جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > خرید ۹۱۳ هزار تن گندم در فارس/صدور هفتاددرصد پسته تولیدی استان

رئیس جهادکشاورزی فارس مطرح کرد:

خرید ۹۱۳ هزار تن گندم در فارس/صدور هفتاددرصد پسته تولیدی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اتمام عملیات برداشت گندم و خرید میزان ۹۱۳ هزار تن محصول از کشاورزان این استان خبر داد و گفت: فارس از نظر میزان خرید تضمینی رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

مجتبی دهقان‌پور با قدردانی از کشاورزان که گام بلندی در راستای تامین امنیت غذایی کشور برداشته‌اند، بیان کرد: تولید گندم سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۹ درصدی همراه بوده است.

این مقام مسئول؛ علت کاهش میزان عملکرد محصول گندم را پراکنش های نامناسب فصل پاییز و زمستان عنوان کرد که باعث خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی به مزارع گندم استان فارس شد.

به گفته وی؛ استان فارس با برداشت گندم از سطح ۴۳۱ هزار هکتار از مزارع این استان در رتبه ۶ کشوری از نظر سطح زیر کشت قرار دارد.

دهقان پور با بیان اینکه تاکنون از ۱۶.۳ هزار میلیارد تومان مطالبات گندم کاران استان فارس ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است، اضافه کرد: پیگیری‌های لازم برای پرداخت مابقی مطالبات ادامه دارد و امید است تا پایان شهریور ماه پرداخت مطالبات گندم کاران به‌ صورت کامل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات برداشت گندم در استان فارس با استفاده از حدود هزار و ۲۵ دستگاه کمباین سبک و سنگین انجام شده است، ابراز کرد: تعداد ۱۳۸ مرکز خرید گندم در سال زراعی جاری، خرید گندم را در استان پهناور فارس بر عهده داشته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برنامه ریزی برای کشت ۴۲۰ هزار هکتار گندم در سال زراعی آینده در این استان خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای تامین بذر، کود، سموم و ماشین آلات لازم برای کشت مکانیزه در استان فارس انجام شده است.

تولید بیش از ۱۸ هزار تن پسته خشک در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنینی از پیش بینی تولید ۱۸ هزار و ۹۷ تن پسته خشک از سطح ۲۸ هزار و ۶۰۳ هکتار باغ پسته بارور در این استان خبر داد و یادآور شد که هفتاددرصد کل تولیدات این محصول از فارس صادر می‌شود.

دهقان‌پور با بیان اینکه از ۳۴ هزار و ۱۷۳ هکتار باغ پسته این استان، پنج هزار و ۵۷۰ هکتار آن غیر بارور است، افزود: برداشت پسته هر ساله از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.

به گفته وی؛ ۹۰ درصد سطح زیر کشت پسته استان فارس مربوط به شهرستان‌های نی ریز، سروستان و خرامه و ارقام کشت شده شامل کله قوچی، احمدآقایی، علی اکبری و اوحدی است.

دهقان پور با اشاره به اینکه میانگین تولید پسته خشک کشور ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است، اظهار کرد: باغی در استان فارس با عملکرد ۱۵ تن پسته خشک در هکتار رکورد کشوری را دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به کیفیت خوب محصول، ۷۰ درصد از پسته‌های تولیدی استان فارس به شهرستان‌های مجاور و کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

دهقان‌پور گفت: میزان صادرات پسته از استان فارس در سال گذشته  ۵۴ تن با ارزآوری ۳۵۵ هزار دلار بود که سود اقتصادی مطلوبی برای باغداران به همراه داشت و امیدواریم امسال نیز مانند گذشته با صادرات این محصول ارزشمند، شاهد رونق کسب و کار آنها باشیم.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب