جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > هشدارهای شبانه به تهران/ برنامه ایران برای حمله به اسرائیل و پاسخ به ترور هنیه تغییر می‌کند؟

هشدارهای شبانه به تهران/ برنامه ایران برای حمله به اسرائیل و پاسخ به ترور هنیه تغییر می‌کند؟

عملیات وعده صادق این امید را ایجاد کرد که بازدارندگی میان ایران و اسرائیل تا حدی احیا شده باشد؛ اما تل‌آویو از مدتی پیش، با ترور هنیه در تهران، موجی از حذف مهره‌های موثر گروه‌های مقاومت را آغاز کرد. ترور هنیه نیز در همین مسیر انجام شد و این بازدارندگی را شکست.

به گزارش شبکه شرق، اخباری مبنی بر احتمال تغییر برنامه ایران برای حمله به اسرائیل و پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران شنیده می‌‌شود.

سران کشورهای منطقه و فرامنطقه که هر کدام به نحوی در تحولات خاورمیانه نقش دارند، با نگرانی تحولات این روزها را دنبال می‌کنند. چراکه هنوز هیچ‌کس نمی‌داند پاسخ ایران به اسرائیل، به چه صورت خواهد بود و آیا باعث ایجاد یک جنگ گسترده منطقه‌ای می‌شود یا نه. تحلیل دیگری نیز وجود دارد که ایران حتی اگر در حال صبر برای مشخص شدن نتیجه آتش‌بس نباشد، فعلاً از ابزار ترس و عملیات روانی علیه اسرائیل استفاده می‌کند.

امروز «پنج‌شنبه، ۱۵ آگوست» دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس در «دوحه» قطر برگزار خواهد شد و نمایندگان مصر و آمریکا نیز در آن حضور دارند.

به گزارش فارس،‌ «دیمیتری جندلمن»، مشاور دفتر «بنیامین نتانیاهو» به خبرگزاری روسی «تاس» خبر داد که انتظار می‌رود، رئیس موساد دیوید بارنیا هیئت اسرائیلی را رهبری کند. امروز، شانزدهمین روز پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران است.

سران کشورهای منطقه و فرامنطقه که هر کدام به نحوی در تحولات خاورمیانه نقش دارند، با نگرانی تحولات این روزها را دنبال می‌کنند. چراکه هنوز هیچ‌کس نمی‌داند پاسخ ایران به چه صورت خواهد بود و آیا باعث ایجاد یک جنگ گسترده منطقه‌ای می‌شود یا نه. تحلیل دیگری نیز وجود دارد که ایران حتی اگر در حال صبر برای مشخص شدن نتیجه آتش‌بس نباشد، فعلاً از ابزار ترس و عملیات روانی علیه اسرائیل استفاده می‌کند. ایران در جنگ‌ها و اقدامات نظامی، معمولاً اماکن و مناطق مسکونی را هدف قرار نمی‌دهد. شاید به همین دلیل، بتوانیم این‌طور تحلیل کنیم که احتمالاً اضطرابی که در دولت، دستگاه امنیتی و ارتش اسرائیل برای برآورد و آمادگی مقابله با حمله ایران وجود دارد، در اهالی سرزمین‌های اشغالی تا آن اندازه وجود ندارد. البته این به معنای ترس اسرائیل نیست. چراکه جنایت‌های آنان در غزه در همین ۱۶ روز نیز با شدت ادامه پیدا کرده؛ همچنان غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و ترور نیروهای حزب‌الله و مقاومت فلسطین نیز متوقف نشده است. اما بالاخره بخشی از ظرفیت امنیتی و نظامی آنان در حال حاضر مشغول وضعیت افزایش تنش با ایران و جلوگیری از حمله احتمالی تهران است.

نگرانی رهبران غربی این است که ایران تا قبل از به نتیجه رسیدن این دور از گفت‌وگوها، اقدام خود علیه اسرائیل را عملیاتی و تنش به سطحی بالاتر ارتقاء پیدا کند. حماس پیش از این اعلام کرد که در این مذاکرات شرکت نمی‌کند چراکه نخست‌وزیر اسرائیل هر بار شروطی جدید می‌گذارد.  روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نیز در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد، یحیی‌السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس پیامی برای مصر و قطر (میانجی‌گران عرب) ارسال و اعلام کرد که تنها در صورت توقف عملیات نظامی اسرائیل، تیم مذاکره‌کننده حماس در مذاکرات آتش‌بس شرکت می‌کند.

طی دو روز گذشته اما فرضیه‌ای مبنی صرف‌نظر ایران از پاسخ به ترور هنیه در ازای برقراری آتش‌بس در غزه مطرح شده است. خبرگزاری رویترز از قول سه مقام ارشد ایرانی آورده است که اگر آتش‌بس در غزه صورت بگیرد و جنگ به پایان برسد، از پاسخ صرف‌نظر خواهد کرد. در جریان جنگ غزه تاکنون حدود ۴۰ هزار غیرنظامی کشته شدند.

ادعای رویترز درباره برنامه ایران برای حمله به اسرائیل

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه گزارشی اختصاصی از قصد ایران برای چشم‌پوشی از حمله به اسرائیل، در عوض برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد. به گزارش عصر ایران، رویترز به نقل از ۳ مقام ارشد ایرانی که نامی از آنها نیاورده، مدعی شده «تنها یک توافق آتش‌بس در غزه که ناشی از مذاکرات مورد انتظار در این هفته باشد، ایران را از انتقام‌جویی مستقیم علیه اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در خاک خود باز می‌دارد.»

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: «ایران متعهد شده است که به ترور هنیه که در اواخر ماه گذشته در جریان سفرش به تهران رخ داد و اسرائیل را مقصر آن دانست، پاسخ جدی خواهد داد. اسرائیل دخالت خود را در این ترور تایید یا رد نکرده است. نیروی دریایی ایالات متحده کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی را برای تقویت دفاع از اسرائیل در خاورمیانه مستقر کرده است.»

براساس ادعای رویترز «یکی از مقامات ارشد امنیتی ایران گفت که ایران به همراه متحدانی مانند حزب‌الله، اگر مذاکرات غزه شکست بخورد یا تصور کند که اسرائیل مذاکرات را به تعویق می‌اندازد، حمله مستقیم را انجام خواهد داد. این منابع نگفتند که ایران تا چه زمانی اجازه می‌دهد تا مذاکرات پیش از پاسخگویی مستقیم نظامی ایران به اسرائیل، به پیش برود. به گفته این منابع که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، با افزایش خطر یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه پس از ترور هنیه و فواد شکر فرمانده ارشد حزب‌الله، ایران در روزهای اخیر درگیر گفت‌وگو با کشورهای غربی و ایالات متحده در مورد راه‌های تنظیم انتقام بوده است.»

ابراز امیدواری بایدن به پایان تنش ایران و اسرائیل با آتش‌بس

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که روز سه‌شنبه «۱۳ آگوست»، به شهر «نیواورلئان» در لوئیزیانا سفر کرده بود، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که «آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس از حمله تلافی‌جویانه خود به اسرائیل خودداری کند؟»، گفت: «این انتظار من است. خواهیم دید که ایران چه می‌کند. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد.» به گزارش یورونیوز، او با ابراز نگرانی از این حمله و پیامدهای آن بر توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه گفت، دستیابی به توافق سخت‌تر شده است اما او «تسلیم نخواهد شد.»

برآورد پنتاگون از پاسخ ایران به اسرائیل

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه به وقت محلی، به اظهارنظر درباره واکنش احتمالی ایران پرداخت. به گزارش شرق، رایدر در جمع خبرنگاران گفت: «قرار نیست در مورد تاریخ و زمانی که ایران حمله‌ای را انجام دهد یا یکی از نیرو‌های نیابتی آنها حمله‌ای را انجام دهد، حدس و گمان یا فرضیه‌سازی شود. اظهارات عمومی ایرانی‌ها بسیار واضح بوده است، بنابراین ما باید آنها را جدی بگیریم. اما تمرکز ما بر جلوگیری از تشدید تنش‌ها، تلاش برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها است.»

