جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصویر) هیولای 165 میلیون ساله‌ای که در کوه‌های قرقیزستان کشف شد

(تصویر) هیولای 165 میلیون ساله‌ای که در کوه‌های قرقیزستان کشف شد

در کوه‌های غربی قرقیزستان، استخوان‌های یک جانور شکارچی متعلق به ۱۶۵ میلیون سال پیش کشف شده است. این جانور یک دایناسور گوشتخوار هم‌خانواده با «تی رکس» بوده است.

فرادید| در حالی که تیرانوسوروس رکس به لطف فیلم‌های هالیوودی به دایناسوری شناخته‌شده تبدیل شده است، اما آن تنها یک گونه از خانواده‌ای بزرگ و خطرناک از دایناسورهای گوشت‌خوار بوده است که به نام تروپودها شناخته می‌شوند. این دایناسورها روی پاهای عقب قوی حرکت می‌کردند و دست‌های جلویی کوتاهی داشتند؛ اندازه آن‌ها از یک پرنده کوچک تا یک هیولای ۶ تنی متفاوت بوده است.

به گزارش فرادید؛ اکنون این خانواده عضوی جدید پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۶، یک دیرینه‌شناس به نام آیزک باکروف اولین قطعات استخوان‌های یک حیوان باستانی را کشف کرد. طبق گزارش ۲۱ آگوست از مجموعه‌های تاریخ طبیعی دولتی بایرن، بر اساس سنگ‌های موجود در محل کوهستانی غرب قرقیزستان، مشخص شد که این استخوان‌ها متعلق به دوره ژوراسیک میانه، یعنی حدود ۱۶۵ میلیون سال پیش هستند.

این جانور به گروهی از دایناسورهای شکارچی شرق آسیا به نام مِتریاکانتوسوریدها تعلق دارد. دیرینه‌شناسان معتقدند که این گروه در ابتدا در شرق شکل گرفته و سپس در سراسر آسیا و به اروپا گسترش یافته‌اند.

این گونه جدید اولین تروپودی است که در قرقیزستان کشف شده و در صورت نمایش، اولین اسکلت دایناسور اصلی از این کشور خواهد بود که به نمایش گذاشته می‌شود. این استخوان‌ها در نزدیکی شهر تاش‌کومیر در غرب قرقیزستان و در نزدیکی مرز ازبکستان کشف شدند.

منبع: faradeed-203372

برچسب ها
نسخه اصل مطلب