جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > خبر مهم درباره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳/ مهلت اصلاح سهمیه کنکور سراسری اعلام شد

خبر مهم درباره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳/ مهلت اصلاح سهمیه کنکور سراسری اعلام شد

جزئیات و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳، همچنین جزئیات انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سامانه مجازی و مهلت اصلاح سهمیه کنکور سراسری داوطلبان اعلام شد.

به گزارش شبکه شرق، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری، روی پایگاه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر شد؛ همچنین جزئیات انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سامانه مجازی و مهلت اصلاح سهمیه کنکور سراسری داوطلبان نیز اعلام شد.

همزمان با انتشار کارنامه علمی ملاک عمل انتخاب رشته کنکور سراسری به تاریخ «۹ شهریورماه»، متقاضیان برای ثبت‌نام در رشته‌هایی که پذیرش آنها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم برای داوطلبان شاخه نظری و معدل کل دیپلم برای داوطلبان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش) صورت می‌گیرد، از روز چهارشنبه به تاریخ  «۱۴ شهریورماه» تا روز یکشنبه «۱۸ شهریورماه» می‌توانند نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته خود اقدام کنند.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام و جدول کدرشته محل‌های مربوط به پذیرش فوق روز یکشنبه به تاریخ «۱۱ شهریورماه»  روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش قرار گرفت.

متقاضیان می‌توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج دفترچه راهنمای مربوط برای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل دیپلم) در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در روزهای فوق به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و تکمیل فرم انتخاب رشته (حداکثر ۱۵۰ کدرشته‌محل) به روش اینترنتی، اقدام کنند.

متقاضیانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت‌های اول و دوم) ثبت نام نموده و غایب جلسه آزمون بودند، نیازی به ثبت‌نام مجدد برای رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است، ندارند.

این متقاضیان می‌توانند با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و مراجعه به سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی «my.sanjesh.org»، نسبت به انتخاب حداکثر تعداد ۱۵۰ کدرشته‌محل از رشته‌های بدون آزمون اقدام و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

لازم به تاکید است، چنانچه متقاضی در مرحله انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته کند و مجدداً در پذیرش رشته های صرفاً با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) هم ثبت‌نام و انتخاب رشته کند، فرم ثبت نام و انتخاب رشته مرحله پذیرش با سوابق تحصیلی وی باطل خواهد شد.

سامانه انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری ۱۴۰۳ 

سامانه انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری از فردا «سه‌شنبه، ۱۳ شهریور ماه»، از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

سامانه انتخاب رشته مجازی از فردا «سه‌شنبه، ۱۳ شهریور» از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، به منظورِ راهنمایی داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، برای رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی بر مبنای اطلاعات و نتایج آزمون سراسری سال گذشته در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه‌ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته‌های مهم در انتخاب رشته اصلی تدوین و روز گذشته یک‌شنبه ۱۱ شهریور منتشر شد و مطالعه این ویژه نامه به داوطلبان، والدین آنها و مشاوران توصیه می‌شود.

داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام نکرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است بر اساس دفترچه مربوطه اقدام کنند.

داوطلبانِ علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی باید پس از دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی «www.azmoon.org» مراجعه کنند.

داوطلبان ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی مربوط و توضیحات مندرج در دفترچه پیوست‌ها و نیز ویژه نامه انتخاب رشته اقدام کرده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب تقدمِ علاقه مرتب کنندو توجه داشته باشند که پس از انجام انتخاب رشته و دریافت رسید، می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد دفعات محدود تصحیح یا ویرایش کنند.

آخرین مهلت اصلاح سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ 

داوطلبان کنکور در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه ایثارگران یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، باید حداکثر تا تاریخ «۱۷ شهریورماه» به ارگان‌های مربوط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع علت عدم تایید سهمیه یا درخواست اعمال سهمیه را پیگیری کنند.

نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به صورت کارنامه ملاک برای انتخاب رشته حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش قرار گرفته است، داوطلبان می توانند با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس «https://my.sanjesh.org»، کارنامه خود را مشاهده کنند. 

داوطلبانی که در چند نوبت آزمون سراسری سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در بیش از یک گروه آزمایشی اصلی متفاوت (گروه‌های اصلی عبارتند از علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) شرکت کرده اند باید در زمان تعیین شده اعلامی، گروه آزمایشی اصلی مورد نظر خود را برای انتخاب رشته در حساب کاربری خود تعیین می‌کردند. در صورت عدم تعیین گروه آزمایشی توسط داوطلب در زمان مقرر، گروه آزمایشی اصلی آخرین نوبت آزمون، ملاک عمل قرار گرفته است.  یک داوطلب امکان انتخاب رشته از دو گروه آزمایشی اصلی را ندارد.

داوطلبان در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه ایثارگران یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، باید حداکثر تا تاریخ «۱۷ شهریورماخ» به ارگان‌های مربوط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع علت عدم تأیید سهمیه یا درخواست ااعمال سهمیه را پیگیری کنند.

در صورت تأیید نهایی سهمیه آنان و ارسال مشخصات داوطلبان حداکثر تا تاریخ «۲۰ شهریورماه» به این سازمان توسط ستاد کل ارگان ذیربط در تهران، سهمیه آنان برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد.

در غیر این صورت بعد از تاریخ مذکور (۱۴۰۳/۰۶/۲۰) اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران به عمل نخواهد آمد و این داوطلبان با سهمیه آزاد گزینش خواهند شد. درصورتی که تغییری در وضعیت علمی داوطلبان به دلیل اصلاح سهمیه ایجاد شود، نتیجه در کارنامه آنها اعمال و در دهه سوم شهریور ماه برای اصلاح انتخاب رشته، با این دسته از داوطلبان مساعدت لازم به عمل خواهد آمد.

نمره کل سابقه تحصیلی که توسط وزارت آموزش و پرورش به سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تحویل شده در وضعیت علمی داوطلبان اعمال شده و نتیجه در کارنامه این دسته از داوطلبان هم اکنون قابل مشاهده است.

بدیهی است، در صورت تغییر در نمره کل سابقه تحصیلی توسط وزارت آموزش‌ و پرورش، کارنامه آنها شامل نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری اصلاح و امکان ویرایش انتخاب رشته در دهه سوم شهریورماه توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور فراهم خواهد شد.

منبع: sharghdaily-941824

برچسب ها
نسخه اصل مطلب