جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) چطور بریتانیا باعث تولید جنگنده میگ-۱۵ شد؟

(تصاویر) چطور بریتانیا باعث تولید جنگنده میگ-۱۵ شد؟

ارتش سرخ دانشمندان آلمانی، تأسیسات تحقیقاتی و نمونه‌های اولیه توربوجت مانند Jumo ۰۰۴ و BMW ۰۰۳ (طراحی شده برای جت‌های جنگنده Me-۲۶۲ و He-۱۶۲) را با خود به خاک شوروی برد. سپس روس‌ها برای ساخت یک جت از روی موتور‌های آلمانی دست به کار شدند.

شوروی از موتور جت بریتانیایی ننا (Nena) ساخت رولزرویس کپی کرده و در یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات و گاف‌های تکنولوژی نظامی مدرن بریتانیا، از آن برای تامین نیروی جنگنده پیشرفته MiG-۱۵ استفاده کرد.

به گزارش روزیاتو، ارتش‌ها همیشه از یکدیگر کپی کرده اند و در حالی که شوروی‌ها طرح‌های جالبی از خود ارائه کرد، اما به کپی برداری از تکنولوژی غرب مشهور بودند.

در مثالی مشهور، Tupolev Tu-۴ یک کپی مهندسی معکوس از بمب افکن B-۲۹ Superfortress ساخت بوئینگ بود، در حالی که Sukhoi Su-۲۴ چیزی شبیه به F-۱۱۱ Aardvark و Mirage G۸ فرانسوی بود.

میگ-۱۵ و Sabre بسیار همطراز بودند و در پایان جنگ، نیروی هوایی ایالات متحده از دست دادن ۸۴ فروند F-۸۶ (به هر دلیلی) را اعلام کرد، در حالی که مجموع تلفات ثبت شده شوروی، چین و کره شمالی حدود ۶۵۰ فروند بود (به همه دلایل). مشخص نیست که چه تعداد سابر و میگ-۱۵ توسط یکدیگر سرنگون شده اند.

MiG-۱۵ به MiG-۱۷ و MiG-۱۹ (که به زودی در ویتنام با ایالات متحده درگیر شد) تکامل یافت. باورنکردنی است که کره شمالی هنوز F-۵ و F-۶ (نسخه‌های چینی از MiG-۱۷ و MiG-۱۹) را در اختیار دارد. مهندسی معکوس توربوجت Nene بریتانیا، اتحاد جماهیر شوروی را قادر ساخت تا در مسابقه برای تولید اولین موتور‌های جت عقب ماندگی شدید خود را جبران کرده و در طول جنگ سرد با ایالات متحده و اروپای غربی رقابت کند تا اینکه در سال ۱۹۹۱ فروپاشید.

منبع: fararu-770685

برچسب ها
نسخه اصل مطلب