جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > بایدن: اسرائیل و دیگر بازیگران منطقه‌ای آتش‌بس را تضعیف نکنند

بایدن: اسرائیل و دیگر بازیگران منطقه‌ای آتش‌بس را تضعیف نکنند

رئیس‌جمهور آمریکا از بازیگران منطقه خواست توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه را تضعیف نکنند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه از رژیم صهیونیستی و دیگر بازیگران منطقه‌ای خواست از اتخاذ گام‌هایی که ممکن است توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا که دولت او سعی در نهایی‌کردن آن را دارد، خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، اشاره ضمنی بایدن به تهدید محور مقاومت در پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی در ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، «فواد شکر» فرمانده میدانی حزب‌الله و حمله به یمن است.

با این حال، «غازی حمد» عضو دفتر سیاسی حماس در غزه گفت پاسخ ایران و حزب‌الله لبنان به ترورهای اخیر حق آن‌هاست و مسیری متفاوت با مذاکرات آتش‌بس دارد.

مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا روزهای پنجشنبه و جمعه در دوحه برگزار شد و آن‌طور که «سامی ابوزهری» یکی از رهبران جنبش حماس می‌گوید، دولت بایدن در تلاش است تا در رابطه با احتمال دستیابی به توافق آتش‌بس، «فضای مثبت کاذب» ایجاد کند.  

این مقام ارشد حماس می‌گوید ایالات متحده هیچ قصد واقعی برای توقف جنگ در غزه ندارد و تنها در تلاش است تا زمان بخرد.

بایدن پس از پایان مذاکرات دوحه، در بیانیه‌ای نوشت: «من از تیم مذاکره‌کننده خود در دوحه به‌روزرسانی‌هایی را دریافت کردم و از آن‌ها خواستم تا یک پیشنهاد جامع برای پر کردن شکاف‌ها به‌منظور رسیدن به توافق نهایی را ارائه کنند».

او با بیان اینکه با سران قطر و مصر برای «مرور پیشرفت قابل ملاحظه در طول ۲ روز گذشته» رایزنی کرده است، نوشته تیم مذاکره‌کننده آمریکا به «کار فنی خود برای حصول توافق ادامه می‌دهند».

این در حالی است که مقامات حماس می‌گویند این گروه شروط جدید رژیم صهیونیستی در پیشنهادی که در جریان مذاکرات دوحه شده را نخواهد پذیرفت.

یک منبع مطلع به خبرگزاری فرانسه گفت شروط جدید رژیم صهیونیستی شامل حفظ نیروها در داخل غزه و در مرز با مصر می‌شود، در حالی که حماس خواستار «آتش‌بس کامل، خروج کامل از نوار غزه، بازگشت عادی آوارگان و یک توافق (اسرای) بدون محدودیت» است.

رئیس‌جمهور آمریکا به سفر آخر هفته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره کرده و نوشته است: «من وزیر بلینکن را به اسرائیل می‌فرستم تا بر حمایت خدشه‌ناپذیر خود از امنیت اسرائیل تاکید کنم».

بایدن همچنین گفت بلینکن با هدف «ادامه تلاش‌های فشرده برای حصول توافق» عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

او ساعتی بعد از انتشار این بیانیه به خبرنگاران گفت درباره رسیدن به آتش‌بس در غزه خوش‌بین است و فکر می‌کند شانس رسیدن به توافق وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت توافق آتش‌بس، نهایی نشده و موضوعات حل نشده‌ای باقی مانده است.

در حالی که قرار است دور جدید مذاکرات در هفته پیش‌رو در قاهره برگزار شود، بایدن معتقد است که نمی‌توان زمانی را برای حصول توافق مشخص کرد.

منبع: etemadonline-671447

برچسب ها
نسخه اصل مطلب