جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > مشاور پیشین اوباما: کامالا هریس به دنبال توافق هسته‌ای جدید با ایران است

مشاور پیشین اوباما: کامالا هریس به دنبال توافق هسته‌ای جدید با ایران است

یکی از مشاوران پیشین رئیس‌جمهور اسبق آمریکا باراک اوباما گفته است، کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است.

جوئل رابین کارشناس مسائل مربوط به سیاست غرب آسیا که در مذاکرات برجام نیز ایفای نقش کرده بود، مدعی شده است که در صورتیکه «کامالا هریس» بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزیده شود، به دنبال یک توافق جدید هسته‌ای با ایران خواهد بود زیرا او یک رئیس‌جمهور «واقع‌بین» در مسائل مربوط به سیاست خارجی است.

روبین که در دولت باراک اوباما، بعنوان معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور قانونگذاری فعالیت داشت در مصاحبه با «فاکس نیوز» تصریح کرد «دوران این ایده که توافق هسته‌ای قدیمی را می‌توان از سر گرفت، گذشته است. پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌های پیشین عبور کرده است و هدف باید یک توافق هسته‌ای محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد که مانع هرگونه توانمندی تسریع (تولید) سلاح هسته‌ای شود».

وی ادامه داد «بهترین شیوه، یک توافق هسته‌ای قاطعانه و قابل راستی‌آزمایی است....هر رئیس‌جمهور واقع بینی به دنبال چنین چیزی است و کاملا هریس یک رئیس‌جمهور واقع‌بین برای انجام چنین کاری است».

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در جریان مصاحبه روز دوم شهریور خود با گفت‌وگوی ویژه خبری درباره مذاکرات احیای برجام، با بیان اینکه احیای مذاکرات به آسانی گذشته نیست، گفت: برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست و حتما این سند باید دوباره باز شود و قسمت‌هایی از آن مورد تغییر قرار بگیرد و این کار آسانی نیست.

وی تصریح کرد « مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد و شرایط در اروپا سخت است و در آمریکا گرفتار انتخابات هستند کار آسانی نخواهد بود، ولی آن را برای خود تکلیف می‌دانیم».

پس از آن‌که «دونالد ترامپ» در سال 2015 بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا روی کار آمد، بدون توجه به درخواست امضاکنندگان برجام (انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین، بعلاوه آلمان) و پایبندی ایران به تعهدات برجامی، این توافق هسته‌ای را پاره کرد و «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفت و جمهوری اسلامی نیز پس از یکسال و با بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان، فعالیت‌های هسته‌ای را از سرگرفت و یکسری از تعهداتش در قبال این توافق را کاهش داد.

با این‌حال جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که برنامه هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌آمیز است.

منبع: etemadonline-672770

برچسب ها
نسخه اصل مطلب