نکته مهم که تحلیلگران مختلف بارها بر آن تاکید کردند، لزوم به دست آوردن یک تحلیل درست است از ارتباط میان آمریکا و اسرائیل. آمریکا در حال حاضر به دلیل منافع داخلی و منطقه‌ای خود، تلاش می‌کند که جلوی بروز یک جنگ گسترده در منطقه را بگیرد. بر اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس، به خاطر منافع خود فشار می‌آورد و در لایه نخبگان و هیئت حاکمه آن کشور نیز درباره برخورد با «رفتارهای اسرائیل» و به خصوص نسل‌کشی در غزه اختلاف‌نظر وجود دارد که تحلیل آن مجالی دیگر می‌طلبد.

در این میان باید به نکته‌ای مهم توجه کرد و آن نیز اعتقاد آمریکا به حفظ موجودیت اسرائیل است. اگر این جنگ گسترده بخواهد موجودیت اسرائیل را به خطر بیاندازد، به طور طبیعی آمریکا سعی می‌کند جلوی آن را بگیرد و اگر آغاز شود، خود را ملزم به دفاع از اسرائیل می‌داند. به همین دلیل، آمریکا در تمام ماه‌های گذشته که جنگ در غزه ادامه داشت، ذره‌ای در حمایت از اسرائیل تشکیک نکرده است.

قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین کشورمان درباره فرضیه مطرح‌شده آتش‌بس به جای انتقام، گفت: «این مسئله به نفع فلسطینی‌ها تمام می‌شود. جنگ غزه خاتمه می‌یابد و خطر جنگ از منطقه نیز دور می‌شود. اینکه ایران حق پاسخگویی دارد یک بحث، و اینکه چه زمانی از آن استفاده کند بحثی دیگر است. اگر این ادعا صحت داشته باشد، به نفع منطقه، فلسطین و لبنان است. فکر می‌کنم اگر چنین چیزی مطرح شده باشد، مورد استقبال طرف‌های مختلف این معادله قرار می‌گیرد.»

او درباره تاثیر این تصمیم بر وجهه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، خاطرنشان کرد: «قطعاً تاثیر مثبتی می‌گذارد. همه در حال حاضر نگران آغاز جنگ و بیشتر کشته شدن مردم غزه هستند. وضعیت انسانی نابسامانی که در این باریکه وجود دارد و کمبود آب، دارو و غذایی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، انگیزه‌ای برای پایان دادن به این وضعیت است. لبنانی‌ها هم نگرانند که یک درگیری مستقیم گسترده آغاز شود. معتقدم که عربستان، اردن، سوریه، عراق، مصر و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هیچ‌کدام علاقه‌ای به شروع این جنگ ندارند و از این مسئله استقبال می‌کنند. چون در صورت وقوع جنگ، همه ما خسارت می‌بینیم. حتی ادامه همین بحران فعلی نیز برای ما خسارت‌بار است. اگر این اقدام صحت داشته باشد، استقبال کشورهای منطقه از ایران بیشتر خواهد شد که به خاطر منافع منطقه و جلوگیری از شروع جنگ، از حق طبیعی‌اش گذر کرده است.»

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز گفت: «اسرائیل، آمریکا و کشورهای اروپایی از پاسخ کوبنده ایران به ترور اسماعیل هنیه وحشت دارند. به همین دلیل فشارها به نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس، بیشتر شده است.  تحلیل کشورهای غربی این است که اگر ایران بخواهد پاسخ اسرائیل را بدهد، این پاسخ منحصر به اقدام تهران نباشد. آن‌ها اعتقاد دارند که ممکن است محور مقاومت از یمن تا لبنان و عراق و سوریه به صورت همزمان به اسرائیل حمله کنند و ۵ جبهه علیه این رژیم باز شود. چنین جبهه‌ای اگر به نابودی اسرائیل ختم نشود، به وارد آمدن آسیب‌های جدی ختم می‌شود و جنگی گسترده را رقم خواهد زد.»

تلقی قدرت‌های فرامنطقه‌ای این است که باید در درجه اول یک آتش‌بس حتی به صورت تاکتیکی و موقت برقرار شود تا اگر جبهه‌ای از سوی ایران واصل شود حداقل جبهه داخلی در غزه آرام باشد و در حقیقت اسرائیل بتواند با جبهه خارج از اراضی اشغالی مقابله بکند این تلقی به واقعیت نزدیک است و سعی می‌کنند که هرچه زودتر و قبل از اینکه ایران عملیاتی را علیه اسرائیل آغاز کند، آتش‌بس برقرار شود. معتقدم که ایران پاسخ لازم را در زمان و مکان مناسب به اسرائیل خواهد داد. در حال حاضر نیز فشارها و پیغام‌ها بسیار زیاد است.

