جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > آورده 60 میلیون دلاری انجیر خشک برای کشور

آورده 60 میلیون دلاری انجیر خشک برای کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: سال زراعی گذشته 20 هزار و 500 تن انجیر خشک به ارزش 60 میلیون دلار از کشور صادر شد و سهم انجیر استهبان 90 درصد کل حجم صادرات بوده است.
مهدی اعیان‌منش بیان کرد: انجیرستان دیم شهرستان استهبان به دلیل وسعت 26 هزار هکتاری مقام نخست جهان را به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از 6 محصول ثبت شده ایران در نظام میراث کشاورزی جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته وی؛ حدود 75 درصد از انجیر خشک این شهرستان به کشورهای چین، هنگ کنگ، ویتنام، هند، مالزی، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر و مابقی در داخل کشور مصرف می‌شود.

اعیان منش خاطرنشان کرد: 90 درصد از انجیر خشک ایران در شهرستان استهبان گواهی قرنطینه را دریافت کرده و روانه بازارهای خارجی می شوند.

تولید 18 هزار تن انجیر در استهبان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان با اشاره به رشد تولید این محصول در شهرستان استهبان توضیح داد: نسبت به سال گذشته 17.6 درصد رشد وزنی و 21 درصد رشد ارزشی در تولید انجیر داشتیم و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 18 هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود.

اعیان منش افزود: شهرستان استهبان دارای 26 هزار هکتار باغ انجیر است که از این میزان 22 هزار و 500 هکتار بارور و  سه هزار و 450 هکتار غیر بارور است.

این مقام مسئول ادامه داد: برداشت محصول از باغات بارور انجیر از نیمه دوم مردادماه آغاز شده است و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

وی گفت: یکی از کارخانجات بسته بندی انجیر در شهرستان استهبان با استفاده از دستگاه درجه بندی لیزری که تولید داخل کشور است موفق به کاهش هزینه و زمان درجه بندی محصول به نصف این میزان توسط کارگران شده است.

اعیان منش اضافه کرد: در شهرستان استهبان دو زنجیره ارزش تولید، سه واحد فرآوری و 10 واحد بسته بندی انجیر به‌صورت کارگاهی و کارخانه‌ای وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و صادرات انجیر را فراهم می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان با بیان اینکه امسال وزش باد در زمان گرده افشانی، افزایش دما، تداوم گرما و تنش دمایی پس از تشکیل میوه موجب کاهش قابل ملاحظه محصول شده است، گفت: بخشی از این مشکل با توصیه‌های کارشناسی از قبیل اجرای مالچ سنگی، سایبان، هرس اصولی، آبیاری کمکی به موقع باغات، سفید کردن تنه درختان و کاهش میزان بردهی قابل کنترل شده است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب