نقد فیلم Borderlands؛ هیچ رستگاری بی فداکاری نیست!
Borderlands فیلمی اکشن، علمی تخیلی، ماجراجویی و کمدی به کارگردانی الی راث (Eli Roth) و به نویسندگی الی راث (Eli Roth) و جو کرامبی (Joe Crombie) است. در این فیلم که محصول سال ۲۰۲۴ میباشد و اقتباس شده از سری بازی Borderlands است، شاهد نقش آفرینی کیت بلنچت (Cate Blanchett) در نقش لیلیث یا همان نقش اصلی فیلم، آریانا گرین بلت (Ariana Greenblatt) در نقش تینا، کوین هارت (Kevin Hart) در نقش رولاند و بسیاری از بازیگران مطرح دیگر هستیم.
اغراق نیست اگر بگوییم که اقتباس از بازی، حتی در مقایسه با اقتباسهای ادبی، حوزه دشوارتری است، و جای تعجب نیست که دههها تلاش به سختی نتایجی را به ارمغان میآورد که مورد علاقه مخاطبان عادی، طرفداران عظیم گیمرها و منتقدان باشد (یک استثنای تازه. برای مثال، Last of Us و سری Fallout ). خب فرمول اقتباس از بازی این بار هم جواب نداده، اما چرا؟ برای این پاسخ باید قبل از بررسی خود فیلم یک قدم به عقب برگردیم.
باید بدانید هنگام انتقال یک بازی به یک رسانه دیگر، شاید مهمترین تصمیم استراتژیک این باشد که روی چه چیزی تمرکز کنید: برای مثال باید بدانید که به طرح توجه دارید که بسته به بازیکن است، یا بهتر است بگوییم با دنیایی سر و کار دارید که زمینه را برای تجربه بازی فراهم میکند؛ این دو کمی از هم متفاوت است. اما سازندگان هر چه تصمیم بگیرند، خطر در هر دو مورد بسیار زیاد است. در مورد اولی، آنها احتمالاً مجبور هستند که امکانات روایت گسترده ارائه شده توسط بازی را محدود کرده و فیلتر کنند. با دومی، شخصیتها و اتفاقاتی که به موفقیت بازی کمک میکنند باید کنار گذاشته شوند.
این فیلم علاوه بر اینکه نتوانسته در دیالوگها بهخوبی از فیلم اقتباس کند بلکه حتی شاهد شخصیتهای شبیه به بازی و یا حتی آن طنز تلخی که در عمق بازی Borderlands وجود داشت نیستیم. هر چند شخصیت کلپ ترپ تا حد خیلی کمی توانسته این خلا را پر کند اما به هیچ عنوان نمیتواند طرفداران خشمگین بازی را آرام کند.
مانکنهای زیبای توخالی
در یک کلام، شخصیتهای این فیلم هیچ عمقی ندارند و در طول فیلم با وجود اینکه بسیار بسیار تلاش میشود تا شخصیتسازی مناسبی صورت بگیرد. اما به هیچ عنوان این تلاش موفقیت آمیز نبوده است. با وجود اینکه بازیگران سرشناسی در این فیلم حضور دارند. اما انگار هیچ بازیگری به جز آریانا گرین بلت یا همان تینا (البته با ارفاق زیاد)، برای نقشی که دارد ساخته نشده. شاید بهتر بود که از بازیگران جوانتری در این فیلم استفاده میشد تا دست کارگردان بازتر باشد.
هر چند که در این کار هم موفق نبود و با فروش حدود ۸.۸ میلیون دلار حتی نتوانست هزینه تولید خود را جبران کند و تبدیل به یک اثر کاملا شکست خورده از تمام جهات شد. و شاید بی رحمانه نباشد اگر که این فیلم را بزرگترین شکست سال ۲۰۲۴ سینما بنامیم.
اقیانوسی به عمق یک بند انگشت!
این فیلم همه چیز دارد، صحنههای اکشن، کمدی، ماجراجویی و... اما تمام اینها را بهصورت ناقص و ضعیف دارد. هیچ ذوق هنریای در این فیلم مشاهده نمیشود و تنها چیزی که از دل برآید بر دل نشیند. این فیلم واضحا هیچ ارزشی نه برای مخاطب بازیهای فرانچایز Borderlands و نه برای یک بیننده عادی سینما دارد؛ و علت اصلی آن نبود یک فیلمنامه مناسب و شکل گرفتن یک جهان درست با شخصیتهای مناسب پیرامون آن است. به همین دلیل هم لیاقت نمرات بهشدت پایینی که در وبسایتهایی مانند IMDb یا Rotten tomatos دریافت کرده را دارد.
حتما گمان میکنید که Borderlands بدترین اقتباس یک فیلم از یک بازی ویدیویی است، اما فیلمهای بدتری نیز وجود دارند.
کلام آخر
تنها یک کلمه در مورد این فیلم میتوان گفت: «حیف». فیلم Borderlands با توجه به بازیگران و بودجهای که در اختیار داشت میتوانست انقلابی در بین فیلمهای اقتباس شده از بازی باشد. اما به دلیل سو مدیریت و گیر کردن درون یک سری چارچوب مسخره تبدیل به یکی از مفتضحانهترین شکستهای تاریخ سینما شد و بسیاری را از خود ناامید کرد.
منبع: ویجیاتو
منبع: faradeed-204262