جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > هلال احمر: هیچ بیماری واگیردار شایعی در اربعین نداشتیم

هلال احمر: هیچ بیماری واگیردار شایعی در اربعین نداشتیم

رییس جمعیت هلال احمر گفت: هیچ بیماری واگیرداری در این مراسم دیده نشد و کارشناسان ما نظارت‌های خوبی در تهیه و پخت و توزیع نذورات انجام دادند.

به گزارش شبکه شرق، پیرحسین کولیوند در نشست خبری که صبح امروز به منظور تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در مراسم اربعین برگزار شد؛ گفت: هلال احمر دو ماه پرکار و سخت را پشت سر گذراند و توانست در این ایام خدمات خوبی را به هموطنان و زائران سایر کشور‌ها ارائه کند و اوج خدمات رسانی هلال در ایام تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی و دهه آخر صفر بود.

وی افزود: هلال احمر خدمات و اقدامات خود در سال‌های گذشته را مورد بازنگری قرار داد و شورای سیاست گذاری اربعین حسینی را تشکیل دادیم تا نقاط ضعف سال‌های قبل برطرف و خدمات در بالاترین سطح ارائه شود.

رییس جمعیت هلال احمر اظهارکرد: در این بازه زمانی افدامات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف صورت گرفت که در ادامه به آن می‌پردازم. ما کنگره بین‌المللی سلامت برگزار کردیم که تعداد قابل توجه کشور خارجی و مسئولان صلیب سرخ و ۱۸ شرکت دانش بنیان در آن حضور پیدا کردند. همچنین۴ جلد کتاب تدوین شد و الحمد الله ۱۲ مقاله برتر نیز انتخاب شد و تمام این اقدامات باعث شد که فرهنگ اربعین بیشتر گسترش پیدا کند.

وی افزود: هماهنگی‌های خوبی بین مسئولان ایران و عراق انجام شد و برای ارتقا خدمت و هم افزایی در مراسم پیاده‌روی اربعین اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: دارو‌هایی که باید تامین می‌شد نیز توسط چک لیست‌ها مشخص شد و همچنین طرح جمع آوری دارو‌های نو از منازل نیز بسیار طرح خوبی بود که اجرا شد و دیگر کمبود دارو نداشتیم.

کولیوند گفت: ما از پزشک، امدادگر، پرستار و ... ثبت نام کردیم که برای اجرای خدمات سلامت به مراسم بیایند و ۶ هزار نفر در مراکز ما مستقر شدند. همچنین ۲ هزار نفر برای طرح طبیب دوار ثبت نام کردند و با کوله در مسیر حضور داشتند و خدمات درمانی ارائه می‌کردند.

وی افزود: با همکاری پلیس راهور، سمپوزیوم حوادث ترافیکی برگزار شد و حتی از کشور آلمان نیز در آن شرکت داشتند و شاهد بودیم حوادث ترافیکی نیز در عراق کاهشی بود.

کولیوند گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم که به اندازه کافی خودرو با خود در مرز‌ها داشته باشیم که حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو، آمبولانس و ... در این مراسم استفاده شد.

وی با اشاره به نگرانی امسال در مورد مراسم اربعین افزود: امسال کشور عراق بسیار گرم بود و ما تصور می‌کردیم شرایط سخت‌تر شود. همچنین دولت در حال جابه جایی بود، اما خوشبختانه توانستیم تعامل خوبی بین دستگاه‌های داخلی و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ برقرار کنیم و تعداد زیادی از مسئولان بین المللی از نزدیک شاهد پیاده روی اربعین بودند و به ما کمک کردند.

کولیوند گفت: ما مردم عزیز را برای حفط سلامتشان آماده کردیم و برای پیشگیری از گرمازدگی اقدامات خوبی انجام شد. هوا بسیار گرم بود و شرجی بودن نیز شرایط را سخت‌تر کرده بود، اما با برنامه ریزی خوب و اقدامات به موقع حتی یک مورد تلفات جانی با گرمازدگی نداشتیم. عده‌ای حضور داشتند که گرما زده شده بودند، اما خدمات درمانی دریافت کردند و پس از بهبود به راه خود ادامه دادند.

رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین موکب‌هایی که در عراق قصد خدمت داشتند در ایران شناسایی و احراز شدند و بیش از هزارو ۷۰۰ پایگاه امداد و نجات در عراق ایجاد شد و خدمت کردند.

کولیوند گفت: در برخی شهر‌ها مانند کاظمین بخشی از بیمارستان‌های عراق در اختیار ما قرار گرفت و پزشکان و پرستاران ما در بیمارستان‌های مختلف و ۴۰ مرکز پزشکی دیگر در مسیر نجف به کربلا و سایر شهر‌ها مستقر بودند و به زائران کمک کردند.

وی افزود: امسال بیمه معلم نیز اجرایی شد و همه از این بیمه استفاده کردند. همچنین تمام افرادی که نیاز به انتقال داشتند به کشور منتقل شدند.

رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: اجساد نیز تحویل خودمان داده شدند و قرار شد با اقدامات پزشکی قانونی کشور خودمان این روند طی شود و عراق در این باره دخالتی نداشته باشد.

وی افزود:در نقطه صفر عراق مرزی پایگاه‌های مختلفی ایجاد کردیم و همچنین مجوز پرواز بالگرد‌های هلال احمر در آسمان عراق گرفته شد و خداروشکر اصلا نیاز به این کار نشد.

رییس جمعیت هلال احمر ادامه داد: زائران پاکستانی که در یزد دچار حادثه شدند امدادگران ما به آنها نیز خدمات خوبی ارائه کردند، اما این حادثه متاسفانه تلفات زیادی داشت، اما امدادگران ما تمام تلاش خود را برای کمک به این زائران نیز انجام دادند.

کولیوند گفت: در مجموع در این بازه زمانی جمعیت هلال احمر ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار خدمت ارائه کرد. همچنین ۴۸۶ مصدوم به کشور منتقل شدند و ۸۸۷ بیمار در بیمارستان‌های عراق جابه جا شدند.

وی افزود: بیشترین مراجعه کنندگان ما به خاطر گرمازدگی بودند و بعد از آن مشکلات عضلانی یا تنفسی زائران را درگیر کرده بود.

رییس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: هیچ بیماری واگیرداری در این مراسم دیده نشد و کارشناسان ما نظارت‌های خوبی در تهیه و پخت و توزیع نذورات انجام دادند.

وی با اشاره به مراسم پیاده روی ۲۸ صفر گفت: ۵ هزار داوطلب در ۴ محور در شهر مشهد به مدت ۷ روز در حال خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) بودند. همچنین اقدامات خوبی برای اسکان زائران انجام شد و اقدامات خوبی برای کمک به افراد ناتوان انجام شد.

 

منبع: sharghdaily-942179

برچسب ها
نسخه اصل مطلب