جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > سفر پزشکیان به بغداد

سفر پزشکیان به بغداد

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به انعکاس سفر رییس جمهور ایران به بغداد در رسانه های عراقی

 

الزمان: 

رئیس جمهور ایران در اولین سفر خارجی خود پس از انتخابش به عراق سفر کرده است

مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران روز چهارشنبه سفر رسمی خود را به عراق آغاز می کند و به دنبال تقویت روابط دوجانبه در اولین سفر خارجی خود پس از انتخابش است.

پزشکیان متعهد شد به عنوان بخشی از تلاش خود برای کاهش انزوای بین المللی ایران و کاهش تاثیر تحریم های غرب بر اقتصاد ایران، به تقویت روابط با کشورهای همسایه «اولویت» بدهد.

پزشکیان در جریان مبارزات انتخاباتی خود همچنین متعهد شد که به دنبال احیای توافقنامه بین‌المللی 2015 باشد که به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران منجرشد. 

پزشکیان، معمار قرارداد 2015، را به عنوان معاون راهبردی خود منصوب کرد.

 

السومریه:

 رئیس جمهور ایران خواستار تشکیل کمیته مشترک با عراق شد

عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق امروز چهارشنبه در کاخ بغداد از مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه استقبال کرد.

معاونت رسانه‌ای ریاست‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: رشید مجدداً درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران و همراهان آن‌ها در حادثه تاسف بار سقوط بالگرد را تسلیت گفت.و تأکید کرد که روابط دو طرف در کنار هم قرار گرفته است. عراق و ایران کشورهای دوست قوی و تاریخی هستند و اینکه ایران کشوری مهم برای عراق مهم است و در حمایت از منطقه و ثبات منطقه از جایگاه بالایی برخوردار است و عراق با قدرت از تقویت همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تحکیم امنیت مرز‌ها و تلاش برای پایان تنش‌ها در منطقه حمایت می‌کند.

 

المدى: 

پزشکیان در بغداد

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران صبح چهارشنبه در پاسخ به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق از وی وارد بغداد شد.

این اولین سفر خارجی پزشکیان از زمان تصدی ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

دفتر رسانه‌ای محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که پزشکیان و هیئت همراهش در فرودگاه بین‌المللی بغداد پذیرایی کرد.

پزشکیان در پایتخت بغداد با رئیس جمهور عراق، محسن المندلاوی سرپرست مجلس نمایندگان، نخست وزیر، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و قاضی فایق زیدان رئیس شورای عالی قضایی، دیدار خواهد کر. .

پزشکیان بعدازظهر امروز چهارشنبه راهی سفارت ایران می شود تا در دو نشست، اولین دیدار با بازرگانان ایرانی و همچنین با جامعه ایرانی مقیم عراق شرکت کند.

رئیس جمهور ایران عصر امروز میهمان ائتلاف «اداره دولتی» که متشکل از اکثر جناح های سیاسی نماینده در پارلمان عراق است، بر سر میز شام خواهد بود.

پزشکیان فردا پنجشنبه عازم شهرهای نجف و کربلا و سپس بصره جنوب عراق و سپس اربیل، پایتخت اقلیم کردستان خواهد شد.

 

الصباح: 

استقبال عراق از سفر رئیس جمهور ایران به بغداد

مقامات دیپلماتیک و رسمی در بغداد، پایتخت عراق، آمادگی خود را برای پذیرایی از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و هیئت بلندپایه رسمی همراه وی که به دعوت رسمی رئیس جمهور در اولین توقف خارجی خود به عراق سفر می کنند، اعلام کردند. یک منبع مسئول عراقی به الصباح گفت که سفر رئیس جمهور ایران شاهد امضای 12 یادداشت تفاهم بین دو کشور در زمینه های مختلف خواهد بود.

ستار الجابری معاون وزیر بازرگانی به الصباح گفت: کمیته عراقی-ایرانی دیروز سه شنبه در بغداد تشکیل جلسه داد. یادداشت تفاهم در سفر امروز چهارشنبه رئیس جمهور ایران به عراق انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: این کمیته پس از مذاکره و رایزنی 10 تفاهم نامه از جمله در حوزه جوانان، ورزش، مناطق آزاد، اتاق بازرگانی، کشاورزی، منابع طبیعی، پست، همکاری فرهنگی، تبادلات هنری و باستان شناسی عراق و ایران را به امضا  خواهد رساند. 

 

الفرات نیوز: 

عراق خواستار تفاهم مشترک در بازپرداخت بدهی ها است و ایران بر برنامه راهبردی تاکید دارد

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در دیدار همتای ایرانی خود تاکید کرد که عراق با قدرت از تقویت همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تحکیم امنیت مرز‌ها و تلاش برای پایان تنش‌ها در منطقه حمایت می‌کند.

براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، رشید در ابتدای دیدار مجدداً به پزشکیان برای انتخاب او به عنوان رئیس جمهور تبریک گفت.

وی بر اهمیت همکاری مشترک در این خصوص به ویژه پرونده آب تاکید کرد و خواستار رهاسازی آب رود‌های مرزی مشترک و دستیابی به تفاهمات راضی‌کننده برای همه درخصوص تقسیم آب شد.

رئیس جمهور عراق درخصوص حقوق مالی ایران بر عهده دولت عراق، به اهمیت تلاش برای ایجاد تفاهمات مشترک و فرمولی مناسب برای پرداخت این بدهی‌ها به جمهوری اسلامی ایران و بالعکس اشاره کرد.

منبع: sharghdaily-942577

برچسب ها
نسخه اصل مطلب