آمریکایی‌ها چندین پیام و حتی مشوق‌هایی به ایران ارسال کردند که ایران پاسخ ندهد چراکه منطقه تحمل یک جنگ گسترده را ندارد. امانوئل مکرون در تماس با رئیس‌جمهور، مصرانه خواست که مسئله حمله به اسرائیل را از دستور کار خارج کنند. نخست‌وزیر انگلیس، شخصیت‌های منطقه‌ای مثل پادشاه و ولیعهد عربستان، پادشاه اردن و حتی رئیس‌جمهور مصر پیام‌هایی ارسال و تقاضا کردند که ایران از پاسخ به اسرائیل خودداری کند. چون همه کشورهای منطقه از بروز یک جنگ بین ایران و اسرائیل و محور مقاومت آسیب خواهند دید. لذا همه درصدد هستند که ایران را آرام کنند. اما اسرائیل حاکمیت ملی ایران را نقض کرده و به نظرم پاسخ مناسب در زمان و مکان مناسب داده خواهد شد.

تماس‌‌ مقامات اروپایی با پزشکیان برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل

روز دوشنبه، سه تماس تلفنی میان نخست‌وزیر بریتانیا، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر واتیکان برقرار شد. یکشنبه نیز، «مسعود پزشکیان» و رئیس شورای اروپا به صورت تلفنی صحبت کردند. چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته نیز نخست‌وزیر ایتالیا و رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان گفت‌وگو کردند. با توجه به مسائل مطرح‌شده، ترور اسماعیل هنیه پس از تحلیف پزشکیان و اعلام رسمی و چندباره پاسخ قطعی ایران به اسرائیل، به نظر می‌رسد که این تماس‌ها با هدف کنترل تنش در منطقه به‌خصوص وضعیت میان تهران و تل‌آویو گرفته می‌شود.

طی روزهای گذشته، تحلیل‌هایی به نقل از مقامات آمریکایی در رسانه‌های این کشور منتشر شده بود که از حمله قریب‌الوقوع ایران در روز دوشنبه خبر می‌داد. تماس‌های تلفنی روز دوشنبه سه مقام اروپایی که دو نفر از آن‌ها (رئیس شورای اروپا و نخست‌وزیر بریتانیا) جایگاه سیاسی بالایی دارند، نشان‌دهنده وجود نگرانی‌های عمیق از نوع پاسخ ایران و افتادن کبریت در انبار باروت است. با توجه به منافع اسرائیل در گسترش جنگ منطقه‌ای و تاثیراتی که به گفته تحلیلگران، بر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا و تحولات مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور تاثیر می‌گذارد، به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا تهران را از واکنش به این حمله منصرف کنند. ترافیک تماس‌های تلفنی میان ایران و اروپا و تاکید رئیس‌جمهور بر حق ایران برای پاسخ به اسرائیل نشان‌دهنده گفت‌وگو درباره واکنش کشورمان، در جریان این تماس‌های تلفنی است.

شامگاه دوشنبه، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا طی تماسی با مسعود پزشکیان، به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت. به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، پزشکیان در این گفت‌وگو سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات اسرائیل در غزه و اعمال تروریستی این رژیم در منطقه و همچنین حمایت برخی کشورهای غربی از تل‌آویو را اقدامی مغایر با موازین بین‌المللی و غیرمسئولانه دانست که با تشویق رژیم اسرائیل به تداوم جنایات خود، صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته است.

پزشکیان با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، پاسخ تنبیهی به متجاوز را حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری دانست. رئیس‌جمهور همچنین با استقبال از ارتقای سطح روابط دو کشور و نیز آغاز مذاکرات هسته‌ای، عمل به همه تعهدات از سوی طرفین را شرط موفقیت این گفت‌وگوها دانست.

استارمر نیز در این مکالمه ضمن تأکید بر ضرورت پایان جنگ غزه و آغاز سریع امدادرسانی به مردم این منطقه، مساعدت بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد. او با اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، ابراز امیدواری کرد که سفرای جدید دو کشور هر چه سریع‌تر مأموریت خود را آغاز کنند.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا جزئیات بیشتری از این مکالمه را منتشر کرد. براساس خبر منتشرشده در سایت رسمی دولت بریتانیا، «نخست‌وزیر گفت که عمیقاً از وضعیت منطقه نگران است و از همه طرف‌ها خواست تا تنش‌زدایی کنند و از رویارویی بیشتر منطقه‌ای خودداری کنند. نخست‌وزیر گفت که خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و بررسی دقیق است.

وی از ایران خواست از حمله به اسرائیل خودداری کند و افزود که جنگ به نفع هیچ‌کس نیست. نخست‌وزیر بر تعهد خود به آتش‌بس فوری، آزادی همه گروگان‌ها و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه تاکید کرد.

وی افزود: برای دستیابی به این نتایج باید تمرکز بر مذاکرات دیپلماتیک باشد. نخست‌وزیر همچنین پرونده بازداشت‌شدگان خارجی در ایران را مطرح کرد و افزود که مراقبت‌های پزشکی لازم برای آنها بسیار حیاتی است. رهبران دو کشور توافق کردند که گفت‌وگوی سازنده بین انگلیس و ایران به نفع هر دو کشور است.

نخست‌وزیر افزود: تنها در صورتی می‌توان این اقدام را ادامه داد که ایران اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود از جمله تهدید علیه افراد در بریتانیا را متوقف کند و به حمله روسیه به اوکراین کمک بیشتری نکند.»

دیگر تماس مهم پزشکیان و یک مقام سیاسی اروپایی، به تماس تلفنی میان صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور کشورمان باز می‌گردد. اولاف شولتز طی تماس با پزشکیان،‌ ضمن تبریک به او برای پیروزی در انتخابات خواستار کنترل تنش شد.

به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، «پزشکیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خود را موظف به تبعیت از قوانین و مقررات بین‌المللی دانسته است، تصریح کرد‌: ایران ضمن استقبال از توسعه تعاملات با همه کشورها و تاکید بر حل مشکلات از طریق مذاکره،‌ هرگز تسلیم فشار، تحریم، زورگویی و تجاوزگری نخواهد شد بلکه مطابق موازین بین‌المللی پاسخ به متجاوزین را حق خود می‌داند.»

بر اساس این گزارش، «صدراعظم آلمان همچنین  برقراری صلح و امنیت در منطقه را از اولویت‌های رویکرد آلمان نسبت به غرب آسیا و جهان عنوان و بر ضرورت توقف فوری جنگ و خشونت در غزه و برقراری آتش‌بس در این منطقه تاکید کرد.»

نگرانی از آغاز جنگ ایران و اسرائیل و تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه

دلیل این تماس‌ها، افزایش چشمگیر تنش در خاورمیانه و ارتقاء بحران به یک سطح بالاتر است. اسرائیل در فروردین امسال، به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و پاسخ آن را نیز در جریان حمله ترکیبی موشکی-پهپادی ایران به خاک خود گرفت. عملیات وعده صادق این امید را ایجاد کرد که بازدارندگی میان ایران و اسرائیل تا حدی احیا شده باشد. اما تل‌آویو از مدتی پیش، با ترور هنیه در تهران، موجی از حذف مهره‌های موثر گروه‌های مقاومت را آغاز کرد. ترور هنیه نیز در همین مسیر انجام شد و این بازدارندگی را شکست.

با توجه به انتخاب تهران برای اجرای عملیات ترور هنیه، در همان زمان این تحلیل مطرح شد که اسرائیل قصد دارد پوست موز جنگ را در آستانه ورود رئیس‌جمهور به پاستور، زیر پای ایران قرار دهد و سیاست خارجی تنش‌زدایی تهران در دوره جدید را به شکست بکشاند. حمله مجدد اسرائیل که این بار در خاک ایران انجام شد، راه‌ها و خطرهایی را مقابل پای ایران قرار داده است. ابتدای وقوع این ترور، برخی چهره‌های تندرو داخلی از لزوم پاسخ ایران به اسرائیل و آمریکا به صورت همزمان خبر دادند چراکه معتقد بودند این ترور بدون چراغ سبز واشنگتن انجام نشده است. پایگاه ناوگان پنجم ایالات متحده در بحرین نیز به‌عنوان یک هدف مشروع معرفی می‌شد. این موج خیلی زود از بین رفت و تمرکز‌ روی اصلِ پاسخ ایران و وقوع انتقام قرار گرفت.

در حال حاضر تحلیل‌ها و برآوردها حاکی از آن است که ایران این حمله را به صورت قطعی انجام می‌دهد. با توجه به کنش و واکنش حمله اسرائیل به کنسولگری و عملیات وعده صادق از سوی ایران که در نهایت مانع از ترور رهبر سیاسی حماس در تهران نشد، یکی از نگرانی‌ها، آغاز زنجیره‌ای از اقدامات متقابل میان دو طرف و گروه‌های نیابتی ایران است. نگرانی بعدی، به مسئله شدت پاسخ ایران باز می‌گردد. مشخص نیست که ایران در پاسخ به عملیات اسرائیل، سناریوی نظامی نوشته یا دست به اقدام امنیتی علیه تل‌آویو خواهد زد.

سناریوی نظامی نگرانی‌های خاص خود را به وجود آورده و در جریان سناریوی امنیتی نیز، مشخص نیست که برای انتقام هنیه چه شخص یا مکانی هدف حمله قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه شنیده می‌شود اسرائیل هر اقدامی را بار دیگر پاسخ خواهد داد، ادامه این دور زد و خورد مورد توجه قرار گرفته است که در بدترین حالت به جنگ مستقیم منجر شود.

تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر، ایران، اروپا و آمریکا در کاهش تنش خاورمیانه منافع مشترک دارند اما دولت راست افراطی اسرائیل منافع خود را در ادامه جنگ حداقل تا انتخابات پیش روی آمریکا جست‌وجو می‌کند. نگرانی مشترک آمریکا و اروپا مسئله روسیه و اوکراین، نگرانی اختصاصی آمریکا نیز رقابتش با چین و تمایلش به تمرکز بر آن حوزه است.

برخی ناظران معتقدند که در حال حاضر روسیه و اسرائیل از تمرکز بحران و بازیگران بین‌المللی بر خاورمیانه سود می‌برند؛ روسیه به دلیل عدم تمرکز کامل آمریکا و اروپا روی مسئله اوکراین و اسرائیل بابت به شکست شکاندن سیاست خاورمیانه‌ای بایدن و تاثیرگذاری بر کمپین انتخاباتی کامالا هریس، افزایش فشار بر ایران و جلب حمایت‌های بیشتر. امنیت اسرائیل به حمایت‌های خارجی گره خورده و آمریکا و اروپا نیز به حفظ موجودیت این رژیم و دفاع از آن در یک جنگ گسترده مستقیم متعهد هستند.

بنابراین منافع مشترک آنان با ایران در آرامش خاورمیانه، به معنای اینکه طرف ایران هستند، نیست بلکه مهر تائیدی بر تلاش برای جلوگیری از آغاز یک جنگ گسترده مستقیم منطقه‌ای با محوریت ایران و اسرائیل است که آن‌ها را هم به‌طور قطعی درگیر می‌کند. بنابراین، از تجمیع نظرات کارشناسان و کنار هم گذاشتن اخبار می‌توان نتیجه گرفت که کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند این تنش را با تلاش برای منصرف کردن ایران از واکنش به حمله اسرائیل، کنترل کنند.

ایران از یک طرف هدف حمله قرار گرفت و اقتدار امنیتی‌اش با ترور یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های فلسطینی در یک منطقه حفاظت‌شده به چالش کشیده شد. اگر پاسخی به این عملیات ندهد، این گمانه وجود دارد که اسرائیل جلوتر بیاید و اگر پاسخی در خور بدهد که جبران این تجاوز آشکار اسرائیل باشد، بار دیگر واکنش آن‌ها را به دنبال داشته و بحران‌آفرین باشد. نگرانی دیگر، تاثیرگذاری این بحران بین تهران و تل‌آویو بر مسئله آتش‌بس غزه و پایان دادن به جنگی است که گفته می‌شود دو درصد جمعیت این باریکه در آن کشته شدند.

منبع: sharghdaily-940184

برچسب ها
نسخه اصل مطلب