جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > سیارک خدای آشوب در یک‌قدمی زمین؛ از تهدید تا شگفتی

سیارک خدای آشوب در یک‌قدمی زمین؛ از تهدید تا شگفتی

سیارک آپوفیس در تاریخ ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۸ از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.

سیارک آپوفیس که به‌دلیل تهدیدآمیز بودن برای زمین، «خدای آشوب» لقب گرفته، درحال نزدیک شدن به زمین است. به گفته دانشمندان، در نیمه اول سال ۲۰۲۹، این سیارک از فاصله ۳۲ هزار کیلومتری از سطح زمین عبور خواهد کرد؛ یعنی نزدیک‌تر از فاصله مدار ماهواره‌های زمین-ثابت که به دور زمین می‌گردند!

به گزارش دیجیاتو، سیارک آپوفیس با نام رسمی ۹۹۹۴۲ Apophis، در ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ (۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۸) از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد. به گفته دانشمندان، در هنگام نزدیکی، این سیارک در بخش‌هایی از نیمکره شرقی زمین با چشم غیرمسلح قابل‌رؤیت خواهد بود.

در این راستا، دانشمندان و اخترشناسان ناسا و سراسر جهان اعلام کرده‌اند که آپوفیس را پیوسته زیر نظر خواهند داشت. تغییرات مسیر حرکت این سیارک را می‌توانید از این صفحه دنبال کنید.

این سیارک بیش از ۴.۶ میلیارد سال پیش شکل گرفت و درواقع از بقایای منظومه شمسی اولیه است. آپوفیس در سال ۲۰۰۴ توسط ستاره‌شناسان «رصدخانه ملی کیت پیک» کشف شد و به‌سرعت به شهرت رسید.

این سیارک از مواد سیلیکات مخلوط با نیکل و آهن تشکیل شده است و در دسته‌بندی نوع S (سیارک‌های سنگی) قرار می‌گیرد. قطر آن حدود ۳۷۰ متر و وزن آن حدود ۲۷ میلیون تن برآورد شده و شکل آن شبیه به بادام‌زمینی است.

سرعت مداری آپوفیس در زمان عبور از نزدیکی زمین به حدود ۳۰ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد. آپوفیس در مداری به دور خورشید می‌چرخد و هر ۷ سال یک بار به زمین نزدیک می‌شود. نام آپوفیس از «خدای آشوب» در اساطیر مصر باستان و به‌دلیل پتانسیل برخورد آن با زمین، گرفته شده است.

اگر آپوفیس با زمین برخورد کند، انرژی بیش از ۱۲۰۰ مگاتن TNT آزاد خواهد شد. این مقدار انرژی می‌تواند برای تخریب یک منطقه بزرگ کافی باشد و باعث ایجاد یک فاجعه عظیم در سطح جهانی شود. بااین‌حال، براساس محاسبات فعلی، این سیارک در آینده نزدیک به زمین برخورد نخواهد کرد، اما همچنان عبور نزدیک آن فرصتی نادر برای بررسی‌های علمی و رصد آن فراهم می‌کند.

منبع: fararu-773788

برچسب ها
نسخه اصل مطلب