جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > فرهنگسازی مولفه اصلی رفع مشکل ترافیک شیراز است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز:

فرهنگسازی مولفه اصلی رفع مشکل ترافیک شیراز است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز بابیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی مؤلفه‌هایی اصلی در رفع مشکلات ترافیکی هستند، گفت: هدف اصلی این معاونت آگاهی‌بخشی به شهروندان است تا ضمن اصلاح خرده رفتارهای ترافیکی بتوان با آرامش و حفظ احترام در شرایط و حوادث ترافیکی به یکدیگر کمک کرد.

هادی شه‌دوست شیرازی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار آموزش در رفع مشکلات ترافیکی، گفت: نتایج حاصل از تحلیل و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در میان تدابیر و سیاست‌های مختلف برای بهسازی رفتار و فرهنگ ترافیکی در راستای بهبود ایمنی و روان‌سازی حمل‌ونقل، عنصر «آموزش و فرهنگ‌سازی اقشار مختلف جامعه» بیشترین سهم را در میان مؤلفه‌های دیگر داراست. 

وی هدف اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز را آگاهی‌بخشی به شهروندان دانست تا ضمن اصلاح خرده رفتارهای ترافیکی بتوان با آرامش و حفظ احترام در شرایط و حوادث ترافیکی به یکدیگر کمک کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه با تشریح اقدامات و فعالیت‌های این معاونت در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی بیان کرد: این مجموعه از ابتدای سال ۱۴۰۲ پویش تبلیغاتی و فرهنگی «شیراز قدردان شماست» را با توجه به نقش فرهنگ‌سازی در حمل‌ونقل و باهدف ارتقای فرهنگ ترافیک، برنامه‌ریزی و تدوین کرد.

شه‌دوست شیرازی ادامه داد: این طرح در چهار مرحله از ابتدای سال گذشته تا پایان سال، با اکران گسترده تبلیغات محیطی با محتوای اخلاقی و ادبیاتی محترمانه در معابر اصلی شیراز به‌عنوان بخشی از رسالت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک انجام شد.

معاون شهردار شیراز اضافه کرد: در این کمپین تلاش شد راهکارهای ارتقای سطح ایمنی ترافیک و حمل‌ونقل از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به شهروندان با زبانی متفاوت در شیراز اکران شود و با توجه به اینکه اعمال جرائم راهنمایی و رانندگی یکی از راهکارها و عوامل بازدارنده از تخلفات رانندگان است، در کمپین "شیراز قدردان شماست" استفاده از ابزارهای ایجابی جایگزین ابزار سلبی شد.

وی ادامه داد: در کمپین "شیراز قدردان شماست" برای انواع رسانه‌های مجازی، آنلاین و محیطی در قالب‌های مختلف و موضوعاتی آموزشی و آگاهی بخشی که برای شهروندان و مخصوصاً جوانان و نوجوانان موردتوجه بوده، تولید محتوا انجام شد.

شه‌دوست شیرازی اعلام کرد: علاوه بر تبلیغات محیطی؛ انواع ویدئوهای تولیدی کوتاه مردمی، همکاری همیاران ترافیک جهت ارائه نکات آگاهی بخشی و ایمنی، تولید اینفوگرافیک، عکس نوشت، آموزش‌های میدانی و خیابانی، استفاده از ظرفیت‌های صداوسیمای مرکز فارس، چهره‌های مردمی و شخصیت‌های تأثیرگذار نیز انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از پویش مذکور با آغاز سال تحصیلی و شروع مدارس به‌عنوان قرار مهرماهی برنامه‌ریزی شد، ادامه داد: کمپین "قرار مهرماهی" به‌عنوان سومین مرحله از پویش "شیراز قدردان شماست"، قراری بود که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با دانش‌آموزان، رانندگان و والدين، برنامه‌ریزی و تدوین‌ کرد و در این کمپین سعی شد با توجه به استقبال اقشار مختلف و اهالی رسانه در ادامه پویش شیراز قدردان شماست، برنامه‌ریزی‌های سال تحصیلی جدید به همراه آموزش گسترده فرهنگ ترافیک در مدارس شیراز و پارک‌های ترافیک انجام شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه به فعالیت و نقش مهم پارک‌های ترافیک اشاره کرد و افزود: پارک‌های آموزش ترافیک به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر بر کودکان از روش‌های گوناگون به‌ویژه طراحی محیطی واقعی با استفاده از راه‌ها، خط‌کشی عابر پیاده، پیاده‌رو و خیابان‌ها، علائم راهنمایی، چراغ‌راهنماها و دیگر نشان‌ها در مقیاس کوچک‌تر طراحی و احداث‌شده است و در این محیط کودکان در سنین مختلف بر اساس سرفصل‌های خروجی مطالعات جامع آموزش فرهنگ ترافیک در پنج کارگاه آموزشی توسط مربیان باتجربه آموزش می‌بینند که با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ و شروع آموزش‌های ترافیکی در مدارس آموزش دانش‌آموزان در پارک‌های ترافیک نیز همانند سال گذشته آغاز می‌شود.

