جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > افزایش اعتراضات و اعتصاب پرستاران در شهرها و استان‌های مختلف کشور

افزایش اعتراضات و اعتصاب پرستاران در شهرها و استان‌های مختلف کشور

اعتراضات و اعتصاب پرستاران در کشور در حال گسترش است. وزارت بهداشت که قاعدتا متولی مطالبات پرستاران است، واکنش جدی نداشته و بیشتر نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها درگیر مسئله شده‌اند.

به گزارش شبکه شرق، مهمترین درخواست پرستاران عدالت در پرداخت است که امیدوارم وزیر بهداشت برایش برنامه‌ای داشته باشند.

ظاهرا اعتراضات و اعتصاب پرستاران در کشور در حال گسترش است. وزارت بهداشت که قاعدتا متولی مطالبات پرستاران است، واکنش جدی نداشته و بیشتر نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها درگیر مسئله شده‌اند.

مهمترین درخواست پرستاران عدالت در پرداخت است که امیدوارم وزیر بهداشت برایش برنامه‌ای داشته باشند. پرداخت نامتناسب کارکنان وزارت بهداشت، ریشه و سابقه طولانی دارد که تاکنون به خوبی به آن توجه نشده است. متاسفانه این نگرانی وجود دارد که در صورت بی‌توجهی به موقع مسئولان، این اعتراض ساده، گسترش یافته و تبدیل به اغتشاش، فتنه و ... شود و دوره انتقال وزارت این نگرانی را بیشتر می‌کند.

میزان تفاوت حقوق و مزایای پرستاران و پزشکان در کشور‌های مختلف بستگی به چند عامل، از جمله تاریخچه وضعیت اقتصادی و بهداشتی کشور، سیاست‌های دولت در حوزه بهداشت و درمان، نیاز و تقاضا برای خدمات پرستاری و پزشکی، تعداد و جریان افراد وارد حرفه‌های پرستاری و پزشکی، و نهایتاً ساختار سیستم بهداشتی و سلامت در آن کشور دارد.

با این حال، در کشور‌هایی با سطح توسعه بالاتر و ساختار‌های بهداشت و درمانی پیشرفته‌تر، این تفاوت کاهش می‌یابد. برخی از کشور‌ها سیستم‌های حفاظتی قوی برای کارکنان بهداشت و درمان دارند که شامل حقوق بالاتر، مزایا و فرصت‌های ارتقاء حرفه‌ای می‌شود. همچنین، برخی از کشور‌ها میزان حقوق و مزایای پرستاران را با برنامه‌ها و سیاست‌های خاص تشویق می‌کنند تا بیشتر افراد به این حرفه وارد شوند.

در آلمان، پرستاری با کمتر از دو سال سابقه درآمدی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو در ماه دارد، پرستار با پنج تا ده سال سابقه، حقوق ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو در ماه و پرستاران با بیش از ده سال بیش از ۴۰۰۰ یورو در ماه حقوق می‌گیرند. همچنین حقوق یک پزشک متخصص در آلمان بین ۳۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در ماه با توجه به سابقه کار و نوع تخصص و عملکرد متغیر است. در ترکیه حقوق متوسط یک متخصص بالینی حدود ۹۵ هزار لیر و پرستار حدود ۳۰ هزار لیر است.

منبع: sharghdaily-940977

برچسب ها
نسخه اصل مطلب