جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > واکنش اوکراین به ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

واکنش اوکراین به ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

وزارت امور خارجه اوکراین به گزارش ادعایی یک رسانه آمریکایی درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه واکنش نشان داد.

 وزارت امورخارجه اوکراین امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست تا از این اقدام خودداری کند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه وزارت امور خارجه اوکراین با تکیه بر این ادعا آمده است: ما به شدت نگران گزارش رسانه‌های بین‌المللی در خصوص انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه هستیم. ما بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که از انتقال هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی به روسیه خودداری کند.

این وزارت‌خانه در ادامه با تکرار این ادعای اثبات نشده مبنی بر استفاده مسکو از پهپاد‌های ساخت ایران در جنگ با کی‌یف مدعی شد این کشور بیش از ۲ سال است که از گلوله‌باران روسیه با انواع سلاح‌ها، از جمله پهپاد‌های ساخت ایران رنج می‌برد.

وزارت امور خارجه اوکراین در حالی به گزارش وال استریت ژورنال واکنش نشان داده که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک با رد این ادعا تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفتگو‌های آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تن‌ها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه دیگر کشور‌ها را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در این منازعه دعوت می‌کند.

وزارت امور خارجه اوکراین همچنین در بیانیه خود از جامعه جهانی خواست تا فشار بر تهران و مسکو را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی افزایش دهد و مدعی شد: تعمیق همکاری‌های نظامی-فنی بین روسیه و ایران، نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل اروپا، خاورمیانه و جهان تهدیدات امنیتی جدی ایجاد می‌کند.

وزارت امور خارجه اوکراین در ادامه با تکیه بر این ادعا‌های اثبات نشده بر لزوم توقف ارائه تسلیحات از سوی ایران به روسیه تاکید کرد و افزود: ما به تهران هشدار می‌دهیم که در صورت تایید واقعیت انتقال موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه، پیامد‌های مخربی برای روابط دوجانبه اوکراین و ایران خواهد داشت.

کاخ سفید نیز با استناد به ادعای وال استریت ژورنال گفت انتقال موشک از ایران به روسیه نشانگر یک تشدید تنش بزرگ در حمایت تهران از مسکو است.

منبع: fararu-772477

برچسب ها
نسخه اصل مطلب