جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > چرا مجلس به کل کابینه رای داد؟

چرا مجلس به کل کابینه رای داد؟

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، گفت: دولت با یکپارچگی و هماهنگی که میان اعضا وجود دارد باید بتواند امور کشور را با حمایت مجلس، هدایت‌های رهبری و پشتیبانی مردم عزیز در مسیر خواست مردم جلو برود.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان روز گذشته سرانجام به پایان رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس ۱۹ وزیر پیشنهادی توانستند با اقبال مجلس راهی پاستور شوند. این در حالی است که تا پیش از سخنرانی تاثیرگذار مسعود پزشکیان در مجلس بیم آن می‌رفت که حداقل ۲ وزیر پیشنهادی به کابینه راه پیدا نکنند.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تا قبل از جلسه رای اعتماد به نظر می‌رسد ۲ تا ۳ وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد نگیرند، گفت: برخی از وزرا، مورد نظر برخی از دوستان ما نبودند و پیش‌بینی می‌شد که ۲ تا ۳ نفر از وزرا بیفتند. البته من تاکید داشتم که نمایندگان صرفا نگاه سیاسی نداشته باشند و نگاه‌های اقتصادی و زیربنایی هم باشد. برخی از وزرای زیر‌بنایی از نگاه من ضعیف بودند؛ اما آنجا که بحث تعامل و همراهی دولت شد ما به وزرای پیشنهادی دولت رای اعتماد دادیم.

او تاکید کرد: رای دادیم، چون ترسیدیم که اگر یک وزیر قوی هم بیاید، اما تعامل نداشته باشد نمی‌تواند کار انجام دهد؛ بنابراین ترجیح دادیم وزیر متوسط باشد، اما اهل تعامل و هم‌افزایی و این بهتر از آن است که یک وزیر قوی باشد، اما اهل تعامل نباشد. ما با همین نگاه به تمامی اعضای کابینه پیشنهادی دولت رای دادیم تا کارشان را سریع‌تر شروع کنند و کارشان نصفه و نیمه نماند. از سوی دیگر می‌خواستیم به آقای پزشکیان ثابت کنیم که ما اهل تعامل و حمایت از دولت هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: از نظر من برخی از وزرا ضعیف هستند و باید به آن‌ها کمک کرد. امیدواریم که این وزرا در ادامه کار با هم‌فکری کمیسیون‌های تخصصی مجلس و نمایندگان بتوانند خودشان را تا سطح قابل قبولی ارتقا دهند و از نظر نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی استفاده بیشتری کنند. ما آمادگی داریم که به وزرا کمک کنیم و دلمان می‌خواهد که وزرا موفق شوند. موفقیت دولت موفقیت کشور، نظام و مردم است و همه توانمان را برای این موضوع می‌گذاریم.

رضایی‌کوچی به پیام رای مجلس به وزرا اشاره کرد و ادامه داد: پیام رای مجلس به کابینه دولت این بود که مجلس به دنبال حمایت از دولت است و نگاهش کمک به دولت است. از سوی دیگر دیدگاه مجلس حمایت و وفاقی است که آقای پزشکیان مطرح کردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان در انتخاب کابینه صداقت داشت و بحث وفاق ملی را مطرح کرد و مجلس نیز این صداقت را نشان داد که از شعار‌ها و کابینه‌ای که از همه گروه‌های سیاسی هستند حمایت می‌کند. رای اعتماد مجلس پیام مثبتی به جامعه و دولت بود و صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور در این میان بسیار تاثیرگذار بود. به نظر می‌رسد اگر این صحبت‌ها انجام نمی‌شد؛ ۲ نفر از وزرای پیشنهادی رای اعتماد کسب نمی‌کردند.

نطق پزشکیان خیلی خوب بود

موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به تاثیرگذاری سخنان پزشکیان در صحن مجلس، گفت: آقای رئیس‌جمهور در نطق بسیار خوبی که داشتند مطلبی را بیان کردند و گفتند ما آمدیم برای اینکه وفاق ملی داشته باشیم و با هم همراه، همگام و هم‌نظر باشیم. امروز نیاز به هم‌فکری و همگامی است. مجلس نیز اعلام کرد که ما نیز برای رفع مشکلات مردم این آمادگی را داریم که از بسیاری از مسائل بگذریم، ولی در کنار هم با اتحاد و اتفاق مشکل مردم را رفع کنیم. دغدغه ما رفع مشکلات مردم است و برای ما حل مشکلات مردم مهم است و اهمیت دارد؛ بنابراین مجلس حجت خودش را بر دولت تمام کرد. مجلس به صورت تمام‌قد از دولت حمایت کرد و از حالا به بعد دولت باید با تمام وجودش با وزرا در کنار مردم و برای مردم خدمت کند.

او تاکید کرد: مجلس با رایی که به تمامی وزرای پیشنهادی داد؛ اعلام کرد که اگرچه نگاه سیاسی برخی از نمایندگان مجلس با نگاه سیاسی آقای رئیس‌جمهور و برخی از وزرا همسان نبود، ولی برای حل مشکلات مردم و رفع مشکلات مردم حاضریم تا این میزان پیش بیاییم. برخی از وزرا رای بسیار بالایی آوردند و اکثر وزرا بیش از ۲۰۰ رای کسب کردند. با این رای مجلس اعلام کرد که ما برای رفع مشکلات و مسائل مردم از خیلی چیز‌ها می‌گذریم.

فضای مجلس کاملا تغییر کرد

همچنین فریدون همتی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه همه از کشمکش‌های سیاسی خسته شده‌اند، گفت: هم ملت و هم مجلس از دعوا و رقابت‌های منفی خسته شده‌اند. رئیس‌جمهور ابتکار عملی نشان دادند و تئوری به نام وفاق ملی مطرح کردند و کابینه‌شان را بر این مبنا به مجلس معرفی کرد و جامعه و مجلس از این موضوع بسیار خوشحال شدند. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور صحبت‌های بسیار خوبی در تبیین این مسیر به مجلس ارائه کردند و مجلس نیز به لطف سادگی رئیس‌جمهور، تصمیم گرفت یکپارچه به کابینه رای بدهد.

او تصریح کرد: دولت با یکپارچگی و هماهنگی که میان اعضا وجود دارد باید بتواند امور کشور را با حمایت مجلس، هدایت‌های رهبری و پشتیبانی مردم عزیز در مسیر خواست مردم جلو برود.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: مجلس به اقدام خوب رئیس‌جمهور و تئوری وفاق ملی پاسخ مثبت داد و به همه کابینه رای داد. در خصوص چند تن از وزرا نگرانی وجود داشت که رای لازم را نیاورند، اما بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور فضای مجلس کاملا تغییر کرد و کف رای ۱۶۳ بود و مجلس رای خوبی به دولت داد.

زمینه تحقق وعده‌ها فراهم شد

مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه از دولت انتظاری جز تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور نداریم، اظهار کرد: مجلس بعد از رای اعتمادی که به تمامی وزرای پیشنهادی داد، هیچ انتظاری از رئیس‌جمهور ندارد مگر اجرای وعده‌هایی که در مناظره‌ها و مجلس دادند. این انتظارات هم در وهله اول اجرای سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و از سوی دیگر وظیفه دولت اجرای قانون اساسی است.

سومین مورد نیز اجرای برنامه هفتم توسعه است که رئیس‌جمهور بر آن تاکید داشتند. چهارمین انتظار نیز مساوات، عدالت، برادری، رفع تبعیض‌ها و مقابله با فساد است. او معتقد است که مجلس به کل کابینه رای داد تا رئیس‌جمهور بتواند در وعده‌هایی که داده موفق شود و ما شاهد تحول در کشور و بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم باشیم.

پیام مجلس وحدت بود

همچنین حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اهمیت سخنان پزشکیان در رای اعتماد وزرا، تصریح کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور بر مجلس بسیار اثرگذار بود و ترکیب آرا را به نوعی تغییر داد. از سوی دیگر مجلس خواست نشان دهد که شاید برای نخستین بار در تاریخ است که این تعداد از نمایندگان برای رای‌گیری به وزرا حاضر بودند و ۲۸۱ رای هم به وزرا دادند. این آرا برای پشتیبانی از دولت بود تا دولت هم قوی در عرصه حاضر شود و وظیفه‌اش را در قبال مردم انجام دهد. در حال حاضر حجت بر همه تمام شد و دولت شکل گرفته و باید هرچه سریع‌تر کارش را آغاز کند.

او به پیام رای اعتماد به وزرا اشاره کرد و افزود: رای اعتماد به وزرا، پیام وحدت را به دنبال داشت و پاسخی به ندای مردم و خصوصا رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور بود تا کمک می‌کنیم رئیس‌جمهور از عهده وظایف و تکلیفی که در مقابل مردم خصوصا با اولویت اقتصادی دارد، بر بیایید.

سرآغاز یک حرکت همدلانه

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اظهار کرد: کمتر سابقه دارد که تمامی وزرای پیشنهادی کابینه رای بیاورند. حتی در هماهنگ‌ترین شرایط دولت و مجلس. اما رایی که در حال حاضر به وزرای پیشنهادی داده شد، در شرایطی است که دولت و مجلس با هم هماهنگ نیستند و از دو جریان متفاوت هستند.

او یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد که حرکت بسیار خوب و ارزنده‌ای در حال آغاز است و من این رای‌آوری بالای همه گزینه‌های پیشنهادی دولت را به فال نیک می‌گیرم. مجلس بر وفاق ملی که شعار دکتر پزشکیان بود، صحه گذاشت و همه تلاش ما بر این بود که مجلس به نظر آقای پزشکیان احترام بگذارد و رای بدهد منتها با آزادی نظری که دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته تعداد رای‌ها نشان می‌دهد که برخی از وزرا مورد نقد نمایندگان هم بودند و این نقد‌ها به صورت جدی مطرح شد. اما در مجموع آنچه در رای اعتماد به تمامی وزرا اتفاق افتاد، برای تقویت نگاه و نظر و وفاق ملی بود. نمایندگان برای تقویت رویکرد وفاق ملی پا پیش گذاشتند البته آقای پزشکیان نیز به خوبی حضور پیدا کرد و منش ساده و دلنشین و منطق مفاهمه‌آمیز و مسالمت‌آمیز ایشان جواب داد. مجلس بهترین نوع نگاه انقلابی‌گری را نشان داده است.

او تاکید کرد: از روز گذشته حرکت همدلانه برای پیشرفت کشور توسط دولت و مجلس کلید خورده است که پیام آن وحدت و همدلی برای حل مشکلات جامعه و مردم است.

منبع: fararu-766881

برچسب ها
نسخه اصل مطلب