جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > گزینه‌های استانداری فارس از گمانه تا واقعیت

گزینه‌های استانداری فارس از گمانه تا واقعیت

پس از مشخص شدن اعضای کابینه دولت چهاردهم و تعیین وزیرکشور که یکی از انتخاب‌های مورد نقد احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز محسوب می‌شد، تعین تکلیف استانداران، در صدر توجه فعالان قرار گرفت و همانند دره‌های گذشته، گمانه‌زنی‌ها، شایعات و البته حقایقی در فضاهای رسمی رسانه‌ای و بیشتر از گروه‌های فضای مجازی مطرح و بعضا پُررنگ و لعاب شده است. اما گزینه‌های استانداری فارس چه کسانی هستند؟

در حالیکه برخی از گروه‌ها و افراد در ظاهر و پنهان به دنبال تلاش برای ابقای دکتر محمدهادی ایمانیه، استاندار کنونی فارس هستند، شنیده‌ها حاکی از لابی و مذاکرات جمعی از نمایندگان فارس در مجلس برای سپردن صندلی عالی‌ترین مقام دولت به شهردار کنونی شیراز است.

این همه در حالی است که برخی افراد، خود خوانده! نامشان را در فهرستی قرار می‌دهند که بیشتر شایعه‌ای بی اساس می‌نماید تا واقعیتی قابل اعتنا، افرادی که با استفاده از برخی پایگاه‌های تحلیلی خبری، لیستی از افراد بنام و شناخته شده فهرست کرده و نام خود را نیز در آن جای داده‌اند، شاید به این امید که در آینده مدیریت استان، میزی و عنوان مدیریتی نیز نصیب آنان شود.

یکی دیگر از چهره‌هایی که برخی افراد و احزاب برای بالا کشیدن او تا سطح استانداری بزرگترین استان کشور به لحاظ جمعیت و وسعت نامش در لیست‌ها دیده و در گفت و گو‌ها شنیده شده، نماینده اول شیراز در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی است که علیرغم پیشینه نسبتا موفقش در عمران شهری شیراز، در این دوره نتوانست آرای مردم این کلانشهر را به خود جلب کند.

اما شفاف‌ترین لیست مربوط به ستاد مرکزی انتخاباتی دکتر پزشکیان در فارس بوده است؛ لیستی که برخی از افراد و فعالان فضای مجازی و... تلاش کردند آن را مخدوش و نام‌هایی را در آن جابه‌جا یا وارد کنند.

سعید نظری سخنگوی ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در فارس پیرامون این لیست گفت: براساس اعلام ستاد مرکزی، قرار شد که هر استان، لیستی از افراد مد نظر را پیشنهاد دهد و در فارس نیز این رویه به شکلی کاملا منطقی و با برنامه، دنبال و انجام شد.

نظری با بیان اینکه لیست مورد نظر حاوی پنج نام از افراد شناخته شده است که پیش از این دارای سوابق اجرایی در سطوح مختلف بوده‌اند، گفت: ستادهای انتخاباتی مرکزی و مردمی دکتر پزشکیان در استان فارس پس از بررسی شرایط بیش از ۱۲ نفر افراد معرفی شده از سوی طیف‌هایی مختلف و با مشورت نخبگان و فعالان سیاسی، آقایان سیدعبدالرزاق موسوی، حیدر اسکندرپور، عبدالرضا قاسمپور، اکبر امیری و یدالله رحمانی را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی تصدی استانداری فارس به تهران معرفی کردند.

وی با تشریح روند بررسی افراد پیشنهادی ادامه داد: ستادهای شهرستانی در پنج قطب ستادهای شرق، غرب، جنوب و شمال استان فارس و ستاد شیراز گزینه‌های مورد نظر خود را به ستاد مرکزی معرفی کردند.  علاوه بر این نظر برخی فعالان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی استان فارس نیز کسب شد.

نظری با اشاره به تشکیل کمیته بررسی صلاحیت گزینه‌های استانداری فارس ادامه داد: قریب به ۱۲ نفر از ستادهای شهرستانی و دیگر مراجع به ستاد مرکزی معرفی شدند که پس از بررسی سوابق افراد و بعضاً مصاحبه با افرادی که امتیازات بیشتری کسب کرده بودند و یا توجه به محدودیت‌های موجود پنج نفر به تهران معرفی شدند.

او با اشاره به انتشار برخی اسامی در فضای مجازی اظهار کرد: به نظر می‌رسد انتشار اسامی با عناوین مختلف توسط ستادهای خود خوانده بیشتر جهت سهم‌خواهی و یا طرح نام برخی افراد هست، که چندان قابل اعتنا نیست و با اعلام اسامی پنج نفر توسط ستادهای انتخاباتی مرکزی و مردمی، این فرایند به پایان راه خود رسیده است.

نظری با یادآوری اینکه روند انتصاب استانداران براساس پیشنهاد وزیرکشور و تایید هیئت دولت انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد که سکان فارس به دست یکی از پنج گزینه پیشنهادی ستاد انتخاباتی دکترپزشکیان در این استان، سپرده شود.

نظری با بیان اینکه ستادهای شهرستانی و استانی ترجیح می‌دهند فردی بومی به عنوان استاندار فارس منصوب شود، افزود: صلاحیت افراد پیشنهادی در کمیته راهبردی انتخاب استانداران در دفتر رییس جمهور بررسی و نهایتا یک نفر منصوب خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان در استان فارس افزود: افراد پیشنهادی با امضای میثاق نامه مشترکی متعهد شده‌اند ضمن پایبندی به آرمان‌ها و برنامه انتخاباتی آقای دکتر پزشکیان، از افراد جوان و بانوان در سمت‌های مدیریتی بهره بگیرند و تمام تلاش خود را برای توسعه استان فارس و محرومیت زدایی از چهره استان به کار ببندند.

نظری خاطرنشان کرد: سوابق مدیریتی، اشتهار به پاکدستی، تعهد به شعارهای انتخاباتی ریاست جمهوری از جمله اجرای چشم انداز توسعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب، برنامه هفتم توسعه، حفظ و ارتقای حقوق شهروندی، رعایت عدالت و انصاف از مهمترین شاخص‌های ارزیابی گزینه‌های پیشنهادی استانداری فارس است.

قطعا پیش از ورود رسمی به پروسه انتخاب و انتصاب استانداران، باید منتظر ماند که معاونت سیاسی وزارت کشور به چه فردی سپرده خواهد شد؛ جایگاهی که شاید بیشترین تاثیر را در به ثمر نشستن تلاش‌ها و لابی‌گری‌های افراد و جناح‌های سیاسی خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب