جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > آبله میمونی، بیخ گوش ایران!

آبله میمونی، بیخ گوش ایران!

در‌حالی‌که روز گذشته خبری نگران‌کننده درباره مشاهده اولین موارد آبله میمونی در پاکستان و در همسایگی ایران در رسانه‌ها منتشر شد، امروز رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین از پایش و کنترل دقیق زائران پاکستانی که از طریق پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان وارد ایران می‌شوند، خبر داد

شرق: در‌حالی‌که روز گذشته خبری نگران‌کننده درباره مشاهده اولین موارد آبله میمونی در پاکستان و در همسایگی ایران در رسانه‌ها منتشر شد، امروز رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین از پایش و کنترل دقیق زائران پاکستانی که از طریق پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان وارد ایران می‌شوند، خبر داد. همچنین در جای دیگری معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم اعلام کرد «تاکنون موردی از آبله میمونی در ایران شناسایی نشده است».

آبله میمونی در پاکستان

روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و با اشاره به شناسایی مواردی از آبله میمونی در پاکستان، از شناسایی‌نشدن این بیماری در ایران خبر داد بود. آقای عشرتی در ادامه با اشاره به انتشار آبله میمونی از کشورهای آفریقایی و شناسایی‌نشدن بیماران مبتلا به آبله میمونی در کشور، یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال قبل بود، در ایران نیز یک مورد بیمار آبله میمونی را که از خارج از کشور آمده بود، گزارش کردیم اما موج جدید این بیماری عمدتا در کشورهای آفریقایی است اما سه مورد ابتلا به این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است. معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش مراقبت‌های بهداشتی در کشورمان به‌دنبال گزارش موارد ابتلا به آبله میمونی در پاکستان خبر داد و گفت: به پایگاه‌های مراقبت‌های مرزی در سراسر کشور هشدار داده‌ایم بیمارانی که از مرزهای شرقی و غربی کشورمان عبور می‌کنند، با توجه به علائم آبله میمونی، شناسایی شوند. عشرتی به زائران اربعین توصیه کرد: نه‌فقط درباره آبله میمونی، بلکه درباره دیگر بیماری‌های عفونی، اسهالی و تنفسی، بهداشت فردی را رعایت کرده و ضمن شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا حتی ضدعفونی‌کننده‌ها، حتما در ازدحام جمعیت ماسک به همراه داشته باشند.

بابک عشرتی، با بیان اینکه آبله میمونی یک بیماری پوستی است که علائم آن در ابتدا تب و بدن‌درد و در ادامه ظاهرشدن لکه‌های قرمزرنگ بر روی بدن است، گفت: لکه‌های قرمزرنگ ناشی از آبله میمونی اول روی صورت و بعد روی گردن، بدن و دست‌ها ظاهر می‌شود و این ضایعات حالت تاولی مانند آبله مرغان به خود می‌گیرند. او افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمونی از تاول‌های آبله مرغان بزرگ‌تر است و مقداری نیز غدد لنفاوی گردن متورم می‌شود. راه انتقال آبله میمونی بیشتر از طریق تماس با پوست است و اگر ترشحات ضایعات تاولی با پوست تماس داشته باشد، این بیماری منتقل می‌شود. معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آبله میمونی درحال‌حاضر درمان خاصی ندارد و فرد بیمار بهبود می‌یابد، گفت: افرادی که ضعف سیستم ایمنی یا بیماری زمینه‌ای دارند، ممکن است دچار فرم شدید آبله میمونی شوند و کمتر از یک درصد از مبتلایان به این بیماری، فوت می‌کنند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی را جداکردن و حفظ فاصله بیماران از افراد سالم دانست و گفت: جداکردن بیماران به‌ویژه در زمان ظاهر‌شدن ضایعات پوستی بر بدن بسیار مهم است، چراکه بیشترین احتمال انتقال بیماری در همین زمان است.

زائران پاکستانی هنگام  ورود به ایران، معاینه می‌شوند

از سوی دیگر جعفر میعاد‌فر، رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین هم به ایلنا خبر داده که زائران پاکستانی هنگام ورود به ایران، معاینه می‌شوند. جعفر میعادفر ضمن اعلام این خبر گفت: ایستگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرزهای میرجاوه و ریمدان برای جلوگیری از ورود بیماری‌های مسری به کشور مستقر شده‌اند. او اظهار کرد: با توجه به حساسیت ویژه ایام اربعین، زائران پاکستانی که وارد پایانه مرزی میرجاوه و ریمدان می‌شوند، تحت دو نوع مراقبت بهداشتی شامل مراقبت حشره‌شناسی و انسانی قرار می‌گیرند. میعادفر با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه پشه آئدس در منطقه تله‌گذاری‌شده مشاهده نشده است، افزود: در بخش مراقبت حشره‌شناسی، پایش تخم، لارو و پشه‌های بالغ در دستور کار قرار دارد و با استفاده از سطل‌های مشکی‌رنگ که از طرف همکاران مراکز بهداشتی به‌عنوان تله برای جذب پشه‌های ماده استفاده می‌شوند، عملیات صید و بررسی پشه‌ها انجام می‌گیرد. او تصریح کرد: در زائرسراهای پایانه مرزی میرجاوه، ملحفه‌های سفیدی پهن می‌شود و پس از استفاده از حشره‌کش‌ها، حشرات صیدشده برای بررسی بیشتر و شناسایی پشه آئدس به آزمایشگاه حشره‌شناسی منتقل می‌شوند. این فرایند در داخل اتوبوس‌های پاکستانی نیز اجرا می‌شود. رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در ادامه به مراقبت‌های انسانی اشاره کرد و گفت: در پایانه‌های مرزی میرجاوه و ریمدان، هر زائری که از کشور پاکستان وارد ایران می‌شود، از نظر علائم بالینی نظیر تب، لرز، کاهش هوشیاری، راش‌های پوستی و تب خون‌ریزی‌دهنده معاینه می‌شود و در صورت مشاهده هریک از این علائم، تست‌های آزمایشگاهی لازم گرفته شده و در صورت مثبت‌بودن نتایج، آن زائر، قرنطینه می‌شود و از ورود او به ایران جلوگیری خواهد شد.

 

منبع: sharghdaily-940395

برچسب ها
نسخه اصل مطلب