره کرد و گفت: این آمار طی مدت مشابه سال یعنی سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۴۷ هزار و ۲۶۷ قلم بوده است که نشان‌دهنده توزیع مطلوب‌تر این دارو در سطح استان مازندران در سال جاری بوده است.

وی گفت: موضوع دیگر اینکه انسولین نوومیکس که تأمین آن‌ها با چالش‌هایی همراه است در حال حاضر بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو کشور در داروخانه‌های شبانه‌روزی عرضه می‌شوند تا بیماران با سهولت بیشتری به انسولین موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: بیماران می‌توانند طی تماس با شماره ۱۹۰ معاونت غذا و دارو از آخرین وضعیت موجودی انسولین و سایر دارو‌هایی که در فهرست کمبود هستند اطلاع داشته باشند و با راهنمایی کارشناسان دارویی به دارو‌های موردنظر دسترسی پیدا کنند.

صالحی فر یادآور شد: انسولین‌هایی که در فهرست کمبود نیستند توزیع عام داشته و در تمام داروخانه‌ها شامل روزانه و شبانه‌روزی عرضه می‌شوند.

منبع: etemadonline-674205

برچسب ها
نسخه اصل مطلب