جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > آرامگاه‌های "جاماسب حکیم" و "شیخ خلیفه" در خفر مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

آرامگاه‌های "جاماسب حکیم" و "شیخ خلیفه" در خفر مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت دو اثر شاخص تاریخی در شهرستان خفر خبر داد و گفت: به‌زودی مرمت دو آرامگاه جاماسب حکیم و شیخ خلیفه در شهرستان خفر آغاز می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی امروز 21 شهریور با اشاره به گشوده شدن پرونده‌های مرمتی بناهای تاریخی در سطح این فارس افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حال حاضر دو بنای تاریخی جاماسب حکیم و شیخ خلیفه در شهرستان خفربا اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون تومان مرمت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در خصوص مرمت آرامگاه جاماسب حکیم گفت: تعمیرات سنگ نماهای بخش خارجی بنا، تهیه، ساخت و نصب بخش‌های کسری سنگی نمای خارجی بنا ازجمله اقداماتی است که بر روی این بنای تاریخی انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی در رابطه با اقدامات مرمتی برای آرامگاه شیخ خلیفه نیز گفت: در پروژه مرمتی این بنای تاریخی بازسازی و احیا دیوارها و طاق‌های سنگی در بخش‌های موردنیاز طرح اولیه،  تعمیرات آجری و سنگی در بخش‌های موردنیاز بنا و اجرای عایق رطوبتی بام انجام می‌شود.

بنابراین گزارش بنای باستانی آرامگاه جاماسب حکیم در شهرستان خفر به‌صورت مکعب شکل روی تپه‌ای کوتاه ساخته‌شده و با شماره‌ی ۹۸۶ در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسیده است.

مقبره جاماسب، تشابه فراوانی به بناهای هخامنشی در فارس دارد، چراکه به علت تراش خوردن سنگ‌های آرامگاه می‌توان آن را به دوران هخامنشی نسبت داد.

این بنا در دوره اسلامی نیز کاربرد مذهبی داشته و در اسناد و روایت تاریخی آمده است که جاماسب حکیم نوید آمدن خاتم نبیین را هزار سال قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) داده بود.

گفتنی است بقعه شیخ خلیفه متعلق به قرن هشتم و نهم هجری بوده و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این بقعه ساختمانی مرتفع و آجری دارد که معماری آن به سبک کاخ سروستان و قبر شیخ یوسف در سروستان بوده و شش سنگ‌قبر نیز در درون بقعه قرار دارد که به‌صورت موازی قرارگرفته‏ است.

سر در ورودی این بنا حدود ۱۹ متر ارتفاع دارد و بر فراز آن گنبدی آجری ساخته‌شده که دارای تزئینات زیبایی است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب