جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > واکنش کنعانی به ادعای مقام مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران

واکنش کنعانی به ادعای مقام مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای ضدایرانی رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: سلاح هسته ای هیچگاه در دکترین دفاعی و امنیتی ایران جایگاهی نداشته است.

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد که «سلاح هسته‌ای هیچ‌گاه در دکترین دفاعی و امنیتی ایران جایگاهی نداشته است».

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای «مایک ترنر» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تا پایان سال جاری گفت: راهبرد و دکترین جمهوری اسلامی ایران، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق با نیازها و برنامه‌های توسعه‌ای و بر اساس حقوق و تکالیف بین‌المللی کشور ذیل معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه پادمان جامع است.

کنعانی که با خبرگزاری اسپوتنیک گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه گفت: سلاح هسته‌ای هیچگاه در دکترین دفاعی و امنیتی ایران جایگاهی نداشته است. چنین ادعاهای بی‌پایه و اساسی که از چند دهه قبل همواره با ادبیات مختلف از سوی مقامات آمریکایی مطرح می‌شود، با هدف امنیتی‌سازی برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و در راستای همراهی با سیاست‌های ایران‌هراسانه صهیونیست‌هاست.

او با بیان اینکه «سابقه این رویکرد هم به اظهارات و ادعاهای سال‌های گذشته نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بازمی‌گردد»، گفت: مقامات آمریکایی سال‌هاست که در چارچوب سیاست ایران‌هراسی به دروغ موعدهای تازه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای از جانب ایران اعلام می‌کنند و همواره هم کذب بودن آن‌ها به اثبات رسیده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ ارزشی برای چنین اظهارات و ادعاهایی قائل نیست. باید توجه داشت که این اظهارات و موضع‌گیری‌های مشابه عمدتا در فضای انتخاباتی ایالات متحده صورت می‌گیرد که می‌تواند دارای اهداف انتخاباتی و رقابت‌های ۲ حزبی نیز باشد.

کنعانی در پاسخ به این پرسش که «تکرار این‌گونه تهمت‌ها به ایران از طرف اعضای مجلس نمایندگان آمریکا چه فوایدی برای آمریکا در این مرحله حساس دارد؟»، گفت: این ادعا که ایران یک کشور در آستانه تولید سلاح هسته‌ای است، همواره از سوی رژیم اسرائیل و حامیان آن در واشنگتن تکرار شده، اما دروغ بودن این مواضع، بارها و بارها اثبات شده است. تکرار این ادعاهای واهی، هیچ منعفتی برای آمریکا ندارد، زیرا هیچ‌گونه خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه و توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود ایجاد نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت: نباید از یاد برد که شرایط فعلی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام و نقض تمام مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و نمی‌توان جای مقصر و قربانی را با طرح ادعاهای این‌چنینی تغییر داد.

او تصریح کرد: ایالات متحده نیز باید توجه داشته باشد که نمی‌توان با اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران و ترویج ایران‌هراسی، توجهات را از اقدامات و جنایات این رژیم اشغالگر و متجاوز که تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیاست و به هیچ‌یک از معاهدات خلع سلاحی در زمینه تسلیحات کشتارجمعی نپیوسته و همواره تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود، منحرف نماید.

کنعانی همچنین گفت: هدف دیگر از انتشار این‌گونه اخبار کذب نیز، فضاسازی دروغین به‌منظور منحرف‌کردن افکار عمومی جهان از جنایات گسترده، ضدبشری و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه صورت می‌گیرد که متأسفانه نه تنها از جانب آمریکا و اروپا محکوم نمی‌شود، بلکه برخلاف موازین و مقررات بین‌المللی از طریق حمایت‌های سیاسی، نظامی و رسانه‌ای به استمرار این‌گونه جنایت‌ها کمک نیز می‌شود.

 

منبع: sharghdaily-940910

برچسب ها
نسخه اصل مطلب