جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > تنها وزیر پیشنهادی زن کابینه رای اعتماد مجلس را می‌گیرد؟

تنها وزیر پیشنهادی زن کابینه رای اعتماد مجلس را می‌گیرد؟

از زمان معرفی صادق تا زمان بررسی برنامه او در مجلس که روز گذشته رخ داد، همواره از حجم مخالفت‌ها و نقد‌ها بر او کاسته شده و بر میزان طرفداران برنامه‌اش افزوده شده است. کار به جایی رسید که دیروز منان رییسی، نماینده قم و یکی از مخالفان جدی صادق در مجلس که برای مخالفت با او پشت تریبون صحن قرار گرفته بود با تبریک زودهنگام پیروزی صادق در کسب رای اعتماد مجلس اعلام کرد.

در شرایطی که نمایندگان مجلس در روز سوم بررسی‌های وزرای کابینه چهاردهم، دفاعیه چهره‌هایی چون غلامرضا نوری‌قزلجه (جهاد کشاورزی)، امین‌حسین رحیمی (دادگستری)، عزیز نصیرزاده (دفاع) و محمد اتابک (وزارت صمت) را در دستور کار قرار داده بودند، اما پرونده‌ای که دیروز برای کارشناسان، رسانه‌ها و البته افکار عمومی ایرانیان واجد اهمیت و برجستگی ویژه بود، حضور فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای پست وزارت راه و شهرسازی و نحوه دفاعیه او بود.

به گزارش اعتماد، با توجه به رخدادهای سال ۱۴۰۱ و نقش‌آفرینی برجسته زنان در این رخداد، بسیاری از ایرانیان می‌خواستند ببینند، تنها وزیر زن کابینه چهاردهم، مبتنی بر کدامین شاخصه‌های تخصصی، علمی و تجربی قادر خواهد بود از دالان سخت مخالفت‌های نمایندگان در مجلس عبور کند. استراتژی صادق اما در برابر تمام این مخالفت‌ها و نقدها و اعتراضات، منطقی و معقول بود.

اهمیت این راهبرد زمانی برجسته‌تر می‌شود که بدانیم از زمان معرفی صادق تا زمان بررسی برنامه او در مجلس که روز گذشته رخ داد، همواره از حجم مخالفت‌ها و نقدها بر او کاسته شده و بر میزان طرفداران برنامه‌اش افزوده شده است. کار به جایی رسید که دیروز منان رییسی، نماینده قم و یکی از مخالفان جدی صادق در مجلس که برای مخالفت با او پشت تریبون صحن قرار گرفته بود با تبریک زودهنگام پیروزی صادق در کسب رای اعتماد مجلس اعلام کرد: «با توجه به ثبت‌نام تعداد بالای افراد موافق به خانم صادق بابت وزیر شدن‌شان تبریک می‌گویم! امیدوارم برای‌شان خوش‌یمن باشد.»

اما این مسیری که منان رییسی آن را ذیل چند جمله ساده بیان می‌کند، برای صادق با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است. در ابتدای معرفی او برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی، بسیاری از نمایندگان اساس تخصص و توانایی او را زیر سوال برده و اعلام کردند، صادق فاقد توانایی لازم برای چنین پستی است!

گروهی دیگر از نمایندگان مخالف با توجه به دفاع صادق از تفکیک حوزه راه با مسکن، اعلام می‌کردند فردی که طرفدار تفکیک است، چطور می‌تواند سکان وزارتخانه‌ای در این حد و اندازه را به دست بگیرد؟ اما هر روز که بیشتر نشست‌های بررسی در کمیسیون‌ها و صحن علنی برگزار می‌شد از حجم مخالفت‌ها و اعتراضات به صادق کاسته و بر میزان موافقت‌ها و تایید او افزوده می‌شد.

از این منظر اهمیت دفاعیه‌های مستمر تنها وزیر زن کابینه در این بود که مبتنی بر تخصص و شایستگی توانست، حتی نظر نمایندگان مخالف خود را نیز جلب کند. جبار کوچکی‌نژاد در این زمینه می‌گوید: «هر چند بسیاری از نمایندگان با خانم صادق مخالف بودند، اما او با دفاعیه‌های تخصصی که داشت نظر مثبت آنان را جلب کرد. امروز با اطمینان می‌توان گفت که او رای بالایی می‌آورد.»

این‌گونه شد که دیروز اغلب کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون عمران و کمیسیون کشاورزی، صنایع و معادن، فراکسیون زنان و… حضور فرزانه صادق در پست وزارت راه و شهرسازی را تایید کرده و از این حضور دفاع کردند. با کنار رفتن غبارها و مشخص شدن دیدگاه نمایندگان، برخی تحلیلگران حوزه زنان، دفاعیه صادق را نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالا و تخصص او در حوزه‌های مختلف ارزیابی کرده و عنوان کردند، زنان بسیاری در بخش‌ها و حوزه‌های گوناگون کشورمان حضور دارند که واجد تخصص، شایستگی و توانایی لازم برای به دست گرفتن سنگین‌ترین مسوولیت‌ها هستند.

دقایقی پس از عملکرد مطلوب صادق در تامین نظر نمایندگان مخالف، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی ذیل هشتگ‌های «برای ایران» و «خانم وزیر» توییت مشترکی درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی منتشر کرده و در آن نوشتند: «خانم فرزانه صادق‌مالواجرد با تخصص و تجربه مدیریتی موفق، نماد مشارکت زنان دردولت وفاق ملی؛ رای اعتماد بالای مجلس به تنها بانوی کابینه پیشنهادی، اعتماد به زن توانمند و توافق‌سازِ ایرانی.»

اهمیت کنشگری صادق زمانی برجسته‌تر شد که تحلیلگران حضور او را بدون رویکردهای جناحی و پوپولیستی و مبتنی بر تخصص و شایستگی او ارزیابی کردند.

برخی کاربران با اشاره به این واقعیت که پزشکیان برای فضاسازی و جلب توجه افکار عمومی نبود که صادق را معرفی کرد، نوشتند: «صادق معرفی شد، چون شایستگی و تخصص لازم برای جلوس بر صندلی وزارت راه و شهرسازی را داشت.» این‌گونه بود که بسیاری از کاربران دیروز را روزی ویژه برای زنان دانستند که فصل تازه‌ای را در مدیریت برای این قشر اثرگذار آغاز می‌کند.

منبع: fararu-765970

برچسب ها
نسخه اصل مطلب