شه‌دوست شیرازی همچنین از برنامه‌ها و طرح‌های ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک برای آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان خبر داد و افزود: این مجموعه علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی در پارک‌های ترافیک، به‌صورت دوره‌ای در فرهنگ‌سراهای سطح شهر به‌ویژه در محله‌های کم برخوردار و در قالب نمایش‌های موزیکال و عروسکی به آموزش فرهنگ ترافیک می‌پردازد.

وی گفت: تجهیز و راه‌اندازی سه دستگاه اتوبوس آموزش فرهنگ ترافیک با توجه به نقش فعالیت‌های نرم‌افزاری و هیئت‌رئیسه بازی‌های ترافیکی با ظرفیت ۲۰ نفر، از برنامه‌های ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به شمار می‌آید که به‌زودی شاهد فعالیت این اتوبوس‌ها خواهیم بود.

این مقام مدیریت شهری شیراز در حوزه ترافیک به طراحی بازی‌های ترافیکی در مترو و اماکن پرتردد شهر برای شهروندان اشاره کرد و افزود: در این طرح‌های عنوان‌شده، فرهنگ‌سازی در قالب‌های متنوع ازجمله استفاده از بسته‌های تشویقی، سفرهای درون‌شهری رایگان، تسهیلات و آموزش مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شه دوست شیرازی بابیان اینکه در حال حاضر علاوه بر تبلیغات محیطی بر روی عرشه پل‌های هوایی، پیام‌های هشداری و آموزش فرهنگ ترافیک از طریق تابلوهای متغیر خبری نصب‌شده در معابر شهری به شهروندان ارائه می‌شود و پس از اخذ تأییدیه‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح تابلوهای مذکور به‌منظور راهبردهای ترافیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در راستای آموزش‌های شهروندی و فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از مترو، آموزش به دانش آموزان مقاطع مختلف به‌عنوان سفیران خانواده‌ها در نشر فرهنگ شهروندی، به‌صورت مستمر در سازمان حمل‌ونقل ریلی صورت می‌پذیرد. همچنین این سازمان با برگزاری تورهای شهروندی عمران، شهروندان علاقه‌مند و دانشجویان رشته‌های مرتبط با امور عمرانی، برق و مکانیک را با روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی ایستگاه‌های مترو آشنا می‌کند.

وی افزود: برگزاری مانورهای اضطراری و آموزش‌های ویژه جهت کارکنان و راهبرهای مترو و همچنین ارائه آموزش‌های شهروندی از طریق نمایشگرهای واگن‌ها به شهروندان از دیگر اقدامات این مجموعه در راستای ارتقای سطح ایمنی و آموزش است.

وی به آموزش مستمر رانندگان اتوبوس، تاکسی و ناوگان حمل‌ونقل بار اشاره کرد و گفت: آموزش حرفه‌ای رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی و سرویس مدارس نیز به‌صورت بدو و حین خدمت باهدف بالا بردن سطح دانش و کارایی رانندگان انجام می‌گیرد و استفاده از بدنه اتوبوس‌ها و سرپناه‌های ایستگاه‌های اتوبوس در راستای تبلیغات آموزش شهروندی از مواردی است که تاکنون نتایج مطلوبی را در ارتقای فرهنگ ترافیک داشته است.

۶۴ فقط یک عدد نیست؛ درصد ترافیک طی شبانه‌روز به دلیل پارک دوبل در شیراز است 

معاون شهردار شیراز همچنین از اجرای کمپین فرهنگی و تبلیغاتی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با عنوان «۶۴ فقط یک عدد نیست»، باهدف اعلام افزایش ۶۴ درصدی طول صف ترافیک در نقاط پرتردد شهر به دلیل پارک‌های دوبل و نامناسب برخی خودروها خبر داد و گفت: در سال جاری نیز باهدف مدیریت تقاضای سفر، به معضل پارک دوبل به‌عنوان یکی از مصادیق نقض حقوق شهروندی و تخلفات شهری که بیشترین تأثیر را در ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر دارد، پرداخته شد و برای رفع این معضل با زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی و البته همراهی شهروندان برنامه‌ریزی‌های ویژه انجام‌شده است. 

شه‌دوست شیرازی بیان کرد: با توجه به اینکه عامل انسانی بیشترین سهم را در کنترل عبور و مرور و آرام‌سازی فضای شهری داراست، در این کمپین تلاش شده است راهکارهای مدریت تقاضای سفر از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به شهروندان با زبانی متفاوت در شیراز اکران شود. 

وی عنوان کرد: پویش «۶۴ فقط یک عدد نیست» می‌خواهد با اعلام آمار مهم افزایش ترافیک که با رفتارهای نامناسب ترافیکی برخی شهروندان ایجادشده است، تلاش کند تا با رعایت نکات ترافیکی و فرهنگی یک رانندگی اصولی را همراه با رعایت حقوق و احترام به یکدیگر برای مردم شیراز ارائه کند. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: این پویش نیز در مراحل مختلف تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی‌شده است و با آموزش‌های ویژه در مدارس و پارک‌های ترافیکی با آغاز سال تحصیلی جدید، مسابقات شهروندی و عکاسی، نمایش‌ها و آموزش‌های خیابانی و تبلیغات محیطی همراه خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب